2015-11-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag har bevisat att en skapare måste existera om universum inte är evigt, om universum däremot är evigt har vi andra premisser att beakta. Men om universum inte är evigt måste en skapare existera och detta har jag bevisat gång efter annan.

Och beviset för detta var? Jag kan inte minnas att du gjort annat än återupprepat din falska dikotomi ett hundratal gånger nu, trots att DU fått förklarat för dig av flertalet skribenter att DU har fel.

Lär dig skilja mellan vad du personligen TROR och vad som är en objektiv sanning.
Citera
2015-11-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OK. Och ett annat alternativ är "transmofoglyfiering av ambrojade".

Men kan vi inte hålla oss inom ramarna av en gemensam kommunikationsplatform?

Då föreslår jag att plattformen är följande:

Man får påstå metafysiska saker som inte kan falsifieras men däremot ska vi då på ett sokratiskt sätt diskutera logiken i det och eventuella inbördes motsättningar eller motsättningar mellan påståendena och vad vi vet om världen; om det finns orimligheter, eller om det finns paradoxer, eller annat som på filosofiskt eller vetenskapligt vis kan falsifieras. Om något slinker igenom kunna vara beredd att erkänna att: ja så skulle det kunna förhålla sig. Även om det är så att man inte tror på det.

Och skippa svårtydda oneliners som alltid kan lämna en med rumpan bak hur man än bemöter dem.
Citera
2015-11-21, 16:11
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag tror inte heller på oändlig regress. Det måste finnas en första händelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte om "dynamik" är all existens grundprincip.

Vi kan ju börja här eftersom det var mitt påstående ovan som du först ifrågasatte.

Vad vi vet om världen är att den tillkom från en oändligt liten punkt, singularitet. Vad är en oändligt liten punkt? Jo den är 0,0000... i oändlighet, vilket är exakt detsamma som 0.

Så långt vetenskapen har utrönat än så länge så finns det inget "innan" universum. I naturen existerar alltså inte händelsekedjor som är oändliga bakåt i tiden.

Förklara vad du menar med "Inte om "dynamik" är all existens grundprincip." Hur ger det en oändlig regress av händelser och hur får du ihop det med vad vi vet om verkligheten?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-21 kl. 16:46.
Citera
2015-11-21, 18:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
En egenskap vet vi om universum är skapat och det är att Gud är allsmäktig.
Nej, det är du som tror det.

Citat:
Alltså ett evigt universum eller en evig gud.
Nej. Universum kan ha uppstått på annat sätt.
Nej, jag tänker inte spekulera i hur det gått till, för det vet jag inte.

Citat:
Det hela beror på om universum alltid har funnits eller varit frånvarande. Om det varit frånvarande måste det utan tvekan ha en skapare eftersom inget kommer till av tomma intet. Skaparen har skapat universum och därför måste ha makt över alltet alltså allsmäktig.
Igen, definiera "tomma intet", tack.
Citera
2015-11-21, 22:44
Medlem
Citat:
Inte särskilt långsökt. Till skillnad från dina resonemang innehåller mina inte:

1. interna motsägelser
2. motsägelser mot vad vi genom forskning och vetenskap känner till om världen.
3. osynlig varelse som är allsmäktig
4. osynlig varelse med outgrundliga avsikter som ser exakt likadana ut som om den osynliga varelsen inte existerade alls
5. avancerad livsform som existerat i oändlighet utan att ha blivit till (paradox på flera sätt)
6. försvar för onda handlingar (det onda som någon utsätts för av andra är Guds vilja)

Jag har upprepat detta flera gånger. Den människan jag skriver om har TILLVERKAT orsaken och därmed är han sin egen orsak i förlängningen.

Människoskapat design -> Big Bang -> universum -> evolution -> människa som skapar design -> metafysisk utveckling -> Gud med makt att ge liv -> evigt liv för alla.

Så hur kan Gud då döma någon för att ha gjort en ond handling mot en annan om det är hans plan?

Om jag har rätt i mina resonemang. Vad tror du han säger till de religiösa som är stolta och tror sig äga honom och veta hans vilja: när dessa räcker upp sina händer mot honom på den dagen och ropar MIN GUD?

