2016-06-27, 08:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Jag går inte in och ur någon realistisk värld - jag har MER än dig som är otrogen/felvänd (alternativt omedveten) när det kommer till det gudomliga, i den realistiska världen.

1/ Dels ad hoc-premisser du (utan belägg för dina premisser).

2/ Och dels är det en falsk dikotomi.
Citera
2016-06-27, 08:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Finns mycket bevis för makroevolution. Men det spelar mindre roll.

Citat:
Det är Gud som ska bevisas, inte evolution som ska motbevisas.

DET ÄR TYDLIGEN MYCKET SVÅRT ... KANSKE OMÖJLIGT ... FÖR PÅDYVLANDE TEISTER ATT ÖVERGE SIN FIXERING VID EVOLUTIONSTEORINS BETYDELSE FÖR ETT GUDSBEVIS.
Citera
2016-06-27, 13:32
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Japp, du vet alltid böst. (ironi) Dina svar går alltid ut på att du sitter på sanningen, och alla andra är vilseledda av Satan själv. Men det kommer aldrig belägg.
Belägg på vad? Att du inte inser att du nedvärderar sanningar ELLER någon skrift där du kan söka (och få) bekräftelser på vad som är sant respektive falskt? Lägg ned tron på att få "belägg" - det är naivt att tro att sanningen är något du kan läsa dig till. I sådant fall skulle det ju inte finnas lögn vid det här laget, med tanke på hur läskunnig den stora massan är.

Sanningen ser, hör, begriper och förstår du först när du tagit itu med lögnerna du själv hållit för sanna (både gällande inre och yttre värld) i ditt eget, personliga liv.
Citera
2016-06-27, 13:41
Medlem
Citat:
Belägg på vad? Att du inte inser att du nedvärderar sanningar ELLER någon skrift där du kan söka (och få) bekräftelser på vad som är sant respektive falskt? Lägg ned tron på att få "belägg" - det är naivt att tro att sanningen är något du kan läsa dig till. I sådant fall skulle det ju inte finnas lögn vid det här laget, med tanke på hur läskunnig den stora massan är.

Sanningen ser, hör, begriper och förstår du först när du tagit itu med lögnerna du själv hållit för sanna (både gällande inre och yttre värld) i ditt eget, personliga liv.
Man kan läsa sig till sanning, och man kan läsa sig till lögn. Det ena utesluter inte det andra. Och oftast beror det inte på lösaren, utan på författaren.
Citera
2016-06-27, 13:46
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Jag går inte in och ur någon realistisk värld - jag har MER än dig som är otrogen/felvänd (alternativt omedveten) när det kommer till det gudomliga, i den realistiska världen.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
1/ Dels ad hoc-premisser du (utan belägg för dina premisser).

2/ Och dels är det en falsk dikotomi.
Du kanske inte skulle tro så mycket på det du läst i ditt liv - du har "tagit gift" som det kallas. "Belägg" ger dig inte någon sanning, det är blott en ny skopa i skoveln den där, där du funnit kattguld. Och det är något som ingenting är värt när det kommer till att vara äkta man — eller respektera mandomen. Det "kärringar among men" som gör det du gör här på Flashback. Inte käringar utan satkärringar.
Citera
2016-06-27, 13:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kanske inte skulle tro så mycket på det du läst i ditt liv - du har "tagit gift" som det kallas. "Belägg" ger dig inte någon sanning, det är blott en ny skopa i skoveln den där, där du funnit kattguld. Och det är något som ingenting är värt när det kommer till att vara äkta man — eller respektera mandomen. Det "kärringar among men" som gör det du gör här på Flashback. Inte käringar utan satkärringar.

Yada, yada ... samma semantiska akrobatik.
Citera
2016-06-27, 15:43
Medlem
Citat:
Pseudo-vetenskapliga klåpare som du försöker ändå.

Men nu var det iövrigt inte ett vetenskapligt argument det rör sig om, men ett filosofisk. Förstår du inte ens skillnaden.

Du kan inte tolka gravitation hursomhelst, du kan inte tolka naturliga fenomen hursomhelst.

Mitt argument är logiskt och vetenskapligt. (Säger du i mot får du gärna presentera vad som inte är logiskt/vetenskapligt och också en annan naturvetenskaplig förklaring på fenomenet).

Citat:
1a/ Är det följande du relaterar till som "realism" (quote): "Contemporary philosophical realism is the belief that some aspects of reality are ontologically independent of our conceptual schemes, perceptions, linguistic practices, beliefs, etc." ?

1b/ Varför "ryker" filosofisk realism?

För "det bara är så" ... din favorit?

1c/ Vad hände med filosofisk relativism? "Glömde" du den?

Se 1c.

1a: Ja.

1b: Lär dig innebörden.

1c: Inte samma som de tre. (Ologisk för övrigt)

Citat:
Strawman.

Läser du högt från missionsmanualen utan att förstå vad den säger? Eller du kanske rent av ljuger medvetet?

Citera
2016-06-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Du kan inte tolka gravitation hursomhelst, du kan inte tolka naturliga fenomen hursomhelst.

Mitt argument är logiskt och vetenskapligt. (Säger du i mot får du gärna presentera vad som inte är logiskt/vetenskapligt och också en annan naturvetenskaplig förklaring på fenomenet).

1a: Ja.

1b: Lär dig innebörden.

1c: Inte samma som de tre. (Ologisk för övrigt)

Varför måste man ge en annan förklaring om man inte godtar dina förklaringar?
Citera
2016-06-27, 15:55
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Man kan läsa sig till sanning, och man kan läsa sig till lögn. Det ena utesluter inte det andra. Och oftast beror det inte på lösaren, utan på författaren.
Då är vi oense - ty kan inte du lösa knuten i ditt huvud vid dialog (för det är det som löser problemen) kommer du att förbli falsk och gå lögnarnas ärenden.

Bevisbördan för din egen äkthet ligger på dig själv.

Trotsigt obstinat är man tills dess man ändrar sig i en fråga.
Citera
2016-06-27, 15:58
Medlem
Citat:
Då är vi oense - ty kan inte du lösa knuten i ditt huvud vid dialog (för det är det som löser problemen) kommer du att förbli falsk och gå lögnarnas ärenden.

Bevisbördan för din egen äkthet ligger på dig själv.
Japp, där är vi oense. Hur jag löser mina "knutar" varierar.
Citera
2016-06-27, 15:59
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Yada, yada ... samma semantiska akrobatik.
Var det dina motargument i frågan?
Citera
2016-06-27, 16:09
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Japp, där är vi oense. Hur jag löser mina "knutar" varierar.
Går man inte till källan för ett problem får man förutfattade meningar eller fördomar. Och dessa kan vara svåra att skilja åt eller bli av med OM omdömet för verkliga källor tryter.

Nu verkar du ju inte vara den aggiterande typen - men han som är det tror på Djävulskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in