2014-05-04, 17:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi kan inte veta om spöken existerar, eller hur? Låt oss säga att vi inte vet så länge.

Kom ihåg bevisbördan och vem som har den.
Citera
2014-05-04, 17:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kom ihåg bevisbördan och vem som har den.
Japp, det ska jag komma ihåg.

Men vad säger du till din kollega "DingusMcDuck" som påstår att spöken inte existerar, får han inte bevisbördan?
Citera
2014-05-04, 17:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jo, vi kan veta om spöken. De finns inte. Folk som säger sig ha sett spöken ljuger inte nödvändigtvis; man kan se saker som inte finns. Det kallas hallucinationer. Till dess någon uppvisar belägg för spöken kan man lugnt anta att de inte finns. Precis som med gudar.
Jag ber om ursäkt, jag skrev fel. Det ska stå att vi inte kan veta om spöken existerar. Vi får nöja oss med ett svar som "vi vet inte" än så länge. Inom en snar framtid kommer vi kanske att få veta om de existerar. Det får vi se.
Citera
2014-05-04, 17:53
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:

Men vad säger du till din kollega "DingusMcDuck" som påstår att spöken inte existerar, får han inte bevisbördan?

Svaret är nej.

All den kunskap som vi har idag pekar på att övernaturliga väsen inte existerar. Därför har vi anledning att ta tesen ''spöken existerar inte'' för sant.
Citera
2014-05-04, 18:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jag är en "svagare" ateist än DMcD och skulle .... om det blev aktuellt .... nog påpeka bevisbörda-placeringens betydelse för honom också.
Citera
2014-05-04, 18:16
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt, jag skrev fel. Det ska stå att vi inte kan veta om spöken existerar. Vi får nöja oss med ett svar som "vi vet inte" än så länge. Inom en snar framtid kommer vi kanske att få veta om de existerar. Det får vi se.

Visst, vi kan inte veta. Jag är också såklart agnostiker när det gäller både spöken, gudar, och balrogar. Men innan någon påvisar att några dylika väsen existerar, så kan jag leva mitt liv som om de faktiskt inte finns. Jag skulle inte hålla andan inför beviset för spöken om jag vore du.
Citera
2014-05-04, 18:18
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är en "svagare" ateist än DMcD och skulle .... om det blev aktuellt .... nog påpeka bevisbörda-placeringens betydelse för honom också.

Jo, jag lade bevisbördan på mig själv när jag påstod att spöken inte finns, men va fan, spöken?
Citera
2014-05-04, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo, jag lade bevisbördan på mig själv när jag påstod att spöken inte finns, men va fan, spöken?

No worries, skulle jag bli så nitisk att jag började kritisera ditt hanterande av bevisbördan då skulle jag behöva skriva 200 inlägg om dan med kritik av av dom pådyvlande teisters argumentationsfel.
Citera
2014-05-04, 18:43
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

Hur bevisar man något icke-existerande?
Citera
2014-05-04, 18:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Hur bevisar man något icke-existerande?

För att vara lite rättvis så påstod jag faktiskt att spöken inte existerar. Det kan jag inte bevisa, men vi talar om jävla spöken här. Det är rätt självklart att spöken inte existerar. Men Kunskap1 har en teoretisk poäng.
Citera
2014-05-04, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att vara lite rättvis så påstod jag faktiskt att spöken inte existerar. Det kan jag inte bevisa, men vi talar om jävla spöken här. Det är rätt självklart att spöken inte existerar. Men Kunskap1 har en teoretisk poäng.

Så du "ledar" bara med 100 poäng nu, istället för med nittioelva (med tanke på Kunskaps ändlösa argumentationsfel).
Citera
2014-05-04, 18:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Svaret är nej.

All den kunskap som vi har idag pekar på att övernaturliga väsen inte existerar. Därför har vi anledning att ta tesen ''spöken existerar inte'' för sant.
Vi bör inte anta att något är sant eller falskt förrän vi har vetenskapliga bevis. Det enda vi vet är att vi inte vet om spöken existerar. Du kanske kan läsa texten i min signatur nedan så förstår du vad jag menar.
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-04 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in