2009-06-09, 00:18
Medlem
Hejsan.

Efter en miss utav den dåliga urologen Fekadu vid Urulogiska i Landskrona så måste jag nu ta ut min kateter själv.

Jag skulle ha den i 10 dagar efter en operarationen MAX sades det, men fick en remiss som sade att jag skulle ta ut den 15 dagar senare PGA missad remis/dåligt med tid hos div urologiska mottagningar - här är jag och betalar skatt, men det är oväsentligt.

Jag har dock fått tag i en väns vän som är urologläkare och han har gått igenom med mig nästan exakt hur det skall gå till.

Undrar bara om där finns fler tips att tillgå? Smärtstillande? Xylocain? Katetern är tvådelad, dvs en där man kopplar in påsar etc. Man ska alltså klippa av den vänstra ventilen för att tömma bollen som är i urinblåsan på vatten? sen är det bara att ligga ner och dra ut den? Vill bara bekräfta det jag fått sagt till mig själv.

Väldigt tacksam för svar och kan även säga att jag tänker inte ändra mig. Har vi så dålig sjukvård så en kateterdragning på max 5 minuter inte går att lösa förrens 5 dagar efteråt så kan de dra åt skogen.

Tack på förhand,

Privatanvändare.
Citera
2009-06-09, 00:38
Medlem
Eliza CTs avatar
Tillvägagångssättet låter helt rätt.
När du klippt av och vattnet runnit ut från den delen som gick till "bollen" så drar du bara helt mjukt ut den. Det behövs inget smärtstillande brukar aldrig vara några problem. Ev lite irritation men det går snabbt över.
Tycker du det är otäckt så gör så att du drar in ett djupt andetag - när du andas ut drar du samtidigt ut katetern.
Detta klarar du säkert lika bra som någon personal!
Lycka till! Eliza
Citera
2009-06-09, 00:44
Medlem
Aspsusas avatar
Urk - finns det faktiskt ingen möjlighet att typ gå till en vårdcentral och låta en sjuksköterska eller någon göra det? Hur är det med stället där du blev opererad? Tänker nu inte på urologerna, utan på sköterskorna på avdelningen (skulle tro att kirurgiska sjuksköterskor antagligen är de verkliga experterna på detta) - kan du inte ringa avdelningen och gråta?

Förutom det där med den exakta mekanismen för hur man tömmer den där ballongen (minns inte exakt, och det finns nog olika modeller), så låter din beskrivning precis så som det såg ut den enda gången jag sätt det göras. Verkade inte göra speciellt ont heller.

Men faktiskt, förstår din frustration, men tänk litet efter. Det är mycket möjligt att du blir tvungen att uppsöka akutmottagningen, också om själva avkatetriseringen går bra. Man behöver kolla att blåsan kan tömma sig själv - det jag sett av den proceduren går ut på att kolla med ultraljud (verkade dessutom vara en specialmodell) hur mycket det finns i blåsan, både före patienten kissar själv och efter.

Ingick det i operationen att skära av urinröret och sy ihop det igen? I så fall låter det nog fullkomligt galet att försöka göra detta själv. Eller åtminstone ensam - se nu åtminstone till att ha någon som kan kalla på ambulans när du halvt slitit sönder rören och svimmat av smärta...
Citera
2009-06-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Tillvägagångssättet låter helt rätt.
När du klippt av och vattnet runnit ut från den delen som gick till "bollen" så drar du bara helt mjukt ut den. Det behövs inget smärtstillande brukar aldrig vara några problem. Ev lite irritation men det går snabbt över.
Tycker du det är otäckt så gör så att du drar in ett djupt andetag - när du andas ut drar du samtidigt ut katetern.
Detta klarar du säkert lika bra som någon personal!
Lycka till! Eliza

Tackar ödmjukast för ditt svar Eliza! Tack!! Jag återkommer här i tråden med en liten uppdatering hur IT-killen fixade det hela själv.

Med vänlig hälsning,

Privatanvändare.
Citera
2009-06-09, 00:59
Medlem
Tackar för synpunkterna, jag svarar mellan raderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Urk - finns det faktiskt ingen möjlighet att typ gå till en vårdcentral och låta en sjuksköterska eller någon göra det? Hur är det med stället där du blev opererad? Tänker nu inte på urologerna, utan på sköterskorna på avdelningen (skulle tro att kirurgiska sjuksköterskor antagligen är de verkliga experterna på detta) - kan du inte ringa avdelningen och gråta?

Jag har ringt runt och ingen har tid att ta hand om mig i veckan och det är mycket viktigt att det blir löst så jag kan gå i mina tighta bröllopskläder

Det är sjuksköterskorna både i Landskrona, Malmö och Lund som inte har tid med mig, inte ens 5 minuter, trots att jag berättat att jag kommer göra det själv annars. T.ex. handikappade gör ju det ofta på sig själva, har även hört från dessa att det inte är några konstigheter.

Förutom det där med den exakta mekanismen för hur man tömmer den där ballongen (minns inte exakt, och det finns nog olika modeller), så låter din beskrivning precis så som det såg ut den enda gången jag sätt det göras. Verkade inte göra speciellt ont heller.

