2009-10-01, 13:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
99% bokmål kanske jag skulle ha sagt.
Jo. Men man ska ha klart för sig att norrmännen håller fast sina dialekter, och att om man bara är van vid standardoslomålet, så kan man ofta få problem. Jag satt i några år i en fondstyrelse baserad i Bergen. Där satt det några oslobor, någon urbergensare, några till Bergen inflyttade från Hordaland eller Rogaland, en person från Sogn, en köpenhamnare och så jag.

Det var ...eh... utvecklande. I synnerhet på telefonmötena.
Citera
2009-10-01, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Fast det som vi skulle kunna kalla riksnorska utan utpräglade dialektala inslag är hyfsat lättbegripligt.

Vi låter udda vara jämt och konstaterar att störst av allt är kärleken!
Citera
2009-10-01, 16:42
Medlem
lfcinmehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex

Gud är större!
Citera
2009-10-01, 16:47
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex

Jag trodde att den var som en studsande boll.
Citera
2009-10-04, 02:08
Medlem
Skånska och bergensiska funkar rätt bra...
Citera
2009-12-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Vad jag vet är följande. Norska och danska är i grunden samma språk där danska mer kan ses som en dialekt av norska. Norsktalande personer är de som bäst förstår de två övriga språken (danska och svenska)..
Nej. Detta är en norsk dialekt (ungefär en timme med bil från där jag bor): http://www.youtube.com/watch?v=HGWt58WkEKw

Tycker du det låter som danska?

Nynorska (skriftspråket) är också ganska olikt bokmål (bokmål är nästan som danska).

Nynorsk:

Når ein seier at nokon snakkar nynorsk, meiner ein helst at dei snakkar nynorsk normaltalemål. Dei færraste dialekttalande nordmenn seier at dei snakkar nynorsk, men det er ikkje uvanlig i nynorskens kjerneområde. Dette tilhøvet mellom tale og skrift ligg bak målrørsla sitt slagord sidan 1970-talet:

Bokmål:

Når man sier at noen snakker nynorsk, menermann helst at de snakker nynorsk normaltalemål. De færreste dialekttalende nordmenn sier at de snakker nynorsk, men det er ikke uvanlig i nynorskens kjerneområde. Dette forholdet mellom tale og skrift ligger bak målbevegelsens slagord siden 1970-tallet.

Citera
2009-12-07, 00:05
Medlem
euphorias avatar
Jag frågade en gång en vän till mig som är kantones och talar kantonesiska hur stor skillnaden är mellan det och mandarin. Hans svar "som svenska och norska typ"
Citera
2009-12-07, 16:06
Medlem
Roseniuss avatar
Många av de språk som talas i Indien är närbesläktade (medan andra kan tillhöra helt olika språkfamiljer). Den som t ex talar hindi har ofta inga svårigheter att förstå punjabi, bengali, marathi, etc - plus flera av landets inofficiella språk.

Hindi och urdu är så lika att det är tveksamt om de ens skulle betecknas som separata språk, om det inte vore för att de använder helt olika alfabeten.
Citera
2009-12-07, 16:11
Medlem
pönoshts avatar
Är det någon som vet om samiska är tillräckligt likt våra andra nordiska språk för att förstås av oss eller norrmännen?
Citera
2009-12-07, 16:24
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
Är det någon som vet om samiska är tillräckligt likt våra andra nordiska språk för att förstås av oss eller norrmännen?

Samiska är snarare släkt med finska än med de nordiska språken. Men är inte förståeligt fast man kan finska - i skriven samiska kan man hitta en del ord som går att koppla ihop med motsvarande eller närliggande ord, men inte mer än det.

En intressantare fråga är om de samiska språken är förståeliga sinsemellan. Om man ser på Oddasat (torde finnas på SVT eller YLE, antagligen också NRK) så är det ju ibland textat från en samiska till en annan. Någon som vet?
Citera
2009-12-07, 23:35
Medlem
aisha51s avatar
Om det är inte är sagt tidigare så kan Rumäner och Italienare förstå varandra.
När det gäller Syd och Nordsamiska har du ju varit isolerade från varandra länge och har väl lite svårt att förstå varandra direkt. Ungefär som en smålänning och Malungsbo. De jag har pratat med säger att de kan förstå varandras språk efter ett par månaders intensiv samvaro. Jag kan ha fel.
Citera
2009-12-08, 00:11
Bannlyst
Inga direkt egna erfarenheter då jag håller på att lära mig Ryska, men hade en polare från Azerbadijan som pratade diverse olika språk bla Ryska som hade lyckats lära sig Serbiska på en extremt kort stund, enligt han pågrund av att språken var så lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in