2022-04-29, 23:46
Medlem
Det är en evolutionär fördel att tro på Gud. Medan det är en evolutionär nackdel att vara ateist.

Rätt fråga att ställa sig har jag och samhället nytta av att tro på Gud och vilken religion har jag och samhället i så fall mest nytta av.

Ateismen är en failure och ateisterna kommer förgås. Medan ateisterna går under kan de gasta bäst de vill "Det finns inga bevis för Guds existens."
Senast redigerad av larsjohansson 2022-04-29 kl. 23:56.
Citera
2022-04-29, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Satan-Allah förråder. Men att tillskriva Gud ett korrupt sinne får stå som beskrivning av muslimens intellekt som känner Satan-Allah mycket väl ;till skillnad från Gud.

Ja jag vet att arabbinaerna vill ge sken av att det är samma gud som Guds Son Jesus Kristus härstammar ifrån. Men som framgår så är det alltså inte fallet.
Det är samma Gud (pga att de har samma stamfader, Abraham) men de har förvrängt och skämt ut Bibelns budskap fullständigt inom Islam. Om man läser koranen så är det en klockren rip-off av Bibeln, samma profeter, t om Jesus och Maria är med. Och var tredje rad är det "helige profeten Muhammed Gud vare med hans namn". Tragiskt. Och Haditherna är ännu värre.

Men det är helt OT i denna tråd, dock kan man hävda att Bibeln är lättare att "bevisa" än Koranen eftersom Muhammed var illiterat och det saknas manuskript.
Citera
2022-04-30, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Det är samma Gud (pga att de har samma stamfader, Abraham) men de har förvrängt och skämt ut Bibelns budskap fullständigt inom Islam. Om man läser koranen så är det en klockren rip-off av Bibeln, samma profeter, t om Jesus och Maria är med. Och var tredje rad är det "helige profeten Muhammed Gud vare med hans namn". Tragiskt. Och Haditherna är ännu värre.

Men det är helt OT i denna tråd, dock kan man hävda att Bibeln är lättare att "bevisa" än Koranen eftersom Muhammed var illiterat och det saknas manuskript.

Du har fel Nya- och Gamla testamentet passar inte ihop.

Kristna har börjat tillbe en människa som att den är Gud och skapat sig en religion som går ut på obegränsad altruism och naivitet.

Muslimerna sysslar med monoteism medan kristna sysslar med något annat. Judarna som är de som de Abrahamitiska religionerna började med har sympati för muslimerna men de har ingen sympati med de kristna.

Enda gången judarna visar sympati för kristna är när de kan tjäna på det men det är ingen genuin sympati.
Citera
2022-04-30, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du har fel Nya- och Gamla testamentet passar inte ihop.

Kristna har börjat tillbe en människa som att den är Gud och skapat sig en religion som går ut på obegränsad altruism och naivitet.

Muslimerna sysslar med monoteism medan kristna sysslar med något annat. Judarna som är de som de Abrahamitiska religionerna började med har sympati för muslimerna men de har ingen sympati med de kristna.

Enda gången judarna visar sympati för kristna är när de kan tjäna på det men det är ingen genuin sympati.
Menar du att kristendomen inte är monoteistisk??

Vad är det som inte "passar ihop" menar du? Det finns mängder av referenser i båda testamenten om varandra. Har du ens läst Bibeln? Du menar alltså att osjälviskhet och generositet och medmänsklighet är dåliga egenskaper?

Och på vilket sätt har ditt inlägg ens med topic att göra? Bevisa Guds existens? Du kan ju inte ens bevisa din egen logik.
Citera
2022-04-30, 03:02
Medlem
Citat:
Menar du att kristendomen inte är monoteistisk??
Kristendomen går i praktiken ut på tillbedjan av person Jesus som man tror är gud själv.

Citat:
Du menar alltså att osjälviskhet och generositet och medmänsklighet är dåliga egenskaper?

Ett moraliskt system med bara hämningslös altruism som enda egenskapen som det inte finns ingen begränsning eller villkor för är inte något bra moraliskt system.

