2014-05-02, 10:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Eftersom masscentrum ligger vid Solens fotosfär som är en del av Solens yta så måste man väl ändå kunna säga att Jorden roterar runt Solen?
Masscentrum ligger nog betydligt närmare solens medelpunkt än så, men hur bevisar du att detta leder till att en rörelse sker kring detta masscentrum (var det än ligger)?

Många TROR att detta är vetenskapligt bevisat, men det är bara en rimlig utgångspunkt så som det var en ganska rimlig utgångspunkt i forntiden att tro att solen rörde sig kring jorden.
Citera
2014-05-02, 10:47
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ett tecken som tyder på att Någon påverkat livet på jorden är månens uppkomst.

Månens bildande har påverkat jordens klimat till det avsevärt bättre, kanske har livsbetingelserna t.om. blivit optimala. Och astronomer uppträder på jorden just vid den tid när månskivan precis kan täcka solskivan sett från jorden.

Så du menar i princip att Gud har sett till att månen är på precis rätt avstånd för att täcka Solen och därigenom göra det lättare för vetenskapsmännen att visa att Bibelns världsbild är fel?
Citera
2014-05-02, 10:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tycker du jag förminskar vetenskapen eller dess betydelse?

Ditt nonsens omkring vetenskap är antingen detta eller ett uttryck för att din trosfnoskighet har lett dig till megalomani.

Citat:
Det är du och en del andra som sitter i en sandlåda och leker med era begrepp från argumentationsanalysen, som ni inte ens lyckas översätta till svenska.

Natuuuuurligvis. Komplex terminologi om komplexa ämner är olämpligt och reducerar hela den akademiska tradition till sandlådan.

Hur mycket enklare och nere på jorden är DIN pådyvlingsmetod inte. Det räckar med att säga: "Det är bara så" på ett folkligt sätt och allt blir honki-dori.
Citera
2014-05-02, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Masscentrum ligger nog betydligt närmare solens medelpunkt än så, men hur bevisar du att detta leder till att en rörelse sker kring detta masscentrum (var det än ligger)?

Många TROR att detta är vetenskapligt bevisat, men det är bara en rimlig utgångspunkt så som det var en ganska rimlig utgångspunkt i forntiden att tro att solen rörde sig kring jorden.

Jag upprepar:

Även om ditt kryphåls-sökande trams om vetenskapens validitet skulle leda nånvart, ger det då utrymme för din god-of-gaps?
Citera
2014-05-02, 10:53
Medlem
Citat:

Så du påstår alltså att året är en illusion och att planeterna egentligen står stilla? Är dygnet också en illusion,för varför skulle månar cirkla runt planeterna?
Citera
2014-05-02, 10:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har ju redan börjat, men det förstår du tydligen inte. Den vanliga visan från teistiska pådyvlare som opererar med strawmen om vetenskapen.

Du kunne börja med att förstå vad ett bevis är och när nån sättar igång med att presentera ett sånt för dig.
Jag pådyvlar inte Jesus far i himlen på någon.
Och jag ser inte ens en antydan till ett försök att påvisa att jorden rör sig runt solen i ditt inlägg.

De som TROR på vetenskapen, TROR att sådana saker är vetenskapligt bevisade. Men det är inte riktigt så enkelt.

Man kan argumentera för det rimliga i jordens och solens gemensamma rörelse kring ett gemensamt MC, men det är bara i modellen som man kan utgå ifrån det. Från Galileo Galileis insikt att föremål rör sig i en konstant hastighet i en konstant riktning om det inte påverkas att ändra sin bana, kan vi argumentera för att solens och jordens gemensamma MC rör sig nästan konstant (relativt vad?) och att de geometriska konsekvenserna blir att jorden i praktiken rör sig runt solen.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-05-02 kl. 11:06.
Citera
2014-05-02, 11:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Så du menar i princip att Gud har sett till att månen är på precis rätt avstånd för att täcka Solen och därigenom göra det lättare för vetenskapsmännen att visa att Bibelns världsbild är fel?
Nu skrev jag inte Gud utan Någon, men ungefär så. Månen arrangerades med stor precision för drygt fyra miljarder år sedan, så att jordens rotation är "lämplig", jordaxelns lutning är "lämplig" och så att astronomer skulle få möjlighet att studera solen och begrunda tillfälligheterna.