Men faktiskt, förstår din frustration, men tänk litet efter. Det är mycket möjligt att du blir tvungen att uppsöka akutmottagningen, också om själva avkatetriseringen går bra. Man behöver kolla att blåsan kan tömma sig själv - det jag sett av den proceduren går ut på att kolla med ultraljud (verkade dessutom vara en specialmodell) hur mycket det finns i blåsan, både före patienten kissar själv och efter.

Det är inte en omöjlighet men jag bor alldeles intill en akutmottagning. Jag ska på återkoll och göra ett sk flödestest bara ett par dagar efteråt och känner jag ingen smärta och tycker själv att flödet verkar bra så tar det det lugnt annars får jag kontakta läkare. Ultraljud skall även göras dock inte förrens 1 månad efter.

Ingick det i operationen att skära av urinröret och sy ihop det igen? I så fall låter det nog fullkomligt galet att försöka göra detta själv. Eller åtminstone ensam - se nu åtminstone till att ha någon som kan kalla på ambulans när du halvt slitit sönder rören och svimmat av smärta...

Nej de tog endast bort en mindre förträning som jag fått utav en skada för 8 år sedan, inget större ingrepp. Jag kommer ha moralisk och eventuellt en utbildad sjuksköterska som jag känner privat med mig under proceduren.

Tack än en gång!
Citera
2009-06-09, 01:45
Medlem
Aspsusas avatar
Det var lugnande saker att höra - lycka till!

(Och glöm inte att skicka ilskna brev till alla sjukvårdsbyråkrater du bara kommer att tänka på...)
Citera
2009-06-09, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det var lugnande saker att höra - lycka till!

(Och glöm inte att skicka ilskna brev till alla sjukvårdsbyråkrater du bara kommer att tänka på...)

Bra och tack.

Absolut, det blir brev både hit och dit!

Återkommer om hur allt har gått.

Ha det gott allihopa,

Privatanvändare.
Citera
2009-06-09, 11:30
Medlem
Eliza CTs avatar
Får göra ett litet tillägg: skulle det göra ont så låt den sitta kvar. Då är ballongen inte tömd riktigt.
För övrigt brukar man kunna gå till distriktssköterskan med sånt här.
Men jag tror fortfarande du klarar det själv.
Många är det som själva får tömma sin urinblåsa själv dagligen med specialkatetrar. Vilket inte är svårare än att man klarar det.
Eliza
Citera
2009-06-09, 23:48
Medlem
DogulasFossas avatar
Jävla knäppgök! Om operationen hade gått åt helvete hade jag förstått ditt tonläge men att döma ut hela jävla sjukvården, och dessutom namnge enskilda läkare, för att du får ha en kateter några dagar extra är ta mig fan mentalsjuka...
Citera
2009-06-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogulasFossa
Jävla knäppgök! Om operationen hade gått åt helvete hade jag förstått ditt tonläge men att döma ut hela jävla sjukvården, och dessutom namnge enskilda läkare, för att du får ha en kateter några dagar extra är ta mig fan mentalsjuka...

Säg vad du vill, hur mycket tror du att jag bryr mig? Jag dömmer ut sjukvården pga dåligt bemötande VARJE GÅNG.

Och att namge läkaren är inte mer än rätt. Du är inte i min situation, du vet ingenting om omständigheterna, summa summarum; du vet inte ett skit mer än det jag har skrivit här. Kateter ett par extra dagar för mig hade ALDRIG funkat.

Lämna nu tråden din nöt.

Tack & adjö.
Citera
2009-06-10, 23:37
Medlem
DogulasFossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privatanvändare
Säg vad du vill, hur mycket tror du att jag bryr mig? Jag dömmer ut sjukvården pga dåligt bemötande VARJE GÅNG.

Och att namge läkaren är inte mer än rätt. Du är inte i min situation, du vet ingenting om omständigheterna, summa summarum; du vet inte ett skit mer än det jag har skrivit här. Kateter ett par extra dagar för mig hade ALDRIG funkat.

Lämna nu tråden din nöt.

Tack & adjö.

Ditt privata häsloproblem är mig fullständigt likgiltigt. Det som stör mig är att du i tråden namnger en individ som knappast är att betrakta som offentlig person och därför inte förtjänar att baktalas av anonyma personer på nätet.
Ett sånt beteende är svinaktigt. Således är du ett svin.

Nu lämnar jag din i övrigt komplett ointressanta tråd.
Senast redigerad av DogulasFossa 2009-06-10 kl. 23:44.
Citera
2009-06-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogulasFossa
Ditt privata häsloproblem är mig fullständigt likgiltigt. Det som stör mig är att du i tråden namnger en individ som knappast är att betrakta som offentlig person och därför inte förtjänar att baktalas av anonyma personer på nätet.
Ett sånt beteende är svinaktigt. Således är du ett svin.

Nu lämnar jag din i övrigt komplett ointressanta tråd.

Läkaren är en offentlig person DÅ HAN JOBBAR I DEN OFFENTLIGA SEKTORN. (mer att läsa på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlig_sektor )

F.ö finns där tex doktorsguiden där du även ger betyg på läkare - anonymt.

Jag må vara ett svin, men du är ju riktigt hjärndöd

Tack för att du lämnar tråden, du har ändå ingenting att tillföra i någon forums-del överhuvudtaget.
Senast redigerad av privatanvändare 2009-06-11 kl. 16:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in