Kristendomen bygger på en bisarr och mycket vinglig historia som tagen ur den sämsta B-film som uppenbarligen är påhittad och sammansatt för att komma runt det mycket problematiska problemet att Gud har skickat sin profet (eller sig själv) i mänsklig gestalt och sedan verkar ha sett till att döda denna profet (eller sig själv).
Citera
2022-04-30, 06:32
Medlem
Citat:
Nej tyvärr förstår du inte det. Och det är ju knappast någon annans fel. Sätt dig in i vetenskapsteori så inser du snart att det är lika mycket gissningar och felslut där.

T ex trodde vetenskapen i flera hundra år på geocentrism. Inom läkarvetenskapen trodde man i över hundra år på att borra psykiskt sjuka i tinningen och vifta runt med ståltråd i hjärnan var en bra lösning. Det var "vetenskap". Einstein trodde inte på kvantfysiken och sådant man först NU kunnat motbevisa genom t ex CERN.
Ser fortfarande inte hur detta är relevant till topic.
Att vetenskapliga hypoteser och teorier inte är absoluta och kan komma att revideras är jag medveten om.

Citat:
Det finns många fler exempel. Så att bevisa något är inget man gör på en kvart. Och inte med någon som saknar förståelse eller ens kan precisera (TS) vad man menar med BEVIS.
Hur man ska kunna bevisa en Guds existens är svårt att säga.
Men det är ju inte heller jag som påstår att någon gud finns.
Därför får det vara upp till er som tror på gud att presentera det ni menar håller som bevis, så får vi andra bedöma det.

Men jag kan tänka mig ett par exempel på bevis som skulle vara en bra början:

1.Något exempel på ett s.k mirakel. Alltså ett bekräftat fall av att naturlagarna har upphävts.

2. Visa i en vetenskaplig studie att bön ger effekt.

Tror man på en gud som ingriper i den fysiska verkligheten så borde den kunna påvisas i någon mån.
Citera
2022-04-30, 07:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Ser fortfarande inte hur detta är relevant till topic.
Att vetenskapliga hypoteser och teorier inte är absoluta och kan komma att revideras är jag medveten om.

Hur man ska kunna bevisa en Guds existens är svårt att säga.
Men det är ju inte heller jag som påstår att någon gud finns.
Därför får det vara upp till er som tror på gud att presentera det ni menar håller som bevis, så får vi andra bedöma det.

Men jag kan tänka mig ett par exempel på bevis som skulle vara en bra början:

1.Något exempel på ett s.k mirakel. Alltså ett bekräftat fall av att naturlagarna har upphävts.

2. Visa i en vetenskaplig studie att bön ger effekt.

Tror man på en gud som ingriper i den fysiska verkligheten så borde den kunna påvisas i någon mån.
Jesus vittnar om att han kom från sin far i en högre värld bl.a. för att kungöra att Satan är fursten i vår värld och att både Satan och världen är dömda. En sorts delgivning av vräkning. De som såg honom utföra mirakel blev övertygade medan de andra krävde nya bevis. Jag vittnar om att jag tror på berättelserna.

Men som du är inne på så finns annat att tvivla på, som t.ex. abnorma fysikaliska avvikelser och en påvisbar effekt av böner.

Mänskligheten kan ha kommit ganska långt på sin väg att studera en tänkt objektiv verklighet av bestående förhållanden som kan beskrivas alltmer exakt. Utifrån valda paradigmer, postulat och metoder kan kunskaper vaskas fram och teknologier utvecklas, men få tvivlar väl på att civilisationer skulle kunna komma oerhört mycket längre kanske med andra utgångspunkter än våra.

Ett stort frågetecken med vår vetenskap är att den utan diskussion utesluter viljors inverkan på skeenden. Det är dess styrka och svaghet. Våra förfäder hade en helt annan uppfattning och framför allt jägarsamhällen hade kunskaper som sedan länge är bortglömda. För dem handlade kunskap om liv och död och jag förmodar att de var rationella nog att bedöma sina kunskapers nytta. Jag tror att de skulle uppfatta oss som spritt språngande galna när vi försöker pressa fram kunskaper från ovilliga makter.

Men vad som inte kan upprepas med experiment kan ändå upplevas av dem som provar att avvika från formulären. Genom att studera Jesus budskap och försöka sig på en sammanställning utan attityd förändras verkligheten till det bättre och det sämre. Man får hjälp att hålla sig till sanningen, och mer tydligt, frestelser att inte göra det. En osynlig värld av ande och vilja gör sig allt mer påmind.
Citera
2022-04-30, 12:44
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är en evolutionär fördel att tro på Gud. Medan det är en evolutionär nackdel att vara ateist.

