2009-09-27, 21:32
Medlem
Många i tråden skriver att spanska - italienska är en kombination som är möjlig men man får tänka på att det egentligen inte finns något språk som heter spanska. För att vara noggrann talar man om kastilianska och katalanska. Katalanska är betydligt mer likt modern standard italienska än vad kastilianska är och i bland har t.o.m. katalaner problem med att begripa kastilianska. Inom Italien finns det också ett dussintals med olika dialekter som kan skilja sig radikalt.

Dessa kombinationer är dock möjliga när det kommer till både tal och skriftspråk:

katalanska - italienska
franska - katalanska (inte helt säkert kort)
kastilianska - portugisiska

En annan ganska intressant sak är att man med goda kunskaper i standard italienska och en del kunskaper klassiskt latin faktiskt kan ge sig på modern skriven rumänska och med hjälp av en bra ordbok traggla sig igenom en hel del mindre texter utan allt för stora problem.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2009-09-27 kl. 21:39.
Citera
2009-09-27, 22:05
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
man får tänka på att det egentligen inte finns något språk som heter spanska.

Jo, på svenska heter det spanska, och det kan väl vara lämpligt att använda på ett svenskspråkigt forum.
Citera
2009-09-27, 22:06
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
En annan ganska intressant sak är att man med goda kunskaper i standard italienska och en del kunskaper klassiskt latin faktiskt kan ge sig på modern skriven rumänska och med hjälp av en bra ordbok traggla sig igenom en hel del mindre texter utan allt för stora problem.

Och en hel del rumäner kan förstå talad italienska, men åt andra hållet går det sämre.

De slaviska låneorden är väldigt många så den som har italienska/ franska och ett slaviskt språk kan texta sig fram utan allför mycket bläddrande i ordboken.
Citera
2009-09-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Och en hel del rumäner kan förstå talad italienska, men åt andra hållet går det sämre.

De slaviska låneorden är väldigt många så den som har italienska/ franska och ett slaviskt språk kan texta sig fram utan allför mycket bläddrande i ordboken.

Vad jag vet är att man tog bort väldigt många av de slaviska orden under den språkliga reformationen under slutet av 1800-talet och ersatte dem med franska, italienska och latinska ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Jo, på svenska heter det spanska, och det kan väl vara lämpligt att använda på ett svenskspråkigt forum.

Det som kallas spanska på svenska är endast kastilianska medan katalanska fortfarande heter just katalanska. När studenterna i Sverige läser spanska på gymnasiet eller universitet så är det alltid kastilianska som gäller.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2009-09-27 kl. 23:47.
Citera
2009-09-28, 01:02
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Vad jag vet är att man tog bort väldigt många av de slaviska orden under den språkliga reformationen under slutet av 1800-talet och ersatte dem med franska, italienska och latinska ord.

Visst, men om du t.ex. ger dig i kast med kyrkospråket ser du att de inte blev färdiga med sin reformation.

Även vardagsrumänskan har en skön blandning av det latinska och slaviska: samma person kan ena stunden använda sig av "ora", "timp", "strada" för att sedan plötslig slänga sig med de slaviska synonymerna "ceas", "vremea" och "drum".
Citera
2009-09-28, 01:37
Bannlyst
Det är väldigt individuellt vem i olika länder som förstår grannländernas språk beroende på språkbegåvning.

Jag förstår typ 99% av all norska och 80% av all danska. Talar och skriver flytande tyska och kan läsa nederländska men ej tala det.

Rocco Siffredi talar såvitt jag förstår italienska med spansk- och portugisisktalande modeller som i sin tur talar sitt eget språk.

Rumänska påstås av många vara ett slaviskt språk som man har förfalskat till att vara romanskt genom att införa lånord i tusental medvetet. Syftet skulle vara att betona kopplingen till romarriket (Dakien), men jag kan för lite om både romanska och slaviska språk för att kunna uttala mig säkert om det.
Citera
2009-09-28, 01:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Det är väldigt individuellt vem i olika länder som förstår grannländernas språk beroende på språkbegåvning.

Jag förstår typ 99% av all norska och 80% av all danska. Talar och skriver flytande tyska och kan läsa nederländska men ej tala det.

Rocco Siffredi talar såvitt jag förstår italienska med spansk- och portugisisktalande modeller som i sin tur talar sitt eget språk.

Rumänska påstås av många vara ett slaviskt språk som man har förfalskat till att vara romanskt genom att införa lånord i tusental medvetet. Syftet skulle vara att betona kopplingen till romarriket (Dakien), men jag kan för lite om både romanska och slaviska språk för att kunna uttala mig säkert om det.
Jojo, men det har ju ingenting som helst med att du talar svenska att gora, utan att du faktiskt lart dig tyska Men jag forstar vad du menar...

Sydsvenskar utsatts for mer danska an nordsvenskar, och har dessutom ett uttal som ligger narmare danskan. Inte sa konstigt att man i Skane har enklare att forsta danskar an i Norrland.
Citera
2009-09-28, 02:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk

Nej, att få rumänskan till att vara/ ha varit ett slaviskt språk är ren galimatias. Däremot är det en infekterad fråga var rumänskan har utveckalts på Balkan.
Citera
2009-09-28, 03:29
Medlem
willythefoxs avatar
Samiska o finska e väl lika? Förstår dom varandra eller?
Förövrigt, angående kastillianska-spanskadebatten, så är det bara i Spanien, o i synnerhet då i Katalonien, Galicien, etc. man tycker det är viktigt att kalla Español för Castellano. I Latinamerika kallas spanska helt enkelt för Español, som i resten av världen. Hela Castellano-grejen e alltså bara en slags spansk språkpolitiskt korrekt uppfinning.
Senast redigerad av willythefox 2009-09-28 kl. 03:33.
Citera
2009-09-28, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nej, att få rumänskan till att vara/ ha varit ett slaviskt språk är ren galimatias. Däremot är det en infekterad fråga var rumänskan har utveckalts på Balkan.

Troligen inom nuvarande Rumäniens gränser helt enkelt. Dakien motsvarade ju i stort sett nuvarande Transsylvanien och Lilla Valakiet. Den förstnämnda provinsen var ju ungersk fram till Trianonfreden 4 juni 1920. Alltså låg det i rumänernas intresse att betona att detta område var "romerskt" från början, vilket det ju också var.
Citera
2009-09-28, 14:34
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willythefox
Samiska o finska e väl lika? Förstår dom varandra eller?

Inte i närheten av förståelse. Betydligt besvärligare än finska-estniska, som inte heller de är så nära som man lätt tror. För någon som kan finska kan redan det skrivna verka helt hopplöst, pga den ymniga användningen av g och d, bokstäver som knappt används alls i finska.

Men hur är det med de olika samiska språken/dialekterna? Förstår man sydsamiska om man kan nordsamiska? Hur är det med enaresamiska? eller skoltsamiska?

Jag har ett minne av att jag nångång sett på Oddasat att samiska blivit textad till annan samiska.
Citera
2009-09-28, 20:11
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Liten fråga om afrikaans; är det verkligen så att de inte konjugerar några verb överhuvudtaget och kör dubbelnegation på ett sådant sätt att "ik niet spreken niet afrikaans" skulle vara korrekt?
"Ek praat nie afrikaans nie." Fast i mitt fall stämmer det ju inte, ek praat 'n bietjie afrikaans...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in