Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Chefredaktören på tidningen jag skriver för har förhandslyssnat på Watains nya i sin helhet och gick ut med en kryptisk Facebook-uppdatering om att den var "jävligt annorlunda". Jag SLÅR VAD om att deras hybris nått astronomiska nivåer, att de tröttnat på sin befintliga inriktning och gjort ett fullkomligt jävla UFO till platta som inte har något som helst att göra med deras tidigare diskografi, fullständigt övertygade om att folk kommer svälja det med hull och hår eftersom "vi är ju Watejn, folk dyrkar oss och kommer alltid att göra". Mer specifikt tror jag att de i något avseende kommer efterapa Ghost och slänga in en massa ockult pop/rock ā la 60-70-tal, Blue Öyster Cult o.dyl., det är ju numera den absolut hetaste trenden inom det musikaliska läger som gör allt för att förkasta allt vad trender heter, men som alltid slaviskt följer de interna trenderna. I bästa (roligaste) fall ställer sig djävulsdvärgen framför micken och försöker sig på lite satanisk rensång. I have spoken.
Brukar det inte alltid vara så inför nya skivsläpp? Det är mer brutalt, oerhört mörkare, mindre bögigt, mer sexigt, mindre synth, mer rakt-på-sak, bättre lyrik, bättre sång, mer rakt-från-hjärtat, mer back-to-old-school, bästa respektive sämsta skivan bandet släppt, etc etc.
Jag uppskattade Lawless Darkness mer än vad jag gjorde med deras tidigare alster, men detta fenomen känns ju igen på i stort sett alla band som funnits ett längre tag och kunnat producera alster utan större problem. Dina gissningar är väl säkerligen inte långt ifrån sanningen, men jag tycker att man känner på liknande vis inför många andra bands skivsläpp. Ytterst få verkar kunna fortsätta i spåret dom börjat, med den nödvändiga utvecklingen. Utan det är snarare antingen så börjar vi spela som vi gjorde på demostadiet eller börjar vi plocka in lite technobeats för att fylla upp tomrummen mellan trumfillsen. Och nu snackar jag metal endast.
Din chefredaktör är säkert en person du kan lita på och känner mycket väl, och om han säger sådant så kan det väl mycket stämma att dom börjar med någon Merciful Fate-pastisch och hoppas kunna få mer rader i Aftonbladet än vad Ghost hitills har haft, men å andra sidan kan personen ifråga ha en ytterst personlig åsikt om deras ändring som vi "övriga", dvs den dödliga massan, inte reagerar nämnvärt på. Man har varit med om det så jävla många gånger tidigare för att inte ens orka höja sitt ögonbryn en millimeter, men det är ju trots allt bättre att vänta tills det nya materialet har presenterats för vidare diskussion.
Tills vidare skall jag lyssna på:
Funeral Mist - The God Supreme
Partiet från 01:05 osv får mig att vilja ommöblera min lägenhet med kofot och monstertruck, för att sedan jaga grannar med kniv och gasmask.