Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Som jag ser det rör båda trådarna frågeställningen om huruvida icke-offentliga personer ska få hängas ut med namn och/eller fler personuppgifter på FB, eller om de i egenskap av 'vanliga människor' ska ha någon form av skydd. Kan du visa på och övertyga mig om att trådarna faktiskt berör två vitt skilda ämnen så är det inte svårare än att jag tar mig den tid som krävs att splitta dem igen.
Sen vad det gäller vem som var moderator när så spelar det rätt lite roll egentligen. Både antagonisten och Slabadan har minst lika bra koll på regelverket som jag har, och inget i reglerna eller praxis har ändrats sedan de avsade sig moderatorsrollen. Jag kan inte uttala mig mycket mer än jag gjort. Det är i nuläget okej att behandla vanliga svenssons som om de vore kändisar vad det gäller personuppgifter. Däremot så är ofta diskussionsunderlaget nära noll, samt man får passa sig så det man inte skriver är falsk ryktesspridning. Att hänvisa till PUL är lönlöst då det inte ens är säkert att PUL är applicerbart på en elektronisk anslagstavla.
Sen vad det gäller vem som var moderator när så spelar det rätt lite roll egentligen. Både antagonisten och Slabadan har minst lika bra koll på regelverket som jag har, och inget i reglerna eller praxis har ändrats sedan de avsade sig moderatorsrollen. Jag kan inte uttala mig mycket mer än jag gjort. Det är i nuläget okej att behandla vanliga svenssons som om de vore kändisar vad det gäller personuppgifter. Däremot så är ofta diskussionsunderlaget nära noll, samt man får passa sig så det man inte skriver är falsk ryktesspridning. Att hänvisa till PUL är lönlöst då det inte ens är säkert att PUL är applicerbart på en elektronisk anslagstavla.
Ser ni mods någon fara i att Fb riskerar att bli en tummelplats för mobbing, förtäckta hot och hets mot vanliga icke offentliga individer.
Jag håller f ö inte med Epost72 att det skulle vara någon skillnad på om man stört sig på en individ i dennes yrkesutövning eller som granne, medtrafikant eller vad som helst. De flesta av oss har yrken. De flesta av oss riskerar att någon gång i livet på ett eller annat sätt dra på oss andras avog. Skiljelinjen bör rimligen dras mellan dem som själva sökt offentligheten, och därmed tagit med nätmobbing i riskkalkylen ,och de som inte valt att på något sätt vara i offentlighetens ljus. Om detta får ta fart så går ingen människa säker.