Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-07, 13:42
  #1
Medlem
Att köra bil är ju ganska enkelt, men jag har fanimej problem att se hur man ska köra ibland.
Det jag menar är när jag t.ex. ska igenom ett trångt utrymme tror jag hela tiden att kanten ska ta i sidan på bilen, eller i backspeglarna. Eller när man ska in i ett garage, då tror jag alltid att framskärmarna ska ta i.

Hur lär man sig att se sånt? Så jobbigt när man knappt vågar köra in i garaget
Citera
2009-05-07, 13:45
  #2
Medlem
epost72s avatar
Erfarenhet och försiktighet.
Har du körkort eller håller du på att ta körkort?
Citera
2009-05-07, 13:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Erfarenhet och försiktighet.
Har du körkort eller håller du på att ta körkort?


Har körkort sedan snart ett år. Har dock inte kört speciellt mycket sedan jag tog det. Kanske beror på det.
Citera
2009-05-07, 14:01
  #4
Medlem
herrgoermans avatar
känsla för "vart man har bilen" är någonting som man lär sig genom att köra samma bil hela tiden och helst ganska frekvent. Jag har haft körkort i ett par år och kör en hel del men när jag sätter mig i en bil som inte är min eller som jag inte är van att köra blir jag också alltid osäker.
Citera
2009-05-07, 14:03
  #5
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgoerman
känsla för "vart man har bilen" är någonting som man lär sig genom att köra samma bil hela tiden och helst ganska frekvent. Jag har haft körkort i ett par år och kör en hel del men när jag sätter mig i en bil som inte är min eller som jag inte är van att köra blir jag också alltid osäker.
Precis så är det, erfarenhet var man har bilen.
Men ju mer jag kört, desto fortare vänjer jag mej med en ny bil.
Det är ju lika när man ska fickparkera, man kan oftast köra närmre än man tror.
Citera
2009-05-07, 14:05
  #6
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownPoison
Har körkort sedan snart ett år. Har dock inte kört speciellt mycket sedan jag tog det. Kanske beror på det.

Det kommer, ta det försiktigt när du känner dig osäker det är en bra instinkt.
Citera
2009-05-07, 14:10
  #7
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgoerman
känsla för "vart man har bilen" är någonting som man lär sig genom att köra samma bil hela tiden och helst ganska frekvent. Jag har haft körkort i ett par år och kör en hel del men när jag sätter mig i en bil som inte är min eller som jag inte är van att köra blir jag också alltid osäker.
Vet du inte ens varåt du har bilen så ska du öht inte ha körkort!
Citera
2009-05-07, 14:13
  #8
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vet du inte ens varåt du har bilen så ska du öht inte ha körkort!
Han skrev var man har bilen, inre varåt.
Citera
2009-05-07, 14:40
  #9
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgoerman
känsla för "vart man har bilen" är någonting som man lär sig genom att köra samma bil hela tiden och helst ganska frekvent. Jag har haft körkort i ett par år och kör en hel del men när jag sätter mig i en bil som inte är min eller som jag inte är van att köra blir jag också alltid osäker.

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Han skrev var man har bilen, inre varåt.

Jasså, det säger du? Vart man har bilen = Varåt man har bilen. Frågor på det?
Citera
2009-05-07, 14:50
  #10
Medlem
Avva66s avatar
Japp, jag läste fel. Vart är en förkortning på varåt, men jag tror knappast han menade att han inte visste vart bilen är på det sättet.
Citera
2009-05-07, 15:10
  #11
Medlem
Stonedboys avatar
Ja det finns inga direkta sätt och se. Utan man får köra lite på känsla och försiktighet. Man brukar ju kunna "uppskatta" någorlunda vart man har bilen.
Citera
2009-05-07, 16:12
  #12
Medlem
Gå ut och kolla, svårare än så är det inte. Men många drar sig för det av nån anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback