2018-08-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, hittar man på en ”agent” som kan i stort allt, då kan man ju säga att alla bevis leder dit.
Även jag kan hitta på sådana ”agenter”.
Ge ett exempel på en sådan agent då?
Citera
2018-08-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nyss tyckte du att han inte kunde så mycket? Jag håller mig till en och samma berättelse och är konsekvent i allt jag skrivit.
Ja, han var begränsad i din version, ett tag.
Men det var mer angående att han inte kan ändra sig, inte vad han kan skapa.
Citera
2018-08-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ge ett exempel på en sådan agent då?
”X”.
Citera
2018-08-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ja, han var begränsad i din version, ett tag.
Men det var mer angående att han inte kan ändra sig, inte vad han kan skapa.
Jag har hela tiden skrivit att han har skapat allt. Hans egen tidlösa och jordiska existens fanns redan när han lade den tidlösa grund som gav upphov till hans tidlösa gestalt samt världen och senare hans jordiska gestalt i vilken han bodde när han lade den tidlösa grunden. Oförmågan att vara något annat än den han är och oförmågan till att inte finnas hänger alltså samman med att han är alltings skapare.

"Jag är den jag är" står det att han säger i bibeln, och detta är sant.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-02 kl. 17:13.
Citera
2018-08-02, 17:33
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden skrivit att han har skapat allt. Hans egen tidlösa och jordiska existens fanns redan när han lade den tidlösa grund som gav upphov till hans tidlösa gestalt samt världen och senare hans jordiska gestalt i vilken han bodde när han lade den tidlösa grunden. Oförmågan att vara något annat än den han är och oförmågan till att inte finnas hänger alltså samman med att han är alltings skapare.

"Jag är den jag är" står det att han säger i bibeln, och detta är sant.
Ja, det är sant att det står i bibeln.
Utöver det så tror jag inte bibelns Gud existerar. Jag hoppas också att den guden inte existerar, men det är oväsentligt när jag avgör om något existerar eller är sant.
Citera
2018-08-02, 17:40
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Då vet vi din Gudsbld. Nu kan du plocka fram bevisen.😏

Bevisa avsaknaden av en högre makt och att det är omöjligt att något sånt kan existera, du som verkar tro dig vara påläst och skryter om att ha snuddat vid böcker.
Citera
2018-08-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Bevisa avsaknaden av en högre makt och att det är omöjligt att något sånt kan existera, du som verkar tro dig vara påläst och skryter om att ha snuddat vid böcker.
Jag kan inte bevisa avsaknaden av en högre makt. Men skulle jag tro på allt som inte är motbevisat så skulle det bli jobbigt. Då skulle jag vara ”tvungen” att tro på saker som motsäger varandra till och med.
Och jag är inte påläst. Jag läser knappt böcker. Dock är jag intresserad av detta ämne och läser på nätet och tittar mycket på videoklipp. Mer på hobbynivå, och inget jag skulle försöka använda som en fördel i en diskussion.
Citera
2018-08-02, 18:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.

Nu är det faktiskt så att denna tråd handlar om bevis om att gud existerar.
Bevis om avsaknaden av en högre makt hör hemma i en annan tråd.
Här ska vi bara diskutera eventuella påstådda bevis om att gud existerar och ett eventuellt vederläggande av sådana presenterade bevis.
Citera
2018-08-02, 18:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej resonemanget speglar den Gudsbild som jag har. Det är Gud som gjort det ultimata bootstrap tricket när han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som....
Som jag sa, din gudsbild är ett cirkelresonemang.
Citera
2018-08-02, 23:05
Avslutad
Hur man kan tro på en "syndfri" gud när sånt här sker vardaglig är för mig en gåta.

https://www.youtube.com/watch?v=3eK4j3PNncQ
https://www.youtube.com/watch?v=u854-7cFQKQ

Många arter på jorden kan inte överleva utan kött, så det är inte en fråga om frivilja. Och i detta universum med dess lagar (som enligt troende skapades av en gud) skulle livet på jorden utplånas om alla var växtätare och slapp bli dödade eftersom det skulle leda till att planeten blir överbefolkad på nolltid. Vi tvingas alltså döda och äta upp varandra för att överleva.

Ni som tror att ett sånt universum designades av en god och kärleksfull gud, kan ni berätta varför ni gör det?
Senast redigerad av Guy86 2018-08-02 kl. 23:10.
Citera
2018-08-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Stolthet...

Den största synden.

Den som separerar oss från våran Fader.

Ser ni det inte?

Utan varken kärlek eller materiella ting är det naturligt att stolthet blir det sista man håller fast vid. Så är det i fängelser och bland gängmedlemmar. Visar man inte respekt för bruschan har man begått den ultimata synden. Men att det skulle vara den största synden generellt bland människor håller jag nog inte med om.

"Vi har vår stolthet i Gud" säger de kristna, och kanske ett barn om sina föräldrar om det blev bra behandlat av dem under uppväxten. Men hur ska man kunna påstå det om någon man inte känner, och som verkar väldigt frånvarande?
Senast redigerad av JagHarIngaKompisar 2018-08-03 kl. 00:36.
Citera
2018-08-03, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Hur man kan tro på en "syndfri" gud när sånt här sker vardaglig är för mig en gåta.

https://www.youtube.com/watch?v=3eK4j3PNncQ
https://www.youtube.com/watch?v=u854-7cFQKQ

Många arter på jorden kan inte överleva utan kött, så det är inte en fråga om frivilja. Och i detta universum med dess lagar (som enligt troende skapades av en gud) skulle livet på jorden utplånas om alla var växtätare och slapp bli dödade eftersom det skulle leda till att planeten blir överbefolkad på nolltid. Vi tvingas alltså döda och äta upp varandra för att överleva.

Ni som tror att ett sånt universum designades av en god och kärleksfull gud, kan ni berätta varför ni gör det?
Fruktansvärt och vidrigt man blir illamående när man ser sådant. Varför tycker vi det, och varifrån har vi fått en sådan moral i en helt och hållet naturalistisk värld?

Jag tror inte att universum är designat på det sättet du antyder. Jag tror att Gud lagt en transcendent grund till världen och själv är född som människa och själv har fått lida i den här onda världen.

Men han och därmed allt som existerar hade inte kunnat bli till genom en värld som saknar evolution, och evolutionen kräver att döden finns. Allting hänger ihop. Men allting kommer att förändras när tiden är fullbordad och Kristus kommer tillbaka.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-03 kl. 08:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in