Citat:
Ursprungligen postat av
Charlemange
Du är ingen jag för dialog med du är persona non grata för mig.
Tack för ditt samtal till ring p1 jag heter Täppas och nu tar vi nästa samtal
Rickar Dawkins är kanon vare sig kristendom eller tomten funkar
Jag diskuterar ogärna med dig också, men vissa inlägg är av sådan art att de helt enkelt INTE får lämnas okommenterade.
Om varken Gud eller något liv efter döden existerar, vad hindrar då människor från att tex döda och äta upp barn? Vad har då människor för skäl att bry sig om någon annan än sig själva?
Det är troligen så att de flesta seriemördare och även andra brottslingar är ateister, eller icke-troende.
Och det är därför ateism och ateister är så farliga.
Människor behöver ha tron att någon ser allt man gör, och att det spelar roll även efter döden, vad man gör i livet. Annars är människor troligen mer benägna att begå brott.
Så hur kan du INTE vilja att Gud ska finnas?
Och ang. Richard Dawkins bok "Illusionen om Gud":
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Illusionen_om_Gud
Utöver att den boken har fått väldigt mycket kritik, så granskar den framför allt kristendomen. Och även om kristna säger sig tillbe den abrahamitiske guden, så är kristendomen något helt annat än dess föregångare judendomen.
Och därför är det egentligen FEL att säga att kristna och judar tillber samma gud, även om den gud de båda religionerna tillber heter samma.
För tänk dig att det finns två personer som heter Kalle i samma rum, och den ena är tjock och den andre är smal. Om någon då säger: "Åh Kalle, du tjocke, jag ber dig att ge mig saltet". Kommer den smale Kalle känna sig tillbedd då?
Troligen INTE, troligen kommer smale Kalle tänka: "Det där är INTE riktat till mig, eftersom jag INTE är tjock utan smal".
Och något liknande kan man tänka sig att den abrahamitiske guden tänker, när de kristna säger tex:
"Jag ber dig Gud, som sände din son Jesus till jorden, att hjälpa mig". Alltså typ:
"Det där är INTE riktat till mig, eftersom jag INTE har någon son som heter Jesus som jag har sänt till jorden".
Hur som helst, att kritisera kristendomen är INTE det samma som att kritisera Gud. Och att motbevisa kristendomen, är INTE det samma som att bevisa att Gud INTE existerar.
Och för att bevisa att Gud EXISTERAR, så måste man alltså INTE bevisa hela kristendomen eller hela judendomen. Gud kan finnas även om allt som står i Bibeln skulle vara lögn.