Citat:
Ursprungligen postat av
GamlaDraggen
Ser fortfarande inte hur detta är relevant till topic.
Att vetenskapliga hypoteser och teorier inte är absoluta och kan komma att revideras är jag medveten om.
Hur man ska kunna bevisa en Guds existens är svårt att säga.
Men det är ju inte heller jag som påstår att någon gud finns.
Därför får det vara upp till er som tror på gud att presentera det ni menar håller som bevis, så får vi andra bedöma det.
Men jag kan tänka mig ett par exempel på bevis som skulle vara en bra början:
1.Något exempel på ett s.k mirakel. Alltså ett bekräftat fall av att naturlagarna har upphävts.
2. Visa i en vetenskaplig studie att bön ger effekt.
Tror man på en gud som ingriper i den fysiska verkligheten så borde den kunna påvisas i någon mån.
Jesus vittnar om att han kom från sin far i en högre värld bl.a. för att kungöra att Satan är fursten i vår värld och att både Satan och världen är dömda. En sorts delgivning av vräkning. De som såg honom utföra mirakel blev övertygade medan de andra krävde nya bevis. Jag vittnar om att jag tror på berättelserna.
Men som du är inne på så finns annat att tvivla på, som t.ex. abnorma fysikaliska avvikelser och en påvisbar effekt av böner.
Mänskligheten kan ha kommit ganska långt på sin väg att studera en tänkt objektiv verklighet av bestående förhållanden som kan beskrivas alltmer exakt. Utifrån valda paradigmer, postulat och metoder kan kunskaper vaskas fram och teknologier utvecklas, men få tvivlar väl på att civilisationer skulle kunna komma oerhört mycket längre kanske med andra utgångspunkter än våra.
Ett stort frågetecken med vår vetenskap är att den utan diskussion utesluter viljors inverkan på skeenden. Det är dess styrka och svaghet. Våra förfäder hade en helt annan uppfattning och framför allt jägarsamhällen hade kunskaper som sedan länge är bortglömda. För dem handlade kunskap om liv och död och jag förmodar att de var rationella nog att bedöma sina kunskapers nytta. Jag tror att de skulle uppfatta oss som spritt språngande galna när vi försöker pressa fram kunskaper från ovilliga makter.
Men vad som inte kan upprepas med experiment kan ändå upplevas av dem som provar att avvika från formulären. Genom att studera Jesus budskap och försöka sig på en sammanställning utan attityd förändras verkligheten till det bättre och det sämre. Man får hjälp att hålla sig till sanningen, och mer tydligt, frestelser att inte göra det. En osynlig värld av ande och vilja gör sig allt mer påmind.