2009-05-06, 00:25
Medlem
jerkuss avatar
Ciao

Jag såg på Cosy Crimes (något bokklubbsartat som bokförlaget kalla kulor startat) hemsida att de drar igång en omröstning som ska utse Sveriges bästa deckarförfattare genom tiderna.

Hittills har tjugo pers nominerat någon, och en stor del av dessa har nominerat en Ramona Fransson. Vem fan är hon? Och är hon rimligen Sveriges genom tiderna bästa deckarförfattare? Jag tycker det verkar konstigt.

http://www.cosycrime.com/vem-ar-sveriges-basta-deckarforfattare/

Så till frågeställningen: Är Ramona Fransson Sveriges genom tiderna bästa deckarförfattare? Om inte, vem är det? Tror ni den här röstningen kommer utfalla rättvist?
Citera
2009-05-06, 00:32
Medlem
ramona

Alltså kul. Igår skulle jag på muggen och hade inte bråttom. Jag rykte en av fruns böcker. Den handlade om ett mord på Tjörn.
Jag tyckte den kändes väldigt trevande i språket. Jag går ut till frun och visar boken och frun hade inte heller rnåga höga tankar om boken, och hon hade visst köpt flera av samma författare som inte heller var något vidare. Det var det första jag hörde talas om denna författare. Känns som det gått inflation i kvinnliga deckarförfattare.
Citera
2009-05-06, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Hittills har tjugo pers nominerat någon, och en stor del av dessa har nominerat en Ramona Fransson. Vem fan är hon?

Hon är kompis med Monica Antonsson (Sanningen om Gömda) och har varit tämligen aktiv i den debatten.

Edit: Hennes Mord i Skärhamn var för övrigt den femte mest sålda pocketen hos Bokus.com förra månaden.
Jag har själv inte läst den och kommer förmodligen heller aldrig att göra det.

(Jag läser inte särskilt många deckare och jag delar heller inte hennes åsikt om allmänna handlingar.)

http://ramona-fransson.blogspot.com/2009/04/gratis-ljudbocker-sjalvklart.html

Jag har inte läst hennes blogg tidigare, och jag skummade bara igenom den nu. (Vit text på röd bakgrund är då sannerligen inte något jag skulle valt.)
Senast redigerad av Straiter 2009-05-06 kl. 02:26.
Citera
2009-05-06, 02:11
Medlem
snapcases avatar
Hon är något av en rättshaverist och en näthärjare av värsta slag. Antingen har hon röstat själv eller så har hon tvingat sina små akolyter att göra det. Om hon nu vore den bästa någonsin så borde väl fler ha hört talas om henne? Kanske borde något annat förlag än hennes egena vara intresserade då?
Citera
2009-05-06, 09:33
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Hon är något av en rättshaverist och en näthärjare av värsta slag. Antingen har hon röstat själv eller så har hon tvingat sina små akolyter att göra det. Om hon nu vore den bästa någonsin så borde väl fler ha hört talas om henne? Kanske borde något annat förlag än hennes egena vara intresserade då?

Jo, jag instämmer ju i det här. Det blinkar lite varningslampa på henne som hon prånglar ut sig själv och sina grejer. Men har någon alltså läst henne och kan säga något om huruvida hon aspirerar på titeln?
Citera
2009-05-08, 11:00
Medlem
Meursaults avatar
Hon är en väldigt flitig debattör på diverse nätforum. Jag hängde mycket på Sourze ett tag, och hon är en regular där (tillsammans med Billy Butt, Fadde Darwish, Linda Rosing och andra b-kändisar).

Skulle också tro att hon lyckats mobilisera sina nätpolare i avsikt att klå Liza Marklund. Hennes blogg ger intrycket att hon har lite mindervärdeskomplex och gärna vill bli uppmärksammad.
Citera
2009-05-08, 11:49
Medlem
William Hainess avatar
Jag hade aldrig hört talas om henne innan "Gömda" - inte för att jag är ett fan av svenska deckargenren över huvud taget, så det kanske inte var så konstigt. Vilken kvalité håller hennes böcker egentligen - för mig så låter dom som stereotypiska deckarromaner som massproduceras för att säljas på ICA.

Inte min grej precis...
Citera
2009-05-08, 13:05
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meursault
Hon är en väldigt flitig debattör på diverse nätforum. Jag hängde mycket på Sourze ett tag, och hon är en regular där (tillsammans med Billy Butt, Fadde Darwish, Linda Rosing och andra b-kändisar).

Skulle också tro att hon lyckats mobilisera sina nätpolare i avsikt att klå Liza Marklund. Hennes blogg ger intrycket att hon har lite mindervärdeskomplex och gärna vill bli uppmärksammad.

Också min tanke. Lite problematiskt om den där omröstningen ska sabbas av författarpolares lobbyverksamheter.
Citera
2009-06-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ciao

Jag såg på Cosy Crimes (något bokklubbsartat som bokförlaget kalla kulor startat) hemsida att de drar igång en omröstning som ska utse Sveriges bästa deckarförfattare genom tiderna.

