Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Det finns en sannolikhet som är större än 0 att det existerar en skapare var vi överens om.
Nej, det är vi inte överens om. Beroende på denna Guds egenskaper skulle en existens inte vara möjlig, vilket jag visat.
Citat:
Vad skaparen har för egenskaper är nästa fråga. Först bör vi utreda om en skapare existerar eller inte, eller hur?
Fel här också. Innan man undersöker om Guden X existerar, så måste man först definiera vad man menar med Guden X.
Citat:
Då är din gud knappast kärleksfull och rättvis.
Lika ond som din. Pascals wager fungerar åt båda håll, mannen.
Citat:
Han skulle ju straffa mig även om jag skulle acceptera honom och följa hans lagar.
Den enda skillnaden mellan din Gud och min Gud är att min straffar blind tro och dumhet, medan din straffar rationalitet och skepticism. Så om man tänker efter är min Gud t.o.m snällare än din Gud.
Citat:
Min Gud är, till skillnad från din gud, rättvis och kärleksfull.
Bullshit. Hur många gånger ska vi ta om det här, Kunskap1? Jag har visat dig att din gud är ond och hänsynslös, bland andra mindre smickrande egenskaper som rasism, homofobi och sadism.
Även om man lämnar bibeln(d.v.s inte tar hänsyn till Guds order om folkmord, Guds lag full med homofobi och våld, syndafloden osv) har AAF-guden en mängd egenskaper t.ex sadism, ondskefullhet och logiska motsägelser att brottas med.
Citat:
Accepterar du honom kommer han att acceptera dig. Om man vänder sin rygg medvetet kommer han också att göra det. Men om man inte tror på Gud p.g.a. av ignorans och okunnighet så accepterar Gud dessa i all fall.
Inte enligt bibeln.