Jag tror han säger:

Jag är INTE ER GUD. Er Gud har ni själva hittat på och i hans namn har ni beskurit både människors friheter och deras kön. I hans namn har ni fört krig mot människor som jag inte vill något illa. Jag har inte varit här förrän nu och jag har inget med er att göra och har aldrig haft det.

HAHAH Ärligt talat får du vara mer tydlig med dina teorier. Jag förstår nada av din teori. Gud är inte människa och människan är inte Gud. Gud är evig, ej människan. Gud är skapare och människan skapelse. Människan fanns inte vid en tidpunkt och kom till existens. Fattar du ens själv vad du pratar om? Det är du som har hittat på en egen Gud och du kommer bli ytterst besviken för det.
Citera
2015-11-21, 23:14
Medlem
Citat:
HAHAH Ärligt talat får du vara mer tydlig med dina teorier. Jag förstår nada av din teori. Gud är inte människa och människan är inte Gud. Gud är evig, ej människan. Gud är skapare och människan skapelse. Människan fanns inte vid en tidpunkt och kom till existens. Fattar du ens själv vad du pratar om? Det är du som har hittat på en egen Gud och du kommer bli ytterst besviken för det.

Det enda existerande jag känner till som har förmåga till att ta papper och penna eller en dator och skapa något abstrakt är människor.

Den Gud du beskriver har helt enkelt aldrig kommit till existens om han inte kommit till existens. Han finns inte. Ingen kan existera i ett oändligt förflutet. Det är samma sak som att säga att han är oändligt långt borta från att existera, han tar sig aldrig fram till punkten då han skapar världen eftersom det tar en oändlighet för honom att komma dit.

Men vi lämnar det, har du inte förstått nu så kommer du aldrig att göra det.

Varför tror du på koranen?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-21 kl. 23:37.
Citera
2015-11-22, 02:10
Medlem
Citat:
Det enda existerande jag känner till som har förmåga till att ta papper och penna eller en dator och skapa något abstrakt är människor.

Den Gud du beskriver har helt enkelt aldrig kommit till existens om han inte kommit till existens. Han finns inte. Ingen kan existera i ett oändligt förflutet. Det är samma sak som att säga att han är oändligt långt borta från att existera, han tar sig aldrig fram till punkten då han skapar världen eftersom det tar en oändlighet för honom att komma dit.

Men vi lämnar det, har du inte förstått nu så kommer du aldrig att göra det.

Varför tror du på koranen?

Är du på riktigt? Gud är evig. Med evighet menas att han alltid har funnits, att han inte har blivit skapad. Oändlighet har för det mesta med kvantitet att göra. Oändlighet = kvantitet utan slut. Evighet= alltid existerande. Ser du skillnaden. Gud är inte bara evig utan allsmäktig också. Det är också allsmäktigheten som helt omkullkastar dina så kallade teorier. Jag tror på koranen därför att efter att jag har läst den från pärm till pärm har jag inte stött på nåt som strider emot mitt förstånd, utan tvärtom bekräftar den allt som redan är inbyggd i människans inre.

Människan kan inte vara skaparen till universum hur du än vrider och vänder på det och jag hoppas att du skojade när du gav det som förslag.

Vi kommer inte ifrån dessa två alternativ:

Ett evigt universum eller en evig Gud.
Citera
2015-11-22, 02:30
Medlem
Citat:
Är du på riktigt? Gud är evig. Med evighet menas att han alltid har funnits, att han inte har blivit skapad. Oändlighet har för det mesta med kvantitet att göra. Oändlighet = kvantitet utan slut. Evighet= alltid existerande. Ser du skillnaden. Gud är inte bara evig utan allsmäktig också. Det är också allsmäktigheten som helt omkullkastar dina så kallade teorier. Jag tror på koranen därför att efter att jag har läst den från pärm till pärm har jag inte stött på nåt som strider emot mitt förstånd, utan tvärtom bekräftar den allt som redan är inbyggd i människans inre.

Människan kan inte vara skaparen till universum hur du än vrider och vänder på det och jag hoppas att du skojade när du gav det som förslag.

