Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Evolutionen omfattas t.o.m. av Vatikanen, vilket borde säga dej något om hur pass omfattad den är. Blind tro kräver den inte heller, inte tro överhuvudtaget. Låt bli att ljuga.
Din definition av bondförnuft strider mot gängse uppfattning, tydligen. Mitt personliga bondförnuft säger mej fortfarande att det är absurt att någon satt ihop universum. Jag tror att du inte har en susning om hur universum ser ut. Du har bara en cementerad åsikt som du vill försvara till varje pris.
Vatikanen (Katolska kyrkans ledning) omfattar, senast jag kollade, tron på Gud som Skaparen. De skulle inte gå med på sådana inslag i evolutionismen som annullerar den tron. Och redan lite äldre stadier av KK omfattar tron på att Gud skapat allting på sex dagar.
Vad åter ditt "bondförnuft" uppfattar som absurt uppfattas av de flesta människor globalt och historiskt som en vettig slutsats - den vettigaste.
Hur universum ser ut? Man har en liten del av den nära sig, andra andra delar. Vissa forskar och tittar långt ut, åter andra långt in.
Man kan ta till sig andras vittnesmål, förutom egna enkla observationer.
Så att man har mer än en susning om den. Visst?