Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Jo jag har läst alla inlägg och jag förstår fortfarande inte hur Mao passar in.
Att inte alla kan tänka och vara likadana.
Tja, kanske det. Jag skulle kunna skriva en novellsamling om brott. Jag skulle nog hinna lessna innan jag blev klar om jag skulle skriva en hel bok men att skiva nån novell då och då tills jag kan fylla en bok skulle nog gå. Fast det blir nog aldrig av eftersom det finns så mycket annan jag också vill göra.
Om du säger det så är det säkert så vilket är kul för författaren men lite sorgligt för publiken och troligen ett av problemen med dagens svenska deckare. Författarna har inställningen att deckare snor man ihop lite fort för att tjäna lite pengar istället för att verkligen försöka göra ett bra jobb.
Jag skrev mitt första manus på 90-talet som handlade om att jag inte kunde få barn den blev sedemera en bok och jag gav ut den 2008 i januari, Älskling, vi blir inte med barn. Att det blev deckare hade inte ett dugg med pengar att göra. Min första deckare skrev jag manus till 2003 innan Camilla Läckberg blivit känd, den andra året därpå och det var med den som mitt manus blev antaget av ett förlag 2004 som kallar sig Axplock "Vi hjälper dig från ax till limpa" är deras slogan. Hahhaa, det var ett jävla tryckeri! Därför när det som gavs ut och i mina ögon var en katastrof, som jag dessutom fick betala för, blev jag skitförbannad och startade eget förlag. När min första bok Dyrbar kärlek kom ut via Axplock var det samtidigt med att Camilla började bli känd.
Om jag hade vetat det jag vet idag om hur många tusentals författare som finns bara i Sverige hade jag inte ens vågat skriva en bok. Man kan säga så här: jag var helt enkelt alldeles för dum för att begripa hur svårt det var att få ut en bok och om hur spelet bakom stora förlag bedrivs.
Nu 2009 har jag betydligt mer kött på benen. Rik är jag inte och har inte blivit det heller, ännu! Men om det trillade in några miljoner skulle jag inte tacka nej.
Så här ligger det till i korta drag. Men skriva vill jag göra så länge jag bara orkar och kan för det är skitkul allt annat runt omkring som jag gör men Camilla slipper skulle jag också vilja slippa. Att göra reklam för sig själv är inte lätt, i början var det görsvårt men det går lättare och lättare.
Förresten så röstade jag på PP men det är inte Peter Sundes förtjänst.