2003-11-03, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag förstår att Flashback är Admins forum och inte användarnas men jag hoppas att Admin också vill ha lite större text på citaten - den förändringen jag påtalade för länge sedan och som enligt mig ( som inte har perfekt syn) är den försämring jag skulle vilja se åtgärdad först.

Måhända OT men jag har sett i åtminstone två trådar att citatproblemet är på grund av en bugg i vBulletion och Admin själv kan inte göra något. Om jag har förstått och kommer ihåg allt rätt.
Citera
2003-11-03, 12:41
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Jag noterar att admin skrivit ytterligare en halv sida om att han/hon inte tänker svara.
Även om man inte skrivit så kan man följa ett forum som gäst och det går därför utmärkt att kritisera då man ser att utvecklingen går från en härlig och tokig debatt till att man har en uberpolizei som sitter och bannar till höger och vänster. Därtill tämligen tandlöst då vederbörande kan logga in tre minuter senare iaf. Vad dylika aktioner leder till begriper då inte jag.
jag tackar för mitt korta gästspel och återkommer när admin blivit myndig.

Kanon! Håller man inte måttet, så är det bättre att man lämnar platsen till någon annan. Genom att lämna skeppet frivilligt, så slipper jag kasta ut dig. Skräpanvändare har vi ingen användning för här. Sorry!

admin
Citera
2003-11-03, 12:58
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
En förklaring till att det är nyregistrerade användare som för fram kritik kan bero på att de etablerade användarna inte vill "riskera" att kritisera forumet. Man kan likställa situationen med arbetare som inte vågar kritisera chefen öppet och därför uppträder med ett svart streck över ögonen och förvrängd röst.

Jag vet i alla fall att jag har givit upp försöken att framföra kritik om hur forumet sköts eftersom Admin hänvisade till trams varje gång man påtalade funktioner som försvunnit från det gamla forumet. Det verkar som Admin inte ser användarna här som sådana som kan komma upp med bra idéer.

Ett exempel är ju att många användare har påtalat att det inte längre går att posta bilder i texten. Denna förändring försvarade Admin med att " Detta forum är ingen bildbank". Jag kan inte se att det finns likhetstecken mellan ett forum där man kan illustrera sin text med en bild eller förstärka och fördjupa sitt budskap genom att posta en bild. Det här är en sak som jag tycker man skulle kunna försöka sig på och om det missbrukas får man dra in den rättigheten.

Jag tycker att varje användare här inne ska få påtala vad denne tycker är bra eller dåligt med forumet utan att få höra att " det är trams" eller " passar det inte så är bara att sticka". Om det sker förändringar man inte tycker om kan man väl få använda sin lilla röst till att försöka få sin mening sagd och försöka få till en förändring istället för att få höra att man ska hitta något annat forum.

Jag efterlyser också lite nyheter angående funktionerna i forumet. Som det nu är ser jag bara Admin när han bannar och varnar. Man kanske skulle kunna ha en uppdaterad tråd som berättar hur arbetet går när det gäller textens storlek, polls som kan postas av användare utan moderatorernas tillåtelse, "Visa svar till dina inlägg" osv.

Jag förstår att Flashback är Admins forum och inte användarnas men jag hoppas att Admin också vill ha lite större text på citaten - den förändringen jag påtalade för länge sedan och som enligt mig ( som inte har perfekt syn) är den försämring jag skulle vilja se åtgärdad först.

Vågar man inte kritisera chefen öppet, så kanske man ska se sig om om en annan arbetsplats. Jag är positiv till konstruktiv kritik, men allergisk mot gnällnissar (småungar som bara står i ett hörn och gnäller om hur jobbigt allt är, men inte tillför ett dugg själva).

Kan man inte formulera sig utan bilder, så kanske detta är fel plattform. Vi har prövat funktionen tidigare, med resultatet att folk postar porrbilder etc.
Inget fel med detta, men det är bättre att man länkar till dem så kan de som vill se porrbilderna, och de som inte vill kan avstå. Med den funktionen måste de som ogillar det avstå från att vara här, och det tycker jag är ett sämre alternativ - då bildfunktionen inte är något som har med forumets diskussioner att göra egentligen.

Det faktum att vissa användare som t.ex. nuxvomica (som så sent som idag öppet mordhotade en användare här på forumet, dock under nytt användarnamn) postar porrbilder på vissa användare, och driver hetskampanjer mot de han ogillar, så finns det all anledning att tro att en sådan funktion skulle missbrukas.

Återigen, kritik är OK så länge den är konstruktiv.

Nya funktioner och förbättringar kommer när jag har tid, men jag anser det viktigare att rensa bort mordhot (jaa, sådant förekommer faktiskt här), personangrepp och övertramp i allmänhet. Och eftersom vissa utkastade användare fortfarande blir flitigt påhejade av andra användare här, så tar det tid. Jag kommer inte under några som helst omständigheter omprioritera vad jag tycker är viktigare.

Så vill du ha fler funktioner (vilket jag också vill), så hjälp till att få folk att agera seriöst här. (Och glöm inte: de som inte är seriösa är på fel plats.)

