2015-01-09, 15:48
Medlem
Det hela kommer i ett annat ljus om det visar sig att Gud finns men han är inte bibelns gud utan en människa, en av oss, samt att evolutionen är sann. Då är den här senaste diskussionen inte relevant öht.
Citera
2015-01-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det hela kommer i ett annat ljus om det visar sig att Gud finns men han är inte bibelns gud utan en människa, en av oss, samt att evolutionen är sann. Då är den här senaste diskussionen inte relevant öht.
Om han är en av oss så borde han vara död för länge sedan...? Vi människor lever bara i ca hundra år.
Citera
2015-01-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om han är en av oss så borde han vara död för länge sedan...? Vi människor lever bara i ca hundra år.

Men om han lever nu så kommer allt förändras snart.
Citera
2015-01-09, 15:56
Medlem
goran744s avatar
Den så kallade fria viljan i Gudperspektivet handlar om att det är det enda sättet för Gud att besegra Lucifer vad gäller oss människor.
Den fria viljan att välja mellan Gud och Djävulen.
Finns då ingen vinnare eller förlorare mellan dessa Herrar.
Lucifer har fått sitt rike och Gud har sitt.
Den dagen allt är fullbordat så har antagligen alla valt färdigt.
Den enda som kan vara förloraren i sådana fall är hur jag väljer mellan de två.
Så uppfattar jag det hela. Beviset av Gud för mig, består av detta.
Det fria valet är det största beviset på Guds godhet.
Citera
2015-01-09, 15:58
Medlem
goran744s avatar
Förmodligen hade Gud utrotat oss alla annars.
Citera
2015-01-09, 16:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Den så kallade fria viljan i Gudperspektivet handlar om att det är det enda sättet för Gud att besegra Lucifer vad gäller oss människor.

Falsk dikotomi.
Citera
2015-01-09, 16:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förmodligen hade Gud utrotat oss alla annars.

Ad hoc premissande.
Citera
2015-01-09, 16:35
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Detta är en avbild av korantrogen (hadittrogen) fatalism om att gudstro är ett måste....

krigspoetiskt kryddad antagonism och svårigheter att låta bli skapa antipoler och smeta runt det tilla tt framstå som livsfilosofiskt bärkraftigt, men så kommer martyren fram igen..

ödstro / ansvarslöst påstående om att klassa sig som troende och öht relaterad någonting, mer än utnyttjande

en form av missbruk
Citera
2015-01-09, 16:39
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Säger jag att jag är beviset som gör att du behöver tro mig, för att förstå gud : det är utpressning

ingen ansats, isf obetydligt, till ärligt livsresonemang om tro öht

inte minst när man missbrukar definitioner

ateism, är ingen tro för det första

bemingkomplexet har det svårt med ordboken, man strirrar sig visst blint på formen på ordet, resten klarar ni inte ens av att försöka ens uppskatta, om så en vers

läsa en bibelvers, i förväntning om att arketyp ska kicka loss i varenda individs hjärna, har ni storhetsvansinne eller vad?
Citera
2015-01-09, 16:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jaa du att du har en konstig världsbild och inte fattat vad tråden handlar om det vet vi.
Men hur ditt val kan vara förloraren i denna soppa av text spräcker alla gränser.
Citera
2015-01-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja. Det vore ju konstigt om goran utgick från vad någon annan tror att Gud vill om goran ska berätta vad Goran tror att Gud vill, eller hur?

Klart man kan ha synpunkter på hur det uttrycks här, precis som man kan ha synpunkter på allas sätt att uttrycka sig. Men att det skulle gå att missförstå vad det berättas om här ovan, det kan jag inte förstå.

Jag har full förståelse för dina resonemang. Sedan kan man bara spekulera i varför det som sker det sker. Se mer nedan.

Människan får ta skulden oavsett vilken skrift man tittar i. Så som jag tolkar dem.
Har skaffat/lånat/fått en hel hög på en halvmeter nu, av olika varianter av heliga skrifter.

Ja, detta är väl det stående svaret som hela Bibeln bygger på om jag förstått saken rätt. Att någon vänder sig bort från den goda kraften och mot den onda kraften. Den fria viljan som Bibeln har som ett inbyggt element.

Det kan finnas flera spekulativa orsaker till att Gud inte ingrep:

* Gud kanske inte är så "allsmäktig" som en del uppfattar det som. När Herren frågar Adam "Var är du?" så kanske det inte alls beror på att Gud är allsmäktig och frågade så bara för att få höra Adams egen förklaring, utan för att Gud kanske faktiskt inte hade en aning.
* Gud och Satan håller en ständig kamp om herraväldet på jorden, ibland vinner inte Gud. Därför uppstår krig och föds nya sjukdomar. Denna kamp kanske pågår ständigt om varje levande varelse och förklarar varför en fågelunge plötslig blir uppäten av en större fågel av en annan art eller varför någon plötsligt får en stroke eller blir oskyldigt skjuten.
* Människan är Guds avbild, kopia, och Gud är originalet. Det medför att Gud i så fall även har de negativa bitar i sig som människor kan ha, som perversioner m.m. Varför tillåter Gud att merparten av alla levande varelser ska äta andra levande varelser för sin överlevnad? Finns det något mer avskyvärt sätt att dö på?
* Gud bryr sig inte om att upprätthålla det som enskilda individer eller hela mänskligheten ser som "rättvisa", utan bara vad Han själv anser vara rättvist. Det som sker och som vi ser som negativt är i själva verket resultatet/konsekvensen av allas våra handlingar. Den fria viljan styr vad som är det som vi tycker får ett orättvist resultat. Denna rättviseskipning kan enligt flertalet människor tyckas vara orättvis då den kan tyckas slå fel, mot oskyldiga. Men Gud kanske har en större plan än så.
* Allt kanske är minutiöst ofattbart ordnat in i minsta detalj. Varje sak som sker har en orsak. Inget sker av orättvisa. Allt är handling och konsekvens. Över generationsgränser. Kanske även från ett liv till ett annat.
* Den fria viljan finns inte överhuvudtaget och det som sker av "ondo", det sker för att Gud vill.
* Gud kanske skapade allting och är alltjämt allsmäktig, men har gått på semester?
* Eller så är det som står i Bibeln absolut sant - och då behöver man inte spekulera så mycket om varför det som sker det sker, då är det lättare att förstå.

En annan fråga:
Hur kunde någon skriva ned Skapelseberättelsen? Var kom den ifrån? Vem skrev den?
Fanns det någon där då förutom Gud, Adam och Eva? En paparazzi?
Visst kan det vara som någon av dina punkter. Jag kan också hitta på en oändlig mängd punkter med hur det skulle kunna vara. Och alla skulle vara ungefär lika trovärdig som bibeln.
Citera
2015-01-09, 22:31
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

Antar att du tror på att Gud är "allsmäktig". Tror du inte även då att Gud är kapabel till att "plocka bort" eller besegra Lucifer ? Varför gör inte Gud bara detta, isåfall skulle all ondska alltså försvinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in