Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bara för att det inte är exakt som i Bibeln, så innebär det inte att det är subjektivt.
Det kan ju också helt enkelt vara en tidig form av Dunning-Kruger syndromet eller medveten sociopatisk propaganda.
Citat:
I så fallär din religionskunskap mycket åligg. Vilket jag vill påstå gäller för de flesta här.
Vad menar du med religionskunskap? Teoretisk eller praktisk-deltagande kunskap om tro/religion och allmän eller specifik doktrinalism? Exegesis? Metafysik i filosofisk betydelse? Apologetik? Epistemologi?
Vad jag kan se är ditt påstående bara ad hominem.
Citat:
Det handlar om youtube-ateism.
Sånt finns också, men är inte det centrala i detta forums religions-kritik. Det är ditt väderkvarnskrig som spöker.
Citat:
Några hemgjorda anti kristendomen klipp med några klyschor om att religionen tror på sagor och startar krig.
Forumets pådyvlande apologeter presenterar sagor, och religion startar krig iblant. Men det finns också många vettiga teister här.
Så enkelt är det knappast; men för all del: Argumentera från ett strawman's underlag.
Citat:
Övertygade ateister som tror er ha "debuterat" världen. Visst.
Vad betydar det?
Citat:
Vad det egentligen handlar om är att religionen. dvs tron på bakomliggade kraft, är föregångare till vetenskapen
Vetenskap och religion delar människans mönstersökande, iövrigt är likheterna inte så stora. Detta är ett typisk exempel på induktiv argumentation.
Citat:
och att det finns så otroligt mycket mer än den magra version som målas ut av tex kyrkan. De har reducerat religionen till att handla om moralkakor och makt över folket. Den verkliga religionen har alltid varit esoterisk och mycket mer omfattande och filosofisk.
Vilken typ av esoterism? Och anser du att esoterism är nära associerat med filosofi?
Citat:
Ni skulle häpna om ni visste.
För min del skulle jag häpna. om det visade sig att DU visste.
Citat:
Vad menar du? Tänker du på dedkiktion som en bra metod? Fattar inte.
Kan man förmoda att "dedkiktion" är en typo för deduktion?
Citat:
Ja jag håller med dig om detta i princip, men du missförstår mig aningen samt att du inte riktigt verkar förstå innebörden av induktion inom vetenskapen.
Och induktionens roll i vetenskap är? Annat än epistemisk trams i din icke-presenterade hemmasnickrade marknadsförings-strategi.
Citat:
Det går inte att säga att det är en "metod" som är fel eller rätt.
Jo.
Citat:
Det är premisserna och slutsatserna som man ska diskutera.
Det också.
Citat:
Som ett exempel på ett induktivt resonemang: "vi ser att massa och ljus rör sig mycket oproportionerligt runt den där fläcken i universum. Förra gången vi såg samma sak var det ett svart hål. Kanske kan detta också vara ett svart hål, eller något annat som påverkar gravitationen . .etc . .etc"
Visst är detta ett induktivt argument ... av din tappning. Men riktig vetenskap och vetenskaps-associerad filosofi skulle inte noga sig med ett så simplistisk resonemang.