BTW. Jag såg din kritik som seriös. Hade ditt inlägg blivit postat av en användare med 10 inlägg, så hade jag inte ens orkat bry mig. Men jag bryr mig om vad seriösa användare tycker. Så vill du förrändra något, så är du alltid välkommen att tala om det. Det är de som är delaktiga på forumet jag lyssnar på. Inte tramsnissarna som bara skriker för att de har mindevärdeskomplex, och vill synas.

admin
Citera
2003-11-03, 13:00
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
OK. Då är det på följande sätt. Jag tycker att den här kritiken är allvarlig. Jag är inte den flitigaste användaren på forumet heller, men jag tycker att kritiken är berättigad.

Så nu är det slut på snacket om att det bara är "fejk-identiteter" med 2-3 inlägg som kritiserar FB.

Min mening ang. forumet:

Vissa moderatorer håller inte måttet. Så länge det är så, kommer Fb att få kritik. Jag tror inte det är speciellt poppis eller kul att vara moderator och därför är det inte särskilt lätt att rekrytera sådana.

Självklart ska man rensa bort trams och folk som förstör men så länge inte FB kan dra en ordentlig gräns för hur moderatorer ska uppträda, kommer det inte att vara ett forum som når upp till sin fulla potential.

Tack för ordet, har inga planer på att lämna FB just nu men vi får väl se. Eftersom en banning är så pass tandlös spelar det ju ingen roll om jag spolar min nuvarande identitet eller inte, eller hur? Jag skulle ju ändå kunna komma tillbaks när/om jag vill.
Citera
2003-11-03, 13:17
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
OK. Då är det på följande sätt. Jag tycker att den här kritiken är allvarlig. Jag är inte den flitigaste användaren på forumet heller, men jag tycker att kritiken är berättigad.

Så nu är det slut på snacket om att det bara är "fejk-identiteter" med 2-3 inlägg som kritiserar FB.

Min mening ang. forumet:

Vissa moderatorer håller inte måttet. Så länge det är så, kommer Fb att få kritik. Jag tror inte det är speciellt poppis eller kul att vara moderator och därför är det inte särskilt lätt att rekrytera sådana.

Självklart ska man rensa bort trams och folk som förstör men så länge inte FB kan dra en ordentlig gräns för hur moderatorer ska uppträda, kommer det inte att vara ett forum som når upp till sin fulla potential.

Tack för ordet, har inga planer på att lämna FB just nu men vi får väl se. Eftersom en banning är så pass tandlös spelar det ju ingen roll om jag spolar min nuvarande identitet eller inte, eller hur? Jag skulle ju ändå kunna komma tillbaks när/om jag vill.

När moderatorer går över gränsen så diskuteras detta internt på "outlaw" moderatorerna emellan. Jag har gjort flera tillsägelser internt, men vad jag vet funkar det fint nu (jag kan ha jättefel, bara mitt intryck).

Ifall det är någon/några du har klagomål på, så berätta mer.
Vilka har gjort vad?

En moderator ska se till att regler hålls, och givetvis själv respektera dem. Ibland kan de missa någon (de är inte mer än människor), men det gör ju inte att det blir acceptabelt att bryta mot dem.

Den det säkert är mest klagomål mot är mig, och detta pga att jag inte tolererar tjafs. Jag kräver att folk respekterar reglerna, och agerar seriöst.
Detta tycker många (eller åtminstone några, så många är de inte) är stalinistiskt och elakt. Men är jag för snäll så blir det lekstuga av allting. Här finns både 15-åringar och 55-åringar, och givetvis är syftet varför man är här olika beroende på vem du frågar. Vissa önskar att det var friare: man ska kunna posta porrbilder och allmänt osmakliga grejer (gore), personliga påhopp är OK (det är ju bara på skoj) och många prövar helt enkelt hur långt de kan gå. Lagen är inte så noga, det är ju inte deras problem ifall Flashback blir stämda.

Så mitt svar är: Oavsett var gränsen går, så finns det personer som kommer att bli missnöjda. Vårt syfte är att värna om det fria ordet, och skapa en öppen plattform för den fria diskussionen. Var rädda om detta redskap. Det finns många som vill stänga den här möjligheten.

admin
Citera
2003-11-03, 13:22
Medlem
lilla månstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men vad är det som är fel?
Du deltar ju inte i forumet?
Så då spelar det väl ändå ingen roll?
Eller?

Kasta dig in i debatten. Delta! Tillför något.
Du är hjärtligt välkommen.