Du kan tjata om att det finns bara två alternativ hur mycket du vill. Ingen köper det, om du inte kan bevisa att det faktiskt är så. Och du har inte varit i närheten av att bevisa det.
Citera
2015-11-22, 11:04
Medlem
Citat:
Är du på riktigt?
Ja
Citat:
Gud är evig.
Det behöver inte vara liktydigt med att sakna början.
Citat:
Med evighet menas att han alltid har funnits
Inte nödvändigtvis.
Citat:
att han inte har blivit skapad.
Är man sin egen orsak har man skapat sig själv och har ingen över sig.
Citat:
Oändlighet har för det mesta med kvantitet att göra.
Nej
Citat:
Oändlighet = kvantitet utan slut.
Nej
Citat:
Evighet= alltid existerande.
Behöver inte betyda att vara i avsaknad av begynnelse.
Citat:
Ser du skillnaden.
Ja, gör du?
Citat:
Gud är inte bara evig utan allsmäktig också.
Det beror också på vad som läggs i orden. Är allsmäktig förmågan att göra vad som helst när som helst, eller är det att vara starkare än allt annat/alla andra?
Citat:
Det är också allsmäktigheten som helt omkullkastar dina så kallade teorier.
Definitionen av Guds allsmäktighet i abrahamitiska religionerna umkullkastar trovärdigheten i den gudens existens helt och hållet.
Citat:
Jag tror på koranen därför att efter att jag har läst den från pärm till pärm har jag inte stött på nåt som strider emot mitt förstånd,
Ok
Citat:
utan tvärtom bekräftar den allt som redan är inbyggd i människans inre.
På vilket sätt?
Citat:
Jo, och jag vrider och vänder inte på det, jag är fast och konsekvent och säger en och samma sak hela tiden. Av vilken anledning hoppas du att jag skojar?
Citat:

Den människa jag beskrivit är evig Gud och han har kommit till existens.

Din Gud däremot har aldrig kommit till existens enligt dig. Grattis, du har just framlagt bevis på att din Gud inte finns.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-22 kl. 11:15.
Citera
2015-11-22, 12:49
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Gud är evig.
Citat:
Det behöver inte vara liktydigt med att sakna början.
Det är precis vad det innebär. Men det beror förstås hur vi ska förstå ordet "evig".

När man talar om att Gud är "evig" så innebär det att han existerar bortom tiden. Där finns det ingen början eller slut utan bara ett evigt ögonblick. Det finns inget förflutet, ingen väntetid och ingen framtid. Genom att vara evig så är man. Att vara evig är att transcendera tiden (och existensen) och inte att vara oändligt utsträckt i tiden.
Citera
2015-11-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det är precis vad det innebär. Men det beror förstås hur vi ska förstå ordet "evig".
Ja, det beror på hur man använder ordet. Om du utrustas med evigt liv eller ett liv bortom tid och rum så är du evig även om du har ett ursprung. Så är det också med Gud, skillnaden är att han har byggt sig själv.
Citat:
När man talar om att Gud är "evig" så innebär det att han existerar bortom tiden. Där finns det ingen början eller slut utan bara ett evigt ögonblick. Det finns inget förflutet, ingen väntetid och ingen framtid. Genom att vara evig så är man. Att vara evig är att transcendera tiden (och existensen) och inte att vara oändligt utsträckt i tiden.
Just genom att transcendera tiden och existensen är Gud sin egen orsak genom att som människa tillverka det abstrakta som övergår tiden och rummet, skapelsen av det som startar den händelsekedja som oundvikligen/tvunget måste leda till honom själv.
Citera
2015-11-22, 13:54
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ja, det beror på hur man använder ordet. Om du utrustas med evigt liv eller ett liv bortom tid och rum så är du evig även om du har ett ursprung. Så är det också med Gud, skillnaden är att han har byggt sig själv.
I evigheten finns det per definition ingen början eller ursprung. Implicit i begreppet evighet är oföränderligheten. Det som är evigt kan inte bli något, d.v.s. gå från något till något annat. Det bara är. Att Gud är sin egen orsak måste förstås som en avsaknad av orsak.
Citat:
Just genom att transcendera tiden och existensen är Gud sin egen orsak genom att som människa tillverka det abstrakta som övergår tiden och rummet, skapelsen av det som startar den händelsekedja som oundvikligen/tvunget måste leda till honom själv.
Jag vet inte om jag förstår dig, menar du att det transcendenta (bortom tid och rum) är en mänsklig abstraktion och inte en objektiv realitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in