Hittills har tjugo pers nominerat någon, och en stor del av dessa har nominerat en Ramona Fransson. Vem fan är hon? Och är hon rimligen Sveriges genom tiderna bästa deckarförfattare? Jag tycker det verkar konstigt.

http://www.cosycrime.com/vem-ar-sveriges-basta-deckarforfattare/

Så till frågeställningen: Är Ramona Fransson Sveriges genom tiderna bästa deckarförfattare? Om inte, vem är det? Tror ni den här röstningen kommer utfalla rättvist?

Hahaha, ja, vem kan jag vara? För att jag ska slippa en lång harang så kan du läsa på www.anomar-forlag.se och gå vidare till min blogg...

Sveriges bästa deckarförfattare är en smaksak. Bokstäver är ingen ny uppfinning inte ord heller inte ens att få dem till en mening är en nyhet, men sedan är det vad-gillar-jag-att-läsa-som avgör. Mina läsare gillar hur jag skriver och eftersom de inte har minskat i antal utan ökat betyder det att jag antingen är bra eller ja vadå? Välj själv!

Ha de gott!
Ramona Fransson
Citera
2009-06-08, 00:09
Medlem
Att prångla ut sina egna grejer? Försök ska du se hur lätt det är! Bara att ställa sig på torget och skrika högt, eller?

Det är som när Jan Guillou, Liza Marklund, Sigge och Skarp (Jans sambo) startade Piratförlaget, de prånglade ut sina egna grejer. Skillnaden är att när de startade Piratförlaget fanns redan kontakterna uppbundna, Guillou var ett namn och Skarp hade arbetat och lärt sig yrket från Nordstedts när hon var 22 år. Bokbranschen är en oerhört tuff bransch.

Många liksom jag själv trodde att det finns sisådär fem förlag i Sverige, det finns (snart fanns) c:a 700. Men i den här branschen mer än någon annan gäller det att ha tumme med media. Det gäller att få recensenter att recensera din bok i TV och radio. Att synas i rikstidningar. Ju mer böckerna syns och talas om desto större spännvidd. Gå in på Coop och titta vad dumöter i dörren. Piratförlagets Idealisten av Bodström. Tror du att Coop ställer böckerna där för att de tycker Bodström är bäst? Fråga Coop vad de får betalt av Piratförlaget för att upplåta den bästa försäljningsytan? Tror inte att de kommer att svara på den frågan!

Jag påstår inte för en sekund att jag är Sveriges bästa författare, men att jag har lyckats med hjälp av min man att ha förlaget i tre år (juli) och försäljningen ökar hela tiden, det är en jävla bedrift my friend! Och för första gången inom kort ska vi ge ut en bok som inte skrivits av mig och då menar jag verkligen ge ut, inte som ofattbart många så kallade förlag gör, trycker upp boken och du betalar!

Se inte ner på egenföretagare, det är som att spotta på IKEA, som började med dörrknackningar.

Och du , jag aspirerar inte på titeln jag är bara glad att så många av mina läsare tycker att jag är värd titeln, som baken är smaken delad.

Citat:
Jo, jag instämmer ju i det här. Det blinkar lite varningslampa på henne som hon prånglar ut sig själv och sina grejer. Men har någon alltså läst henne och kan säga något om huruvida hon aspirerar på titeln?
Citera
2009-06-08, 00:12
Medlem
Bloggen är ändrad. Kompis med Monica? Jajamensan och glad för det. Journalister som Liza Marklund vill jag inte ha. En gång satte jag henne på piedestal och trodde på vad hon skrev, nu vet jag att det är bluff!

Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Hon är kompis med Monica Antonsson (Sanningen om Gömda) och har varit tämligen aktiv i den debatten.

Edit: Hennes Mord i Skärhamn var för övrigt den femte mest sålda pocketen hos Bokus.com förra månaden.
Jag har själv inte läst den och kommer förmodligen heller aldrig att göra det.

(Jag läser inte särskilt många deckare och jag delar heller inte hennes åsikt om allmänna handlingar.)

http://ramona-fransson.blogspot.com/2009/04/gratis-ljudbocker-sjalvklart.html

Jag har inte läst hennes blogg tidigare, och jag skummade bara igenom den nu. (Vit text på röd bakgrund är då sannerligen inte något jag skulle valt.)
Citera
2009-06-08, 00:14
Medlem
Vill vi alla gå i Maos kostym? Nej, det är därför det finns fler böcker än Maos lilla röda att välja på!

Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag hade aldrig hört talas om henne innan "Gömda" - inte för att jag är ett fan av svenska deckargenren över huvud taget, så det kanske inte var så konstigt. Vilken kvalité håller hennes böcker egentligen - för mig så låter dom som stereotypiska deckarromaner som massproduceras för att säljas på ICA.

Inte min grej precis...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in