Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Med bevis avses sådant som går att verifiera att det faktiskt är på det vis som påstås. Och helst ska det kunna gå att upprepa med exakt samma resultat.
Känsla och tro räcker inte.
Det är sant att när man studerar det materiella då är det precis som du säger. Du talar om direkta bevis. Exempelvis framställning av bensin från petroleum eller någon annan kemisk process då vill man veta att produktionen är tillförlitlig och det får man reda på utifrån direkta bevis. Det går att upprepa, kräver ingen tro eller känslor, är helt mekaniskt och opersonligt.
Problemet med det synsättet är att det inte fungerar på något som är personligt som exempelvis medvetandet. Kan du bevisa för mig att du har medvetande? Jag kan inte hitta några direkta bevis för att du verkligen är medveten, men jag kan hitta indirekta bevis för det. Indicier som påvisar att du också, som jag, har medvetande. Det är indicier som påvisar detta och att vi därmed har något gemensamt och då via dessa indicier utveckla en meningsfull konversation.
Citat:
Så länge som det finns flera lika trovärdiga (eller mer trovärdiga) alternativ så har inget bevisats.
Vilka alternativ skulle det finnas?