Citat:
Jag har sökt men inte hittat svar på min specifika fråga.
Det handlar inte om en specifik tråd utan det förkommer i många "hämndtrådar"
1.06. Outning
0.09. Falsk ryktesspridning är förbjuden
1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet
Förtydligande önskas.
Är det tillåtet att publicera andra privatpersoners namn och adress?
Genom inlägg med info om exempelvis namn och adress till en granne har en medlem outat sin granne och även sig själv. Via lite enkelt sökande på upplysning.se och med den info som en medlem angett om hur h*n bor i förhållande till grannen så är det ganska enkelt att räkna ut en medlems identitet.
Så långt är allt okej så länge det handlar om den egna anonymiteten.
Men genom att publicera info om ska vi kalla det annan person så har man ju outat denne som inte behöver vara medlem. Det uppenbara syftet med dessa publiceringar framgår ofta, och det handlar om att denne person ska hamna i trubbel i form av
trakasserier från medlemmar på forumet
MAO
anser jag att man kan begå åtminstone regelbrott gentemot någon av ovanstående regler genom denna typ av publicering.
Som sagt det handlar inte bara om grannar utan även andra personer som en medlem tycker illa om.
Vi får bara veta den ena sidan av en berättelse. om den är falsk eller inte det kan ju inte vi medlemmar bedöma.
1. I princip ja.
Ursprungligen postat av epost72
Jag har sökt men inte hittat svar på min specifika fråga.
Det handlar inte om en specifik tråd utan det förkommer i många "hämndtrådar"
1.06. Outning
0.09. Falsk ryktesspridning är förbjuden
1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet
Förtydligande önskas.
Är det tillåtet att publicera andra privatpersoners namn och adress?
Genom inlägg med info om exempelvis namn och adress till en granne har en medlem outat sin granne och även sig själv. Via lite enkelt sökande på upplysning.se och med den info som en medlem angett om hur h*n bor i förhållande till grannen så är det ganska enkelt att räkna ut en medlems identitet.
Så långt är allt okej så länge det handlar om den egna anonymiteten.
Men genom att publicera info om ska vi kalla det annan person så har man ju outat denne som inte behöver vara medlem. Det uppenbara syftet med dessa publiceringar framgår ofta, och det handlar om att denne person ska hamna i trubbel i form av
trakasserier från medlemmar på forumet
MAO
anser jag att man kan begå åtminstone regelbrott gentemot någon av ovanstående regler genom denna typ av publicering.
Som sagt det handlar inte bara om grannar utan även andra personer som en medlem tycker illa om.
Vi får bara veta den ena sidan av en berättelse. om den är falsk eller inte det kan ju inte vi medlemmar bedöma.
2. Ja, det är ju användarens eget fel
3. regel 0.09 begränsar möjligheterna till FALSK ryktesspridning. I övrigt gäller svaret under p.1, så länge det inte rör sig om brott mot 1.06 givetvis.
/slabadan (användare)