Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Wavering Radiant är inte fy skam den heller, finns en del ruggigt bra låtar på den plattan. Men det kan vi ta i rörande tråd.
Kände dock bara för att posta det, och i samband med detta så dök även Darkthrone - Rust upp i spellistan. Ni som gjorde så bra musik, nu har ni börjat med någon äcklig heavy metal. *sveper folkölen*
Men det där fattar jag bara inte. Om man lägger till gräsklippardist på basen och gitarren och byter ut trumkompen till slamriga blastbeats på The Underground Resistance så har man ju i princip Under A Funeral Moon. Det där materialet har ju ALLTID legat till grund för DT:s material, kanske undantaget punkplattorna. Om man tar en låt som Leave No Cross Unturmed - första minuterna är hoppig falsett-speed metal, men sedan halkar det ju raka vägen tillbaka till sedvanlig Hellhammer/CF-dyrkan, komplett med Tom Warrior-imitation. Nej, jag får vara hård och säga att du och alla andra miljoner som raljerar om att DT är slut som artister får ta och se över sitt oroande life metal-beteende. Darkthrone STÅR över all kritik; även när de gjorde högst medioker kängpunksmetal var de ändå Darkthrone och gjorde det de gjorde bäst, det vill säga precis vad de ville, och aldrig någonsin har de sålt ut sig eller kompromissat med sin underground-attityd och sin inget tjafs-formel. Nu när de dumpat den trötta punken och släppt en renodlad black heavy metal rock 'n' roll-platta som till och med ger en falsettfobiker och heavyhatare som jag själv inflammerade nackmuskler är det ännu mer oförståeligt att alla klagar så. Darkthrone har ju som sagt alltid spelat den här musiken, skillnaden nu är bara att 90-talsblacken är neddragen till minimum. Gillar man inte det kan man ju bara dra på 90-talsplattorna. Tycker det är en jävla tur att de inte viker sig för massorna och försöker göra en ny A Blaze eller Transilvanian Hunger; DET skulle bli legendarisk pannkaka.
EDIT: jävlar vilket långt inlägg det blev. Such are the workings of Ritalin. Det var egentligen inte riktat mot dig, herr P, utan mest andra kommentatorer som är betydligt hårdare i sina utlåtanden om denna platta än du.
EDIT 2: Alltså, det riff som upptar större delen av Leave No Cross, det som börjar i mitten någonstans. Det sammanfattar satans jävlar i mig allt vad black 'n' roll handlar om. Eller bara "ROCK!" som Fenriz uttrycker det någonstans där i riffet. De ska fan ha pris för det. So simple, so catchy... So pure, so dark...