Hur kan du kritisera forumet, när du inte ens varit delaktig? Hallå!!!!

admin

Hmmm, en liten detalj bara..... inte måste man delta i debatten för att kunna kritisera? För min del räcker det fan så långt med att läsa för att skapa sig en uppfattning.
I alla lägen i livet kan man duktigt skapa sig uppfattningar genom att läsa eller på andra sätt ta till sig det som sägs i diverse debatter. I förlängningen innebär ditt resonemang att man inte har rätt att rösta om man inte är politiskt aktiv tex.
Lite lågt att komma med sånt, admin!
För övrigt har jag inget att tillföra betr FB's kvalitet nu kontra tidigare, utan konstaterar bara att jag tycker det är intressant som det är nu.
Citera
2003-11-03, 13:48
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
När moderatorer går över gränsen så diskuteras detta internt på "outlaw" moderatorerna emellan. Jag har gjort flera tillsägelser internt, men vad jag vet funkar det fint nu (jag kan ha jättefel, bara mitt intryck).

Ifall det är någon/några du har klagomål på, så berätta mer.
Vilka har gjort vad?
Om denna diskussion initieras av av en tråd i t.ex. Flashback-forumet så skulle det vara bra med lite återrapportering till tråden som en bekräftelse på att man inte talat till döva öron. Det behövs ingen detaljerad rapport, det räcker med något i stil med: Vi har diskuterat detta internt och kommit fram till .....
På detta sätt tror jag att mycket gnäll skulle kunna undvikas.

/L
Citera
2003-11-03, 13:56
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liftaren
Om denna diskussion initieras av av en tråd i t.ex. Flashback-forumet så skulle det vara bra med lite återrapportering till tråden som en bekräftelse på att man inte talat till döva öron. Det behövs ingen detaljerad rapport, det räcker med något i stil med: Vi har diskuterat detta internt och kommit fram till .....
På detta sätt tror jag att mycket gnäll skulle kunna undvikas.

/L

Japp. Håller med. Jag har varit dålig på det.
Ska försöka bättre mig på den punkten.

admin
Citera
2003-11-03, 14:03
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Japp. Håller med. Jag har varit dålig på det.
Ska försöka bättre mig på den punkten.

admin
Det tackar vi för. Tror det kommer att sänka frustrationsgraden avsevärt på vissa håll.

/L
Citera
2003-11-03, 15:08
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Jättefint, admin!!!! Tack för responsen!

Visst är det så att gränsen måste dras nånstans och någon kommer att bli missnöjd. Så är det alltid. Det är ju, som du säger, bättre att Flashback modererar hårt än att det måste läggas ner pga nån stämning.

Klagomålet i stort är att (enligt min åsikt) så har vissa moderatorer svårt att hålla isär sin roll som debattör och som moderator. Det idealiska vore om moderatorerna håll sig utanför diskussion och modererade på heltid, men det måste ju vara jävligt tråkigt att göra det. Eller att man hade två moderatorer per forum. Nåväl, det vore i alla fall bra om moderatorer inte debatterar och modererar i samma tråd eller samma forum.

En annan åsikt jag har är att det är svårt att fatta vem som är moderator på vilket forum, och därmed svårt att veta vem man ska vända sig till om det är problem. T ex Mr. Testher har ju skrivit i sin signatur vilket forum han är moderator för. Det borde vara "lag" på att alla moderatorer gör det, tycker jag. Det är bara ett par rader text så det vore inte så svårt att ordna - eller?
Citera
2003-11-03, 15:16
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
En annan åsikt jag har är att det är svårt att fatta vem som är moderator på vilket forum, och därmed svårt att veta vem man ska vända sig till om det är problem. T ex Mr. Testher har ju skrivit i sin signatur vilket forum han är moderator för. Det borde vara "lag" på att alla moderatorer gör det, tycker jag. Det är bara ett par rader text så det vore inte så svårt att ordna - eller?
Här har du en lista på alla moderatorer och vilka forum dom modererar:
http://www2.flashback.info/scandinavia/showgroups.php?

Sedan står det också i slutet på varje forums indexsida vem/vilka som är moderator/er för det forumet.

Är det bråttom att raportera ett inlägg så finns det dessutom en direktlänk i varje inlägg. Titta längst ner till vänster (direkt under mitt /L) "report post".

/L
Citera
2003-11-03, 15:19
Medlem
Rubbermans avatar
Citat:
Klagomålet i stort är att (enligt min åsikt) så har vissa moderatorer svårt att hålla isär sin roll som debattör och som moderator. Det idealiska vore om moderatorerna håll sig utanför diskussion och modererade på heltid, men det måste ju vara jävligt tråkigt att göra det. Eller att man hade två moderatorer per forum. Nåväl, det vore i alla fall bra om moderatorer inte debatterar och modererar i samma tråd eller samma forum.

Helt korrekt, ett heltidsmodererande skulle vara jävligt tråkigt. Jag finner ett strot nöje att även vara med och debattera.
Vad gäller mitt modererande så undertecknar jag alltid eventuella "forumåtgärder", ex-vis låsningar, med
/Moderator
På så sätt kan man som användare se när jag har "modererat". Övriga inlägg i debatten undertecknas inte på detta sätt. Ett bra system som funkar finfint i mina avdelningar

Citat:

Mycket bra förslag. Använder mig själv av detta. Sen finns också rubriken "Visa forumets moderatorer" längst ner på startsidan. Kan visserligen vara lite plottrig, men ändock.

Edit: Liftaren hann visst före med detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in