Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Några jag skulle tro är väl koreanska - japanska, spanska - portugisiska.
Japanska och koreanska är inte (bevisat) släkt med varandra även om de (tydligen) har ungefär samma grammatiska struktur, så de förstår inte varandra.
Finnar och ester kan förstå varandra hyffsat, har en est berättat för mig en gång på färjan, vilket man väl kunde förmoda. Antagligen ungefär som svenska och danska.
Litauer och letter kan förstå varandra lite grann, men det är inte så enkelt som mellan de nordiska språken.
Allt slabb som talas i jugoslavien är väl mer eller mindre samma sak men serber skriver med kyrilliska.
Rumänska och moldaviska är två språk pga sovjetpolitiken men i praktiken rumänska.
Ryska, vitryska och ukrainska är också de till största delen begripliga sinsemellan. Antagligen begripligare än vad talad danska är för mig, det är det intrycket jag har fått i alla fall.
Islänningar och färöingar förstår också varandra en aning. En islänning berättade att färöiska låter väldigt roligt (och dumt i hans öron), ungefär som lettiska låter för litauer ("helt retarderat" slut citat).
Men många amerikanare har förjävligt svårt för att förstå brittisk engelska, och jag har sett att de till och med textar indier som talar engelska som modersmål.