2012-11-05, 20:56
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Det är bara det att det innebär att islam är i klass med gamla testamentet i fråga om den gud som beskrivs. Det är tillräckligt för att göra vem som helst mörkrädd
Hurså? Vem som helst som inte ta ansvar för sina handlingar menar du?
Citat:
Men det tyder inte på minsta vis på att gud existerar heller, tvärtom
Så, att vi vet hur men inte varför tyder på att Gud inte existera enligt dig? Ja, visst tro vad du vill men jag förstår mig inte på dig.
Citat:
På vilket sätt inverkar det på något?
Om vi är ensam vilka slutsats bör man dra ur det? Dessutom är det mycket mer komplex än vad du ger sken av.
Citera
2012-11-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Ursprungligen postat av Flexbärt:
Allting för en icke troende är meningslöst som kommer från Bibeln Guds ord.

Det kanske beror på att:Allting för en icke troende är meningslöst som...

Du är väl icke troende Pegasos?

Ergo: Allting för en icke troende är meningslöst som kommer från Bibeln.

Men allt för en troende kan och är meningsfullt i vetenskapen. (kolla upp sv kyrkan å fråga vad du vill..)
https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=640992
Citera
2012-11-05, 20:58
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Ter" sig "planmässig". Du ser: du får inte säga det rakt ut. Planmässigheten måste förkastas, för att stortron på en evolution (mot tron på Skaparen) ska överleva. För skulle man upphöja evolutionen till nivån av en intelligent designare frågar vi genast: Varför kallar du inte evolutionen Gud, det är ju gängse namn i svenskan på en intelligent designare av sådana mått? Evolutionismen kan inte leva annat än bakom vaghetens dimridåer.
Evolutionen är en process. Inte en intelligens. Evolutionen har inget mål. Evolutionen jobbar utefter mutationer och genetisk drift där en organism som genom naturligt urval anpassas utefter omgivningen. Kalla det planmässigt om du vill. Själv kallar jag det adaption.

Citat:
Evolutionsteorins "berg av evidens": varför säger du "evidens"? För att stortron ska kunna överleva. Att säga "bevis" går inte: ingen evolutionist var med när världsalltet kom till. De har inte bevis; därför heter det "evidens". Dimridåer bakom vilka myten ska kunna odlas och avnjutas.
En kurs i vetenskaplig metodologi och terminologi hade gynnat dig.
Senast redigerad av baylife 2012-11-05 kl. 21:01.
Citera
2012-11-05, 21:03
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag försöker inte lura i någon att jag är kunnig och smart, så jag har inget problem med att ställa dumma frågor. Lär av mig.
Fåglar. Halva. Vingar. Go ->
Citera
2012-11-05, 21:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vackraste cirkelargumentet på länge. Gratulerar.
Nej, utan en fråga till den som förutsatte att Skaparen är skapad. Han frågade ju vem som skapat Skaparen.
För att vidga vyerna hos den som skriver som om allting måste vara skapat.
Cirkelargument är att förutsätta det som skulle (be)visas. Men kan du visa att jag försökt bevisa att Skaparen är oskapad, så har du säkert citat på det? Du vill väl gälla för att vara en noggrann och hederlig person, som skyr falskt vittnesbörd/förtal?
Citera
2012-11-05, 21:06
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Nej, utan en fråga till den som förutsatte att Skaparen är skapad. Han frågade ju vem som skapat Skaparen.
För att vidga vyerna hos den som skriver som om allting måste vara skapat.
Cirkelargument är att förutsätta det som skulle (be)visas. Men kan du visa att jag försökt bevisa att Skaparen är oskapad, så har du säkert citat på det? Du vill väl gälla för att vara en noggrann och hederlig person, som skyr falskt vittnesbörd/förtal?
Och var har du fått denna "kunskap" om att skaparen skulle vara oskapad? Jag gissar på Bibeln. Resten får du reda ut själv.
Citera
2012-11-05, 21:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Evolutionen är en process. Inte en intelligens. Evolutionen har inget mål. Evolutionen jobbar utefter mutationer och genetisk drift där en organism som genom naturligt urval anpassas utefter omgivningen. Kalla det planmässigt om du vill. Själv kallar jag det adaption.
En kurs i vetenskaplig metodologi och terminologi hade gynnat dig.
Om det är din definition av evolution, då kan den evolutionen inte heller duga som förklaring till universum, som är för planmässig i sina konstruktioner för att vara ett evolutionens barn.
Allting startar också i denna din troslära från "mutationer" och "organismer". Som om de alltid hade varit där, av evighet. Är de kanske din Gud?
Vi vet numera mycket väl att det finns gener, mutationer och naturlig adaption. Men det som förbluffar är att dessa delar i världsalltet på något sätt skulle annullera slutsatsen att det finns en Skapare bakom oss människor, vår värld, planeterna o.s.v. Förklaringen är förstås - stortron, den blinda.
Citera
2012-11-05, 21:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och var har du fått denna "kunskap" om att skaparen skulle vara oskapad? Jag gissar på Bibeln. Resten får du reda ut själv.
Jag har frågat om Skaparen måste vara skapad, för det lät så på en person. Han frågade om vem som då har skapat Skaparen. Jag frågade om inte Skaparen kan vara oskapad. Du kanske också är lite trångsynt? Evolutionstron kan göra sådant med en människa.
Citera
2012-11-05, 21:22
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Om det är din definition av evolution, då kan den evolutionen inte heller duga som förklaring till universum, som är för planmässig i sina konstruktioner för att vara ett evolutionens barn.
Evolutionsteorin berör biologi och inte kosmologi. Och aldrig har jag påstått något annat. Ännu ett sidestep från din sida.

Citat:
Allting startar också i denna din troslära från "mutationer" och "organismer". Som om de alltid hade varit där, av evighet. Är de kanske din Gud?
Evolutionsteorin är en vetenskaplig teori och ingen dogmatisk troslära.

Citat:
Vi vet numera mycket väl att det finns gener, mutationer och naturlig adaption. Men det som förbluffar är att dessa delar i världsalltet på något sätt skulle annullera slutsatsen att det finns en Skapare bakom oss människor, vår värld, planeterna o.s.v. Förklaringen är förstås - stortron, den blinda.
Har aldrig påstått att evolutionsteorin på något sätt skulle motbevisa Gudshypotesen. Att lägga ord i min mun hjälper inte din sak.
Senast redigerad av baylife 2012-11-05 kl. 21:24.
Citera
2012-11-05, 21:27
Bannlyst
Citat:
Fåglar. Halva. Vingar. Go ->
Puss puss
Citera
2012-11-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Puss puss

Citera
2012-11-05, 21:40
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag har frågat om Skaparen måste vara skapad, för det lät så på en person. Han frågade om vem som då har skapat Skaparen. Jag frågade om inte Skaparen kan vara oskapad. Du kanske också är lite trångsynt? Evolutionstron kan göra sådant med en människa.
Givetvis kan skaparen vara oskapad. Poängen är dock att enda grunden för dig att postulera och validera detta samt undvika frågan vad gäller en oändlig regress är utifrån Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in