Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-06, 17:46
  #1
Avstängd
BelfastBoys avatar
Skaffade ett nytt virusprogram, nämligen nod32. Såg att den hittade några infekterade saker och tröck på att den skulle deleta. Det visade sig att den hade tagit bort en viktig fil. För när jag restarta datorn så får jag upp en ruta "datorn stängd av om 1 min" och så är det nedräkning av sekunderna. Den filen var "c/windows/system32/services.exe

hur får jag tillbaka den? Tack för alla svar!
Citera
2009-05-06, 17:49
  #2
Medlem
Aiadans avatar
Lättaste vore väl nästan ifall du kör en reparation av din windowsinstallation.
Citera
2009-05-06, 17:51
  #3
Medlem
Greyforms avatar
Skulle gissa på systemåterställning, ominstallation av Windows eller får du i värsta fall formatera om datorn.

Har också varit med om att någon viktig fil raderats. Jag löste det genom att installera om Windows.
Citera
2009-05-06, 17:53
  #4
Avstängd
BelfastBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiadan
Lättaste vore väl nästan ifall du kör en reparation av din windowsinstallation.

Ursäkta min inkompetens, men hur kör man en reperation? Slipper man formatera om då?
Citera
2009-05-06, 17:57
  #5
Medlem
Aiadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelfastBoy
Ursäkta min inkompetens, men hur kör man en reperation? Slipper man formatera om då?
Slit i en installationsskiva av den windowsversion du använder, starta datorn med den och sen kör du reparationsalternativet där.
Citera
2009-05-06, 18:09
  #6
Avstängd
BelfastBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiadan
Slit i en installationsskiva av den windowsversion du använder, starta datorn med den och sen kör du reparationsalternativet där.

Tror fan jag tappat bort den. Men ska leta bättre, systemåterställning, hur fungerar det?
Citera
2009-05-06, 18:14
  #7
Medlem
Aiadans avatar
Systemåterställning kommer du åt i startmenyn under tillbehör>systemverktyg>systemåterställning, om du hinner köra den innan datorn startar om. Sen väljer du helt enkelt en återställningspunkt som ligger innan då datorn slutade funka.
Citera
2009-05-06, 18:17
  #8
Medlem
Trance_Nations avatar
Om du trycker på windowsknapp + R så får du upp KÖR, skriv "shutdown -a" Utan " såklart. Då har du iaf tid på dig att spara grejjer.

Sen tycker jag det är smartare att ominstalera rakt av utan att hålla på me systemåterställning osv.

Btw, kör avast antivirus iställlet
Citera
2009-05-06, 19:11
  #9
Avstängd
BelfastBoys avatar
Nu har datorn spårat totalt. Kommer inte upp några nedräkningar alls men kan inte köra systemåterställning, för av någon anledning så "laddar" bara muspekaren och jag kan inte välja datum. Titt som tätt får jag bluscreen och när jag ska stänga av datorn så blir det blue screen och datorn startas om. Internet är allmänt segt och gud vet vad.

Eftersom inte min windows-skiva är märkt så vet jag inte riktigt vilken av dom det är, men kan inte starta med någon skiva eftersom det inte går att stänga av datorn.
Citera
2009-05-06, 19:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BelfastBoy
Nu har datorn spårat totalt. Kommer inte upp några nedräkningar alls men kan inte köra systemåterställning, för av någon anledning så "laddar" bara muspekaren och jag kan inte välja datum. Titt som tätt får jag bluscreen och när jag ska stänga av datorn så blir det blue screen och datorn startas om. Internet är allmänt segt och gud vet vad.

Eftersom inte min windows-skiva är märkt så vet jag inte riktigt vilken av dom det är, men kan inte starta med någon skiva eftersom det inte går att stänga av datorn.
Stäng av med knappen som sitter på datorn?
Citera
2009-05-06, 19:43
  #11
Medlem
Jotuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anhedoni
Stäng av med knappen som sitter på datorn?
Citera
2009-05-06, 21:25
  #12
Medlem
927s avatar
en viktig sak, försök att kolla i nod32 logg eller karantän för att få fram namnet på problemet som var med services.exe. tex om det står trojan bla bla eller nåt annat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback