2012-11-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Inte behöver Skaparen vara skapad, om han är oskapad?

Vackraste cirkelargumentet på länge. Gratulerar.
Citera
2012-11-05, 20:35
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Är triviala slutsatser, som att det som har kommit till har fått sitt upphov någonstans ifrån, och om det är planmässigt så är det planerat, om det är enormt, så överträffar dess upphovsman det i det enorma - antilogik? Det kräver inte ens tro.
Skillnaden är att du använder dig av kausalitet likt vi ser det te sig i universum och applicerar detta på universum. Vårt koncept av tid och kausalitet är icke-existerande vid Big-Bang singulariteten. Ingen vet vad som ter sig "före" Big-Bang eller om detta ens är koherent att fråga. Universum kan likväl vara oändligt och bestå av en oändlig mängd universum. Samt att evolutionen ter sig "planmässig" är inget annat än verket av naturligt urval. Att postulera Gudshypotesen som den enda lösningen är inget annat än ett "godofthegaps", i.e. anti-logik.

Citat:
Evolutionsmyten däremot kräver stortro: en slump som inte är slump, en planlöshet som är smart, ja, ett liv som skapar sig självt, o.s.v. (För att göra tron lite lättare har man kommit på en enorm tidsrymd under vilket det helt osannolika, ja, omöjliga, sker. Och tänkande människor med vanligt sunt bondförnuft hånas för att de varken kan eller vill tro på denna "sanning". Ge er, och gör det nu.
Evolutionsteorin står på ett berg av evidens, alltifrån vad gäller fossila evidens till molekylära vilket Gudshypotesen saknar. Samt är evolutionsteorin oberoende av abiogenesis vilket kreationister likt du själv har svårt att förstå. Jordens ålder, likväl som det observerbara universums ålder är även det byggt på ett berg av evidens. Istället för att spy ut strawmen vad gäller evolutionsteorin så kanske du kan ta upp något relevant för tråden istället.
Citera
2012-11-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Allting för en icke troende är meningslöst som kommer från Bibeln Guds ord.

Det kanske beror på att... det inte är guds ord?
Citera
2012-11-05, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
I rest my case.
Härligt
Citera
2012-11-05, 20:41
Medlem
baylifes avatar
Citat:
I rest my case.
I brist på något relevant att säga så attackerar han stavfel. Förvånar mig inte. Inte det minsta.
Citera
2012-11-05, 20:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Evolutionen omfattas t.o.m. av Vatikanen, vilket borde säga dej något om hur pass omfattad den är. Blind tro kräver den inte heller, inte tro överhuvudtaget. Låt bli att ljuga.
Din definition av bondförnuft strider mot gängse uppfattning, tydligen. Mitt personliga bondförnuft säger mej fortfarande att det är absurt att någon satt ihop universum. Jag tror att du inte har en susning om hur universum ser ut. Du har bara en cementerad åsikt som du vill försvara till varje pris.

Vatikanen (Katolska kyrkans ledning) omfattar, senast jag kollade, tron på Gud som Skaparen. De skulle inte gå med på sådana inslag i evolutionismen som annullerar den tron. Och redan lite äldre stadier av KK omfattar tron på att Gud skapat allting på sex dagar.
Vad åter ditt "bondförnuft" uppfattar som absurt uppfattas av de flesta människor globalt och historiskt som en vettig slutsats - den vettigaste.
Hur universum ser ut? Man har en liten del av den nära sig, andra andra delar. Vissa forskar och tittar långt ut, åter andra långt in.
Man kan ta till sig andras vittnesmål, förutom egna enkla observationer.
Så att man har mer än en susning om den. Visst?
Citera
2012-11-05, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
I brist på något relevant att säga så attackerar han stavfel. Förvånar mig inte. Inte det minsta.
Det var inget stavfel. Du vet det. Och jag vet det.
Citera
2012-11-05, 20:43
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det var inget stavfel. Du vet det. Och jag vet det.
Som sagt. Fortsätt du leta efter dina fåglar med "halva" vingar.
Citera
2012-11-05, 20:48
Medlem
I rest my case.

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Härligt

Instämmer
Citera
2012-11-05, 20:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Skillnaden är att du använder dig av kausalitet likt vi ser det te sig i universum och applicerar detta på universum. Vårt koncept av tid och kausalitet är icke-existerande vid Big-Bang singulariteten. Ingen vet vad som ter sig "före" Big-Bang eller om detta ens är koherent att fråga. Universum kan likväl vara oändligt och bestå av en oändlig mängd universum. Samt att evolutionen ter sig "planmässig" är inget annat än verket av naturligt urval. Att postulera Gudshypotesen som den enda lösningen är inget annat än ett "godofthegaps", i.e. anti-logik.
Evolutionsteorin står på ett berg av evidens, alltifrån vad gäller fossila evidens till molekylära vilket Gudshypotesen saknar. Samt är evolutionsteorin oberoende av abiogenesis vilket kreationister likt du själv har svårt att förstå. Jordens ålder, likväl som det observerbara universums ålder är även det byggt på ett berg av evidens. Istället för att spy ut strawmen vad gäller evolutionsteorin så kanske du kan ta upp något relevant för tråden istället.
"Ter" sig "planmässig". Du ser: du får inte säga det rakt ut. Planmässigheten måste förkastas, för att stortron på en evolution (mot tron på Skaparen) ska överleva. För skulle man upphöja evolutionen till nivån av en intelligent designare frågar vi genast: Varför kallar du inte evolutionen Gud, det är ju gängse namn i svenskan på en intelligent designare av sådana mått? Evolutionismen kan inte leva annat än bakom vaghetens dimridåer.
Evolutionsteorins "berg av evidens": varför säger du "evidens"? För att stortron ska kunna överleva. Att säga "bevis" går inte: ingen evolutionist var med när världsalltet kom till. De har inte bevis; därför heter det "evidens". Dimridåer bakom vilka myten ska kunna odlas och avnjutas.
Citera
2012-11-05, 20:53
Medlem
Ursprungligen postat av Flexbärt:
Allting för en icke troende är meningslöst som kommer från Bibeln Guds ord.

Citat:
Det kanske beror på att... det inte är guds ord?

Det kanske beror på att:Allting för en icke troende är meningslöst som...

Du är väl icke troende Pegasos?

Ergo: Allting för en icke troende är meningslöst som kommer från Bibeln.
Citera
2012-11-05, 20:56
Bannlyst
Citat:
Som sagt. Fortsätt du leta efter dina fåglar med "halva" vingar.
Jag försöker inte lura i någon att jag är kunnig och smart, så jag har inget problem med att ställa dumma frågor. Lär av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in