2012-10-18, 20:14
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
Vet inte riktigt hur det motsäger vad jag hävdade men...

"Notionen" om ex nihilo delas av Stephen Hawkings (möjligheten om ingen singularitet) som en möjlighet bl.a.
Inte enligt den definition som teister tillskriver ex nihilo, dvs. från INGENTING i dess litterära/filosofiska mening. När fysiker använder order ingenting så använder dem inte det i dess bokstavlig mening, dvs. filosofernas definition av ingenting (ex nihilo nihil fit) utan de refererar till det vakuum med kvantfluktuationer som existerar om man tar bort allt som är synligt i vårt universum.
Senast redigerad av baylife 2012-10-18 kl. 20:19.
Citera
2012-10-18, 20:21
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Inte enligt den definition som teister tillskriver ex nihilo, dvs. från INGENTING i dess litterära mening. När fysiker använder order ingenting så använder dem inte det i bokstavlig mening utan de refererar till det vakuum med kvantfluktuationer som existerar om man tar bort allt som är synligt i vårt universum.

Rent allmänt har jag inte stött på en rent bokstavlig tolkning i den bemärkelsen. Det är möjligt att Västkyrkans skolastiker har hävdat det, men då vill jag gärna ha källa (av ren nyfikenhet).
Citera
2012-10-18, 20:30
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Hur var det nu? Skulle analpenetrering med basebollträ på alla män vara en god handling av en allsmäktig gud.

Jag är oerhört fascinerad av denna fråga!

Det skulle utan tvekan vara en smärtsam och lite småtrist upplevelse. Men din fascination för ämnet röv verkar ha förblindat dig för poängen. Jag kan mycket väl finna det en ond upplevelse, men att någonting är ont eller gott för människor förklarar ingenting om Guds godhet eller inte, i sig. Dock samlas ju hela kyrkan (ja varje religion i stort sett) i tacksamhet och ödmjukhet inför det faktum att vi faktiskt lever och finns till.
Citera
2012-10-18, 20:34
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Rent allmänt har jag inte stött på en rent bokstavlig tolkning i den bemärkelsen. Det är möjligt att Västkyrkans skolastiker har hävdat det, men då vill jag gärna ha källa (av ren nyfikenhet).
Skulle påstå att de flesta teister tolkar fysikens "ingenting" i dess litterära/filosofiska mening; likt jag antar du gjorde också. Teister brukar som sagt hänga upp sig på semantik.
Citera
2012-10-18, 20:41
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Skulle påstå att de flesta teister tolkar fysikens "ingenting" i dess litterära/filosofiska mening; likt jag antar du gjorde också. Teister brukar som sagt hänga upp sig på semantik.

Jag är troende, och vill nog påstå att jag läst merparten av kyrkofäderna och har inte stött på en sådan upphängdhet, snarare tvärtom. Men som sagt om du kan motbevisa det så är jag ärligt talat nyfiken. Jag tvekar inte på att du kan hitta det hos fundamentalist-protestanterna i Förenta Staterna, eller möjligtvis hos några skolastiker men deras tolkningar är inte giltiga för "de flesta" kristna.

Dock är ju inte poängen som sådan avhängig ex nihilo, det är bara en komplementerande bisats från min sida.
Citera
2012-10-18, 20:55
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag är troende, och vill nog påstå att jag läst merparten av kyrkofäderna och har inte stött på en sådan upphängdhet, snarare tvärtom. Men som sagt om du kan motbevisa det så är jag ärligt talat nyfiken. Jag tvekar inte på att du kan hitta det hos fundamentalist-protestanterna i Förenta Staterna, eller möjligtvis hos några skolastiker men deras tolkningar är inte giltiga för "de flesta" kristna.

Dock är ju inte poängen som sådan avhängig ex nihilo, det är bara en komplementerande bisats från min sida.
Kanske uttryckte mig lite generaliserande; Flashback och youtube-kristna kan knappas räknas som ett stickprov. Dock, när du lämnar ex nihilo odefinierat vad gäller Stephen Hawking så lämnas det öppet för tolkning.
Citera
2012-10-18, 21:10
Medlem
Citat:
Är du seriös när du kräver att jag ska redogöra för ett helt område inom biologin? Det bästa jag kan erbjuda vad gäller en komplett förståelse är att hänvisa dig till böcker såsom; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK20684/ - där du kan finna svar på alla frågor gällande cellen och hur den fungerar.

Jag är seriös, och jag vet att du inte kan svara, trots att du utger dig för att vara så intelligent och svänger dig med högtravande vokabulär .
Citera
2012-10-18, 21:15
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag är seriös, och jag vet att du inte kan svara, trots att du utger dig för att vara så intelligent och svänger dig med högtravande vokabulär .
Du inser att jag skulle behöva skriva en hel uppsats, vilket jag inte är intresserad av att göra då jag vet att det skulle vara ett sisyfosarbete då du ändå inte skulle acceptera evolutionsteorin. Samt var det inte igår jag läste cellbiologi.
Senast redigerad av baylife 2012-10-18 kl. 21:18.
Citera
2012-10-18, 21:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Inte enligt den definition som teister tillskriver ex nihilo, dvs. från INGENTING i dess litterära/filosofiska mening. När fysiker använder order ingenting så använder dem inte det i dess bokstavlig mening, dvs. filosofernas definition av ingenting (ex nihilo nihil fit) utan de refererar till det vakuum med kvantfluktuationer som existerar om man tar bort allt som är synligt i vårt universum.
Jag har heller aldrig hört något om "ingenting" inom religionen. Tvärtom så hävdar (vissa Asiatiska) religioner att det inte finns något "ingenting". Ingenting är en tankekonstruktion.

Det tillstånd du menar att fysikerna avser med ingenting, dvs "kvant vakuumet", är enligt strängteorin snarare ett tillstånd där allt tar slut i vår dimension och där de andra dimensionerna börjar. Dvs som ett inter-dimensionellt gränssnitt. Det är verkligen inte heller ingenting.
Senast redigerad av 526 2012-10-18 kl. 22:05.
Citera
2012-10-18, 21:46
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag har heller aldrig hört något om "ingenting" inom religionen. Tvärtom så hävdar (vissa Asiatiska) religioner att det inte finns något "ingenting". Ingenting är en tankekonstruktion.

Det tillstånd du menar att fysikerna avser med ingenting, dvs "kvant vakuumet", är enligt strängteorin snarare ett tillstånd där allt tar slut i vår dimension och där de anda dimensionerna börjar. Dvs som ett inter-dimensionellt gränssnitt. Det är verkligen inte heller ingenting.
Det verkar som ni båda pratar förbi mig. Kanske uttryckte mig otydligt. Vad jag menade var att när fysiker pratar om "ingenting" så tolkar en del teister detta litterärt och avfärdar konceptet i form av ex nihilo nihil fit.
Senast redigerad av baylife 2012-10-18 kl. 21:49.
Citera
2012-10-18, 21:54
Medlem
Citat:
Du inser att jag skulle behöva skriva en hel uppsats, vilket jag inte är intresserad av att göra då jag vet att det skulle vara ett sisyfosarbete då du ändå inte skulle acceptera evolutionsteorin. Samt var det inte igår jag läste cellbiologi.

Du behöver bara säga vad startskottet till liv är.
Citera
2012-10-18, 21:54
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hört talas om Russel's tekanna?
Ja, det är en studentikos kliché för arroganta och medelmåttiga kvasifilosofer i övre tonåren.
När man tänker lite till så inser man snart att det är ett felslut eftersom den inte inbegriper rationellt tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in