Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Jag vet att frågan är lite känslig att svara på, men nu pratar jag inte om någon skapare som finns definierad i de religiösa skrifterna. Jag syftar till en generell skapare, eller en absolut skapare.
Du får lov att definiera denna skapare. Är han/hon allsmäktig? Allvetande?
"Generell skapare" säger inte mycket alls. En skapare av vad? Kinesiska leksaker?
Citat:
Min fråga är: anser du att sannolikhet att en sådan finns är större än 0 eller är den identiskt lika med 0?
Det beror såklart på dess egenskaper. Vissa(t.ex du) tilldelar skapare(Även "generella" sådana") omni-egenskaper som resulterar i en mängd motsägelser. Kan en logisk motsägelse existera som något annat än en abstraktion, en tanke? Finns det fyrkantiga trianglar? Ljus med massa? Osv.
Sannolikheten för att en sådan skapare existerar är antingen 0 eller okänd.
Om du inte applicerar omni-egenskaper eller andra egenskaper som för med sig logiska motsägelser, har jag ingen aning om sannolikheten. Är det t.ex möjligt för något att bryta mot t.ex energiprincipen?
Citat:
Jag håller med dig MentosFruitCore att GT guden är ond. Jag tror inte på en ond gud som mördar folk eller som beordrar stening av folk.
Du tror bevisligen på en just en sådan gud. Gud i bibeln mördar, beordrar folkmord, och gör en hel del annat mysigt.
Citat:
Jag tror att det existerar en kärleksfull Gud som accepterar alla oavsett vad de har för religion eller tro(icke-tro).
Härligt för dig. Men hävda då inte att du tror på guden från bibeln. Den gud du letar efter är DFSM.