2014-05-01, 20:46
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Bevis hör hemma inom matematiken. Det betyder inte att evolutionsteorin bygger på gissningar. Vi kan inte vet någonting med absolut säkerhet, men allt tyder på att allt liv vi observerar är resultatet av en naturlig process. Det finns massvis med belägg för det.
Ja, allt tyder på att livet vi observerar är resultatet av en naturlig process, men det är inget vi kan veta med absolut säkerhet. Bevis finns inte enligt dig, men belägg finns? Var är beläggen? Vänligen presentera beläggen så att vi kan undersöka det.
Citera
2014-05-01, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vänligen presentera beläggen så att vi kan undersöka det.

Ursäkta mig men du har inte rätt att kräva belägg av andra...
Citera
2014-05-01, 20:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det finns en sannolikhet som är större än 0 att det existerar en skapare var vi överens om.
Nej, det är vi inte överens om. Beroende på denna Guds egenskaper skulle en existens inte vara möjlig, vilket jag visat.

Citat:
Vad skaparen har för egenskaper är nästa fråga. Först bör vi utreda om en skapare existerar eller inte, eller hur?

Fel här också. Innan man undersöker om Guden X existerar, så måste man först definiera vad man menar med Guden X.

Citat:
Då är din gud knappast kärleksfull och rättvis.

Lika ond som din. Pascals wager fungerar åt båda håll, mannen.

Citat:
Han skulle ju straffa mig även om jag skulle acceptera honom och följa hans lagar.
Den enda skillnaden mellan din Gud och min Gud är att min straffar blind tro och dumhet, medan din straffar rationalitet och skepticism. Så om man tänker efter är min Gud t.o.m snällare än din Gud.

Citat:
Min Gud är, till skillnad från din gud, rättvis och kärleksfull.

Bullshit. Hur många gånger ska vi ta om det här, Kunskap1? Jag har visat dig att din gud är ond och hänsynslös, bland andra mindre smickrande egenskaper som rasism, homofobi och sadism.

Även om man lämnar bibeln(d.v.s inte tar hänsyn till Guds order om folkmord, Guds lag full med homofobi och våld, syndafloden osv) har AAF-guden en mängd egenskaper t.ex sadism, ondskefullhet och logiska motsägelser att brottas med.

Citat:
Accepterar du honom kommer han att acceptera dig. Om man vänder sin rygg medvetet kommer han också att göra det. Men om man inte tror på Gud p.g.a. av ignorans och okunnighet så accepterar Gud dessa i all fall.

Inte enligt bibeln.
Citera
2014-05-01, 20:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Okej, förklara du vad logik ÄR i sammanhanget.

Jag relaterar naturligvis till den vanliga akademiska version av logik, och om du inte kännar denna kan du ju börja med att förkovra dig i konceptet så jag släppar för att ge dig ett kurs i logic for dummies.

Men jag förmodar att det bara var en dumfråga.
Citera
2014-05-01, 20:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Så du kan inte övertygas om att jag hade det tråkigt igår om jag säger det? För dig krävs det något mera?

Om detta nu öht är relevant:

Ifall det är debattmässigt viktigt, då får du faktisk bevisa att du hade tråkigt istället för att ge anekdotisk information.

Tråden efterlysar BEVIS.
Citera
2014-05-01, 20:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag känner inte mig attraherad av påfågeln, jag känner mig snarare förbluffad över hur slumpmässiga mutationer kan skapa en sådan vacker skapelse. Jag har svårt att tro att slumpmässiga mutationer kan skapa något sådant.

Last stand: Nu har estetik blivit ett "bevis". Men vad med allt det människan upplevar som "fult"; motbevisar det 'gud'?

Citat:
Bananen och andra växter är ju ett starkt bevis för Guds existens. Hur har tex tomaten muterat och fått sin form, sin smak, sin färg osv? Kan du förklara det för mig så är jag tacksam. Du kan väl förklara hur den röda färgen uppstod till att börja med om du vill, men inget tvång.

