2014-05-01, 21:21
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
1388 inlägg och fortfarande inte bevisat att det existerar någon gud. Bara det är väl ett bevis att det inte existerar en gud

Man har inte bevisat intelligent liv på andra planeter heller men det innebär inte att man förkastar möjligheten. Tvärtom är det ju ganska troligt sett till oändligheten som omger oss. Men du menar kanske att det är motbevisat för att man inte presenterat konkreta bevis.
Citera
2014-05-01, 21:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag syftar till en generell skapare,

Iofs ändras resonemanget inte särskild mycket om du bara talar om en extra-kosmisk, metafysisk primary cause.

Citat:
eller en absolut skapare.

Och vad har "absoluter" med oss andra att göra?

Citat:
Jag håller med dig MentosFruitCore att GT guden är ond. Jag tror inte på en ond gud som mördar folk eller som beordrar stening av folk. Jag tror att det existerar en kärleksfull Gud som accepterar alla oavsett vad de har för religion eller tro(icke-tro).

Då har du alltså .... som din rutin är .... ändrat dig så dina 'argument' passar till den tråd du tillfälligt befinnar dig på. Det kallas för intellektuell ohederlighet.
Citera
2014-05-01, 21:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Man har inte bevisat intelligent liv på andra planeter heller men det innebär inte att man förkastar möjligheten. Tvärtom är det ju ganska troligt sett till oändligheten som omger oss. Men du menar kanske att det är motbevisat för att man inte presenterat konkreta bevis.

Lär dig nu vad bevisbörda är, och när/hur den appliceras.
Citera
2014-05-01, 21:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag vet att frågan är lite känslig att svara på, men nu pratar jag inte om någon skapare som finns definierad i de religiösa skrifterna. Jag syftar till en generell skapare, eller en absolut skapare.
Du får lov att definiera denna skapare. Är han/hon allsmäktig? Allvetande?

"Generell skapare" säger inte mycket alls. En skapare av vad? Kinesiska leksaker?

Citat:
Min fråga är: anser du att sannolikhet att en sådan finns är större än 0 eller är den identiskt lika med 0?

Det beror såklart på dess egenskaper. Vissa(t.ex du) tilldelar skapare(Även "generella" sådana") omni-egenskaper som resulterar i en mängd motsägelser. Kan en logisk motsägelse existera som något annat än en abstraktion, en tanke? Finns det fyrkantiga trianglar? Ljus med massa? Osv.

Sannolikheten för att en sådan skapare existerar är antingen 0 eller okänd.

Om du inte applicerar omni-egenskaper eller andra egenskaper som för med sig logiska motsägelser, har jag ingen aning om sannolikheten. Är det t.ex möjligt för något att bryta mot t.ex energiprincipen?

Citat:
Jag håller med dig MentosFruitCore att GT guden är ond. Jag tror inte på en ond gud som mördar folk eller som beordrar stening av folk.

Du tror bevisligen på en just en sådan gud. Gud i bibeln mördar, beordrar folkmord, och gör en hel del annat mysigt.

Citat:
Jag tror att det existerar en kärleksfull Gud som accepterar alla oavsett vad de har för religion eller tro(icke-tro).

Härligt för dig. Men hävda då inte att du tror på guden från bibeln. Den gud du letar efter är DFSM.
Citera
2014-05-01, 21:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Om man påstår t.ex. att påfågeln skapades genom naturliga processer så är detta ett påstående som behöver bevisas eller demonstreras. Men om man säger "jag vet inte hur påfågeln uppstod, men jag tror att den uppstod si och så", då slipper man bevisbördan, korrekt?

Snart kanske vi har otvetydliga bevis i form av fossil!

Man har hittat en minidinosaurie i Kina som uppvisar några likheter med påfågeln och därigenom stärkt hypotesen att dagens fåglar är släktingar till dinosaurierna i rakt nedstigande led.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11544916.ab

Epidexipteryx är kanske inte lika "gudomligt" attraktiv som påfågeln.
Citera
2014-05-01, 21:28
Medlem
Citat:

Så du tror inte på Bibeln när den förkunnar att det endast existerar liv här på Jorden?
Citera
2014-05-01, 21:30
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lär dig nu vad bevisbörda är, och när/hur den appliceras.

Förklara dig istället så vi kan avsluta kapitlet en gång för alla.
Det börjar bli tröttsamt med dina upprepningar.
Vad är det som inte funkar med min liknelse?
Citera
2014-05-01, 21:30
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Så du tror inte på Bibeln när den förkunnar att det endast existerar liv här på Jorden?

Jag är inte kristen, så nej. Det tror jag inte.
Citera
2014-05-01, 21:32
Medlem
Citat:
Jag är inte kristen, så nej. Det tror jag inte.

Det var tur för dig det!

http://www.apg29.nu/index.php?artid=11275
Citera
2014-05-01, 21:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är det som inte funkar med min liknelse?

Att du i den ... precis som när du trasslar dig in i 'guds' vara/icke-vara ..... inte har en susning om vad en bevisbörda är, vem som har den och hur det fungerar.
Citera
2014-05-01, 21:34
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att du i den ... precis som när du trasslar dig in i 'guds' vara/icke-vara ..... inte har en susning om vad en bevisbörda är, vem som har den och hur det fungerar.

Men förklara det då för helvete. Din version alltså.
Citera
2014-05-01, 21:41
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Det fetmarkerade: Om du har någon vetenskaplig referens, och inte gissningar, så hade det inte varit fel.

Så du är med på att bananerna är mänskliga skapelser, men har inte sett något som tyder på att tomaterna är det? Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara otroligt att människan odlat tomater och valt ut de de gillade bäst, men du kan väl börja här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in