2003-10-30, 22:46
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Och när blev reggningsdatum och antal inlägg något som styr vilken substans ett inlägg har? När skall man i så fall börja ta inlägg från nya användare på allvar? En månad och 100 postningar, eller?
Det är väl rätt självklart att någon som varit med länge och gjort många inlägg har större trovärdighet än någon som registrerade sig nyligen, eller? Och substans, vettefan...
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Jag har varit här sen starten och till och med en stund innan det så håll inne med skitsnacket grabben
Du verkar vara en kul kille.
Citera
2003-10-31, 09:56
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Det är väl rätt självklart att någon som varit med länge och gjort många inlägg har större trovärdighet än någon som registrerade sig nyligen, eller? Och substans, vettefan...

Du verkar vara en kul kille.

Nej, jag anser inte att det är någon självklarhet, och exempel på det är ganska lätt att hitta. Enligt ditt sätt att resonera skulle det ju kunna skrivas den stora svenska romanen eller en genialisk världsförbättrande tes här, men den skulle bara tas på allvar om postaren hade tillräckligt många inlägg eller varit medlem tillräckligt länge?....lite hårdraget kanske, men du förstår säkert vad jag menar. Vad det gäller den postning du länkar till, vad är det för fel på den?......personen uttrycker en åsikt, köper man det är det OK, gör man det inte är det lika OK. Att bara avfärda den med argumentet att personen inte varit medlem tillräckligt länge eller postat tillräckligt många inlägg är inte speciellt briljant......no offense though:-)

EDIT: Ber om ursäkt, jag har delvis varit delaktig i denna OT-urspårning, skall ej ske igen.
Citera
2003-10-31, 10:44
Medlem
Vem jag är eller vad mitt tidigare nick varit är totalt oviktigt, ni får lita på mitt ord när jag säger att jag har skrivit fler inlägg än många andra här inne och varit medlem under längre tid.....eller inte lita på mig, det är mig totalt likgiltigt....

Och att ens trovärdighet skulle ha att göra med hur många inlägg man skrivit är en så infantil tanke så det säger antagligen mer om dom som skrivit så än det säger om debattören själv.

Men jag ser med bestörtning att det inte är många som vill eller vågar diskutera själva frågeställningen här, nämligen anledningen till Flashback ser ut som det gör idag? Är alla nöjda och belåtna, vilket i och för sig är en omöjlighet, eller är munkavlemetoden mer effektiv än jag trodde? Jag är medveten om att mitt första inlägg inte direkt är en kritik av konstruktivt slag, men det är skrivet i viss affekt. Inga ursäkter för det dock. Vad skall vi göra för att få Flashback tillbaka till det som det en gäng var? Är det en utopi? Har tiden hunnit ifatt oss?.....en del talar tyvärr för det. Flashbacks "popularitet" lär väl inte minska i och med det mediala intresse som visas i TV, tidningar och andra asgams-institutioner, det tillkommer uppenbarligen nya medlemmar i strid ström, men tillför dom forumet det som admin eftersträvar? Kvalitet på inlägg och medlemmer, vettiga diskussioner osv. Ser man på t ex drog- och grafittiforumen så undrar man ju osökt var kvalitetsdiskussionerna finns. Är det så vi vill att Flashback skall se ut? Ett jävla dagis?

Samhain och enverhoxha99......:-).....
Citera
2003-10-31, 15:52
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Nej, jag anser inte att det är någon självklarhet, och exempel på det är ganska lätt att hitta. Enligt ditt sätt att resonera skulle det ju kunna skrivas den stora svenska romanen eller en genialisk världsförbättrande tes här, men den skulle bara tas på allvar om postaren hade tillräckligt många inlägg eller varit medlem tillräckligt länge?....lite hårdraget kanske, men du förstår säkert vad jag menar. Vad det gäller den postning du länkar till, vad är det för fel på den?......personen uttrycker en åsikt, köper man det är det OK, gör man det inte är det lika OK. Att bara avfärda den med argumentet att personen inte varit medlem tillräckligt länge eller postat tillräckligt många inlägg är inte speciellt briljant......no offense though:-)
Men det är väl alldeles givet att jag tar välskrivna alster från nya medlemmar på större allvar än exempelvis tobes samtliga postar. Däremot har man under hösten kunnat identifiera två klara trender på FB:
  • Nya medlemmar som tro sig kunna FB och genast kräver förändringar.
  • Påstådda "äldre" medlemmar som säger sig kunna FB och därför bör mottas och bemötas som forumauktoriteter.
Den första kategorin är lätt att avfärda, medan den andra är svårare. Eftersom det bara den senaste veckan dykt upp flera sådana, som inte i ett enda fall berättat vilket detta gamla nick är, är det också svårt att ha lika stor respekt för deras postningar jämfört med en sedan länge aktiv medlem som man känner igen.