"Finetunings"-argumentet blir inte mera sant av att bli upprepat.
Citera
2014-05-01, 20:56
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ursäkta mig men du har inte rätt att kräva belägg av andra...
Regeln säger att alla som påstår något har bevis börda. Jag påstod inget. Jag ställde bara en fråga om påfågeln skulle vara ett bevis men påstod inte att det var ett bevis, ser du skillnaden?

Om man påstår t.ex. att påfågeln skapades genom naturliga processer så är detta ett påstående som behöver bevisas eller demonstreras. Men om man säger "jag vet inte hur påfågeln uppstod, men jag tror att den uppstod si och så", då slipper man bevisbördan, korrekt?
Citera
2014-05-01, 20:57
Avslutad
Citat:
Regelns säger att alla som påstår något har bevis börda. Jag påstod inget. Jag ställde bara en fråga om påfågeln skulle vara ett bevis men påstod inte att det var ett bevis, ser du skillnaden

Om man påstår t.ex. att påfågeln skapades genom naturliga processer så är detta ett påstående som behöver bevisas eller demonstreras. Men om man säger "jag vet inte hur påfågeln uppstod, men jag tror att den uppstod si och så", då slipper man bevisbördan, korrekt?
Och min poäng är att du har kommit med massa påståenden men aldrig något bevis.
Citera
2014-05-01, 20:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det går inte att BEVISA att gud finns

Vad gör du då här?

Citat:
lika lite som vetenskapen kan BEVISA den allra ursprungligaste och avgörande kraften för all form av existens och uppkomst.

Vilket den inte heller sysslar med, så det är meningslöst att snacka om.

Citat:
Du kan ju BEVISA det om du nu har svaren.

Varför skulle jag det? Så du kan rättfärdiggöra dina strawmen om vad ateism är och fortsätta med ditt absurda väderkvarnskrig?
Citera
2014-05-01, 21:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns en sannolikhet som är större än 0 att det existerar en skapare var vi överens om. Vad skaparen har för egenskaper är nästa fråga. Först bör vi utreda om en skapare existerar eller inte, eller hur?

Det finns på området metafysisk spekulation en 50/50 möjlighet. Om du vill flumma runt i metafysiska spekulationer är din sak, men det har inget med bevis att göra.
Citera
2014-05-01, 21:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, allt tyder på att livet vi observerar är resultatet av en naturlig process, men det är inget vi kan veta med absolut säkerhet.

"Absoluter" hör till DITT hemmaplan; du kan spela där om du vill, men försök inte pådyvla oss andra det.
Citera
2014-05-01, 21:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, det är vi inte överens om. Beroende på denna Guds egenskaper skulle en existens inte vara möjlig, vilket jag visat.

Fel här också. Innan man undersöker om Guden X existerar, så måste man först definiera vad man menar med Guden X.
Jag vet att frågan är lite känslig att svara på, men nu pratar jag inte om någon skapare som finns definierad i de religiösa skrifterna. Jag syftar till en generell skapare, eller en absolut skapare. Min fråga är: anser du att sannolikhet att en sådan finns är större än 0 eller är den identiskt lika med 0?

Citat:
Lika ond som din. Pascals wager fungerar åt båda håll, mannen.

Den enda skillnaden mellan din Gud och min Gud är att min straffar blind tro och dumhet, medan din straffar rationalitet och skepticism. Så om man tänker efter är min Gud t.o.m snällare än din Gud.

Bullshit. Hur många gånger ska vi ta om det här, Kunskap1? Jag har visat dig att din gud är ond och hänsynslös, bland andra mindre smickrande egenskaper som rasism, homofobi och sadism.

Även om man lämnar bibeln(d.v.s inte tar hänsyn till Guds order om folkmord, Guds lag full med homofobi och våld, syndafloden osv) har AAF-guden en mängd egenskaper t.ex sadism, ondskefullhet och logiska motsägelser att brottas med.

Inte enligt bibeln.
Jag håller med dig MentosFruitCore att GT guden är ond. Jag tror inte på en ond gud som mördar folk eller som beordrar stening av folk. Jag tror att det existerar en kärleksfull Gud som accepterar alla oavsett vad de har för religion eller tro(icke-tro).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in