2012-11-05, 19:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Teister fyller, som bäst, tomrummet med ett fluff de kallar gud. Om du, mot förmodan, skulle vara bra på att formellt kullkasta en gällande teori om att det *kan* röra sig om, som du kallar det "blinda krafter", så är det inte giltigt att fylla ut det med en gudom bara för att det finns ett gap i förklaringen. Inte en gud, inte flera, inte en ond, inte en god. Inte en elefantgud, inte en triangel med öga, inte en som ser ut som en homo sapiens hane, inte en blå med åtta armar, inte en brinnande buske. Inte allsmäktig, inte passiv, inte allsmäktig, inte en blind idiot. Allra minst om du har dogmatiska föreställningar som ingångsvärde.
Fram till du har bevis skall du nöja dig med att du inte vet. Annars har du aldrig en bättre förklaring än alla andra obevisbara föreställningar.
"en gällande teori" = evolutionsmyten, som kräver stark och blind tro och inte omfattas av särdeles många heller. Medan vanligt bondförnuft hos de flesta kommer fram till att det måste finnas en Skapare bakom världsalltet. Det gängse namnet på Skapare i svenskan? Gud.
Citera
2012-11-05, 19:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du stoppar in ID-postulatet i detta och kommer med ett komplett sätt 'det är bara så' premisser. Nonsens.
Planenlighet är slumpmässighetens motsats. Det är bara så. Eller hur?
Citera
2012-11-05, 19:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Är det rimligare att det finns något ännu mera komplext som satt ihop hela universum? Hur har detta något kommit till då?
Till att börja med: måste det ha kommit till, om det är Skaparen själv?
Citera
2012-11-05, 19:59
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"en gällande teori" = evolutionsmyten, som kräver stark och blind tro och inte omfattas av särdeles många heller. Medan vanligt bondförnuft hos de flesta kommer fram till att det måste finnas en Skapare bakom världsalltet. Det gängse namnet på Skapare i svenskan? Gud.
Med vanligt bondförnuft så antar jag att du refererar till anti-logik?
Citera
2012-11-05, 19:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Det är inte ateister som klämmer fast sig vid en statisk gudsbild för att sedan pervertera verkligheten bortom all igenkännlighet. Evolution är inte slumpmässigt. Låt mig föreslå en annan gudsbild du lika gärna kan ställa dig bakom, om du fortfarande vill hävda en Gud bakom Universum: Gud har skapat oss genom som vi kan förstå det slumpmässiga mutationer och icke-slumpmässigt naturligt urval. Han är ju omnipotent så han kan lika gärna skapa oss på det sättet. Varför intar du inte denna position?
"Evolution är inte slumpmässigt"..."som vi kan förstå det slumpmässiga mutationer"...hur ska du ha det?
Citera
2012-11-05, 20:01
Medlem
Ursprungligen postat av baylife
Ja man kan ju undra vad för diagnos man haver när man ställer dumfrågor såsom; "Varför finns inga fåglar med halva vingar".

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du är så gullig, .....

Jag tycker om frågan; Varför finns inga fåglar med halva vingar? Pingvinerna vill också kanske veta
Citera
2012-11-05, 20:02
Medlem
baylifes avatar
Citat:
"Evolution är inte slumpmässigt"..."som vi kan förstå det slumpmässiga mutationer"...hur ska du ha det?
Evolutionen som process är inte slumpmässig. Dock innehåller den slumpmässiga och stokaistiska element i form av mutation och genetisk drift. Drivelementet i evolution, dvs. naturligt urval är inte slumpmässigt.
Senast redigerad av baylife 2012-11-05 kl. 20:04.
Citera
2012-11-05, 20:03
Medlem
Citat:
Planenlighet är slumpmässighetens motsats. Det är bara så. Eller hur?

Denna användare återkommer inom en vecka enl. moderator såg jag. Du får vänta tills dess.
Citera
2012-11-05, 20:05
Medlem
Citat:

Bra fråga.. här ser jag att vetenskapen och "Big boom" (ingen vet hur det lät nämligen) samt kristendomen kan gå hand i hand - men det är ju bara jag..
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-05 kl. 20:18.
Citera
2012-11-05, 20:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Med vanligt bondförnuft så antar jag att du refererar till anti-logik?
Är triviala slutsatser, som att det som har kommit till har fått sitt upphov någonstans ifrån, och om det är planmässigt så är det planerat, om det är enormt, så överträffar dess upphovsman det i det enorma - antilogik? Det kräver inte ens tro. Evolutionsmyten däremot kräver stortro: en slump som inte är slump, en planlöshet som är smart, ja, ett liv som skapar sig självt, o.s.v. (För att göra tron lite lättare har man kommit på en enorm tidsrymd under vilket det helt osannolika, ja, omöjliga, sker. Och tänkande människor med vanligt sunt bondförnuft hånas för att de varken kan eller vill tro på denna "sanning". Ge er, och gör det nu.
Citera
2012-11-05, 20:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Bra fråga.. här ser jag inte att vetenskapen och "Big boom" (ingen vet hur det lät nämligen) samt kristendomen kan gå hand i hand - men det är ju bara jag..
Tänk inte "bara jag". Vanligt bondförnuft kan slå omkull mången myt.
Citera
2012-11-05, 20:09
Medlem
Citat:

Jo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in