Döm inte Någon efter människorna, speciellt inte efter de religiösa människorna.

Dessutom så är jord-måne-systemets rotationer mer stabila än en ensam planet vars rotation skulle vara nästan bunden till solen i vår tid.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-05-02 kl. 11:03.
Citera
2014-05-02, 11:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag pådyvlar inte Jesus far i himlen på någon.

Visst gör du det med din skolastiska, intellektuella ohederlighet.

Citat:
Och jag ser inte ens en antydan till ett försök att påvisa att jorden rör sig runt solen i ditt inlägg.

Så vi skall altså ta geocentri-tramset allvarligt? För att du kan skapa utrymme för din god-of-gaps?

Citat:
De som TROR på vetenskapen, TROR att sådana saker är vetenskapligt bevisade. Men det är inte riktigt så enkelt.

Jajada. Here comes kartesianismen och sannoliken solipsismen ännu engång.

Citat:
Man kan argumentera för de rimliga i jordens och solens gemensamma rörelse kring ett gemensamt MC, men det är bara i modellen som man kan utgå ifrån det. Från Galileo Galileis insikt att föremål rör sig i en konstant hastighet i en konstant riktning om det inte påverkas att ändra sin bana, kan vi argumentera för att solens och jordens gemensamma MC rör sig nästan konstant (relativt vad?) och att de geometriska konsekvenserna blir att jorden i praktiken rör sig runt solen.

Skall vi eller skall vi inte ta geocentrin allvarligt?
Citera
2014-05-02, 11:06
Medlem
Citat:
Nu skrev jag inte Gud utan Någon, men ungefär så. Månen arrangerades med stor precision för drygt fyra miljarder år sedan, så att jordens rotation är "lämplig", jordaxelns lutning är "lämplig" och så att astronomer skulle få möjlighet att studera solen och begrunda tillfälligheterna.

Döm inte Någon efter människorna, speciellt inte efter de religiösa människorna.

Månen har haft en helt annan rotationshastighet och har legat mycket närmre Jorden än idag och därigenom var dygnet mycket kortare,något som inte lämpade sig för liv som vi känner det. Det var alltså viktigare för vår skapare att dagens vetenskapsmän skulle få möjlighet att studera Solen än att livet som vi känner det skulle kunna överleva i "tidernas begynnelse"?
Citera
2014-05-02, 11:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Månen arrangerades med stor precision för drygt fyra miljarder år sedan, så att jordens rotation är "lämplig",

Menar du med "arrangerades" enligt en "plan"? Men det är ju det du skall bevisa, vilket du inte gör genom bara att upprepa ID-postulatet.

Citat:
jordaxelns lutning är "lämplig" och så att astronomer skulle få möjlighet att studera solen och begrunda tillfälligheterna.

Aaah, det är ett trospedagogisk fenomen.

Citat:

Men skolastisk retorik är OK?

Citat:
Dessutom så är jord-måne-systemets rotationer mer stabila än en ensam planet vars rotation skulle vara nästan bunden till solen i vår tid.

Och ...?
Citera
2014-05-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
I det här fallet ville jag ha ett bevis på guds existens. Och då kan du inte säga som du gör. Jag vill ju att du visar för mig att han finns.

Nåja, jag har svarat på frågan. Önskar dig uppriktigt lycka till med ditt sökande. Eller ickesökande.
Citera
2014-05-02, 11:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Nåja, jag har svarat på frågan. Önskar dig uppriktigt lycka till med ditt sökande. Eller ickesökande.

Vilket trams. Att placera bevisbördan är inte synonymt med "icke-sökande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in