Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
HAHAH jag har INTE argumenterat! Fatta för Guds skull! Jag har sagt att din gelike inte kan kräva vetande och bevis på en andlig värld.
Jo, du har som sagt argumenterat emot ett påstående som du blott har fantiserat fram själv att någon har presenterat. Även kallat för halmgubbe/halmdocka/strawman.
Citat:
Det spelar ingen roll hur många gånger du tar om detta för att övertyga dig själv om att du har rätt. Fel blir inte rätt för att det upprepas.
Att man måste upprepa allt in i det oändliga beror enbart på att du är för trög för att förstå vad som skrivs. Jag har flertalet gånger visat upp belägg för att du har presenterat denna halmgubben. Läs mina senaste tre poster. Beläggen presenteras i varje inlägg.
Citat:
Det räcker med att hen kräver bevis på nåt som inte går att bevisa för att förstå vilken nivå hen ligger på och det räcker med att inse att du antingen med flit eller på grund av brisande läsförståelse och kunskap förbiser dumheten i det hela.
Att fråga efter belägg för guds existens, i en tråd som bokstavligen efterfrågar belägg för guds existens, är troligtvis fullt rimligt för alla utom dig.
Citat:
Om det nu är så som du skriver att hen inte menar att avsaknad av bevis inte innebär att den inte existerar, vad tror du att hen menar med antagande, magkänsla osv?
Exakt det han skriver. Man behöver inte skapa halmgubbar kring det som skrivs. Det räcker med att läsa.
Citat:
Bara det att hen kräver bevis på nåt som inte kan bevisas, trampar hejvilt i andra människors subjektiva värld, som jag har sett sen 4 år tillbaka, visar bara på hens desperation, okunskap och en traumatisk barndom. Att du inte inser detta bevisar i sin tur att ni två är av samma sort. Lika enfaldiga och okunniga hur mycket man än förklarar saker och ting.
Nu befinner vi oss i en tråd på ett diskussionsforum, där diskussionsämnet är att bevisa att en gud existerar. Har du problem med att folk efterfrågar belägg för gud i en sådan tråd så är det bara att sluta läsa och skriva i den. Det är ingen som tvingar dig att delta i diskussionen.
Citat:
Argument? Jag har inte argumenterat. Jag har förklarat.
Ofattbart är vad du och din gelike förväxlar argumenterande text med förklarande text. Kräver bevis på nåt som inte går att bevisa och om det inte kan ges bevis så menar ni att det bara handlar om magkänsla och antagande,
Haha, visst, kalla det för förklaring i stället för argument om du så vill. Det förändrar fortfarande inte det faktum att du för en diskussion kring en halmgubbe som du själv fantiserat fram.
Citat:
samtidigt skriver du att ingen har sagt att en avsaknad av bevis innebär att den inte existerar.
Har någon skrivit detta menar du? Vänligen citera i så fall. Jag har nämligen läst inlägget du ursprungligen svarade på när du började presentera dina argument (eller s.k förklaringar om du nu vill kalla dem för det) och i det står det ju ingenstans att avsaknad av bevis är bevis för icke-existens, vilket ju är vad dina argument/förklaringar handlar om.
Citat:
Självklart! Att du ser detta som ett problem bevisar din bristande förmåga. Du och även hen borde inse och påpeka detta jag har påpekat redan för 4-5 år sedan. Du ser inte problematiken i att trådens frågeställning är felaktigt ställd men ser hittar på en egen problematik kring et ifrågasättande av trådens frågeställning.
Men då vet vi din inställning. Enligt dig kan man inte ens hypotetiskt bevisa en guds existens. Då finns det ju ingen anledning för dig att fortsätta skriva i den här tråden. Gud kan enligt dig inte bevisas, punkt slut. Behövs inte sägas något mer än så. I alla fall inte här.
Citat:
Det har jag. Exakt! Jag tror fortfarande starkt på Gud och har en stark övertygelse om Guds existens. Allt ser jag som bevis på Guds existens. Frukter, haven, regn, föda, vindruvor, vete, ris osv
Citat:
Dock är allt detta vad jag själv personligt anser vara bevis.
Precis. Det är en påhittad definition av vad ett bevis är. Det är med andra ord inte några bevis förutom i din fantasi.
Citat:
Du har rätt i att jag förr försökte pådyvla vad jag ansåg vara bevis för Guds existens på andra. Men den stora skillnaden här är att jag HAR LÄRT MIG, UTVECKLATS OCH INTE ÄR PÅ SAMMA RUTA SOM JAG VAR PÅ FÖR 4-5 ÅR SEDAN.
Så bra. Då kanske du kunde lära dig att sluta argumentera mot halmgubbar också. Eller behöver du några år till på dig för att lära dig detta?
Citat:
Du har ingen rätt att ens ställa en sådan fråga.
Jodå, det har jag all rätt i världen att göra. Du behöver dock inte svara.
Citat:
Det du gör är att våldgästa en annan människans subjektiva värld. Vad och varför en människa tror på och är övertygad om har du inget med att göra. Så länge tron och övertygelsen inte är till skada för individen själv, andra personer och samhället, har du ingen som helst befogenhet att ens ställa en sådan fråga. Det du gör är att ifrågasätta en annan människans subjektiva existens. Vem eller vad har gett dig mandat till att kliva in och trampa på en annan människans subjektiva sfär?
Jag tror du har glömt bort vilket tråd du befinner dig i. Men jag ber verkligen om ursäkt för att jag har våldsgästat din subjektiva värld.
Citat:
Om jag vill svara på din fråga och skulle säga att för mig existerar Gud därför att jag ser att allting är organiserat i naturen, i rymden och på jorden, Människans medvetande, livet i sig, haven, alla sorters frukter, ris, vete, tomat, gurka, lök, honung, mjölk, äpple, päron osv. Om jag skulle säga att allt detta med respektives smak, färg, form, storlek är vad som får mig att tro på Gud så har jag svarat på din fråga. Men om du då kommer med ett svar som att detta är falsk analogi, så var ditt syfte med di frågan retorisk.
Ok, då vet vi det. Bra att du insett att detta inte har någonting med bevis att göra. Jag förväntar mig att vi slipper få detta tramset presenterat som bevisning i den här tråden i fortsättningen då.