Rätt fråga att ställa sig har jag och samhället nytta av att tro på Gud och vilken religion har jag och samhället i så fall mest nytta av.

Ateismen är en failure och ateisterna kommer förgås. Medan ateisterna går under kan de gasta bäst de vill "Det finns inga bevis för Guds existens."
Jag är helt med på att det var en evolutionär fördel att tro på den guden som dom övriga i ens samhälle trodde på. I Indien var det en evolutionär fördel att tro på Shiva, i Nordamerika var det en evolutionär fördel att vara andetroende. Det var ett sätt att skapa en gemenskap som är väldigt viktigt för att ett samhälle ska fungera.

Men världen idag är väldigt annorlunda jämfört med världen för 2000, eller för den delen bara 200 år sen. Idag är vårt samhälle inte bara dom som bor i den närmast omgivningen, så idag skapar religionen inte en gemenskap, utan den skapar istället fiendskap och utanförskap. Evolutionärt väldigt obra.
Citera
2022-04-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag är helt med på att det var en evolutionär fördel att tro på den guden som dom övriga i ens samhälle trodde på. I Indien var det en evolutionär fördel att tro på Shiva, i Nordamerika var det en evolutionär fördel att vara andetroende. Det var ett sätt att skapa en gemenskap som är väldigt viktigt för att ett samhälle ska fungera.

Men världen idag är väldigt annorlunda jämfört med världen för 2000, eller för den delen bara 200 år sen. Idag är vårt samhälle inte bara dom som bor i den närmast omgivningen, så idag skapar religionen inte en gemenskap, utan den skapar istället fiendskap och utanförskap. Evolutionärt väldigt obra.

Det är inte bara gemenskap utan grupper som tror på olika saker konkurrerar med varandra och den som har det bästa tankesystemet vinner. Vi kan se i Svergie att religiösa muslimer har fungerande familjer och skaffar många barn och har många sociala kontakter medan den ateistiske "rationelle" svensken ofta sitter isolerad hemma framför datorn och har jobb och prylar som målsättning i livet.
Citera
2022-04-30, 20:47
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:

Helt fel om samma Gud. Samma stamfader är ingen garant för samma Gud.

De flesta judar och muslimer är fjärran från stamfader Abraham. Inte ens om du är 100% av stamfader Abraham, så har du samma Gud ifall du inte följer denne. Att vara av stamfader Abraham borgar inte för att du automatiskt har samma Gud som Guds Son. Det finns beskrivet mycket väl att judarna under Gammal Testamentlig tid bedrev avgudadyrkeri. Redan dessa hade inte samma Gud som de gudaktiga. Av dagens Jude-nation har 65% en ateistisk livsåskådning. Muslimerna är en ogudaktig vidareutveckling av bl.a. de äldres traditioner.

Din syn på Koranen är träffande.

Som framgått är att samma stamfader är inget bevis på samma Gud.
Citera
2022-05-01, 02:36
Medlem
Fleshbagss avatar
Jesus Kristus Guds son är beviset på Gud. Jag är den jag är, manifestationen av Gud bevisar att endast de tillhöriga Gud tror.
Citera
2022-05-01, 03:45
Medlem
Att bevisa Gud blir som att be en karaktär i ett datorspel att uppvisa källkoden som genererar världen den verkar i; det går inte. Däremot kan man mäta världen och konstatera alla matematiska lagar som den är uppbyggd av och som tyder på intelligent skapande.

Sen ska man ha klart för sig att det finns ingen absolut materialistisk värld som många tror, utan bara ett medvetande som skiftar fokus på samma sätt som man byter kanal på en tv. Att tro att de elektriska kopiorna vår hjärna får nöja sig med har någonting med en verklig fysisk värld att göra är bara en konsekvens av uppfostran och att vi inte vet bättre.

Att vi kan leva ut minst lika verkliga händelser i våra drömmar med våra fysiska sinnen avstängda bevisar i alla fall att vi blir matade med sinnesintryck bortom våra fysiska sinnen.

Sen tror jag att det är felaktigt att tro att Gud är en extern entitet, utan allt liv är en del av Gud på samma sätt som en vattendroppe är en del av Jordens totala vattenmassa, som för tillfället är separerad från helheten och med all brist på helhetssyn och förståelse som det innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in