Enkelt logik anser jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Millesgården
Vem jag är eller vad mitt tidigare nick varit är totalt oviktigt, ni får lita på mitt ord när jag säger att jag har skrivit fler inlägg än många andra här inne och varit medlem under längre tid.
Se ovan.
Citat:
....eller inte lita på mig, det är mig totalt likgiltigt....
Men ändå vill du att vi litar på dig, och för att vi ska göra det presenterar du dig som någon som "har skrivit fler inlägg än många andra här inne och varit medlem under längre tid". Det går inte ihop för mig.
Citat:
Och att ens trovärdighet skulle ha att göra med hur många inlägg man skrivit är en så infantil tanke så det säger antagligen mer om dom som skrivit så än det säger om debattören själv.
Se mitt svar till enverhoxha99.
Citera
2003-10-31, 16:23
Medlem
Polluxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Jag har varit här sen starten och till och med en stund innan det så håll inne med skitsnacket grabben

Även jag har varit med sen starten fast under olika nick och under olika perioder. Kan ärligt säga att flashback både blivigt bättre och sämre. Bland det bättre är att man slipper debattörer som Sture. Bland det sämre är allt snack om regler och vem som blir bannad och på vilka grunder. Tror att det kommer att bli bättre om några veckor när de flesta som testar reglerna har åkt ut. Reglerna är lite oklara ibland men man ska egentligen inte behöva ha några regler men som läget är så behövs det. Tror att det är fler som blir bortskrämmda härifrån av personangrepp än av hårda regler.
Citera
2003-10-31, 17:21
Medlem
"Att detta kan fortgå måste ju bero på att dom livligt påhejas av en admin som likt en Percy Nilegård på amfetamin ägnar sig åt en "Management by fear"-taktik för att kväsa alla dom som råkar ha en annan åsikt än admin. Det är ju barockt att som admin, med en dåres envishet, hävda att han minsann aldrig kickat någon för att dom haft åsikter, när det är precis det som sker på nästan daglig basis. Nu råkar det vara åsikter som inte stämmer med admins och detta löser han smidigt genom att kalla det "trams", ett icke-ord som inte kan förstås av någon annan eftersom det är admin som bestämmer vad som är trams eller inte"

Visst det här är själva kärnan i problemet. Självklart har forumet blivit sämre. Ett fanatiskt tjafs om personangrepp, som i hälften av fallen därtill blir en ren tolkningsfråga. Att Sturarna inte tillförde något är väl bekant och går inte att jämföra med åsiktspoliserna. "Trams" är precis som Millesgården skriver ett begrepp som man omöjligtvis kan veta vad det är. Och omöjligt att anpassa sig till. Tydligen så har det även införts någon slags fascistisk idé att man inte ens får hålla med någon (oavsett ämne) som blivit bannad, tydligen anses även det strida mot reglerna.
Admins ålder, som dessvärre är relevant i sammanhanget, torde vara i paritet med en användare som har snart 1000 menlösa inlägg och det betecknas inte som trams. Vilket i sin tur är uppseendeväckande.
Citera
2003-11-01, 12:30
Administrator
admins avatar
Pinsamt!

Vi tittar lite närmare på Flashbacks kritiker:

Millsegården: 2 inlägg
Registrerad: oktober 2003

Samhain: 9 inlägg

Yokahama: 2 inlägg

Pinsamt! Och ni tror att folk ska ta er på allvar?

"Vi har varit här sedan starten under andra användarnamn, men vi inte vill berätta vilka (sic)". Hör ni inte hur patetiskt det låter?

Näe, jag lyssnar inte på inlägg från gaphalsar som försöker tala om för mig hur saker utvecklas, när de själva inte varit med under processen (t.ex. ifall ni har registrerat er som användare samma dag). Har ni varit här tidigare, så logga in på dessa användarnamn.

Jag lyssnar på seriösa användare, och för att avgöra ifall personen är seriös så tittar jag på hans/hennes tidigare inlägg. Gäller kritiken åsikter om forumet, och personen har färre än 10 inlägg och varit aktiv mindre än en månad, så tar jag inte kritiken till mig. Må kanske vara fel, men så är det.

Bakgrunden är att flera av forumets utkastade personer driver en kampanj mot Flashback. De är arga för att de inte får vara kvar. (Jag påstår inte att så är fallet med er, men upplyser er om situationen).

Det finns alltid personer som är missnöjda, men jag ser forumet som en utmärkt mötesplats för att utbyta information. Jag anser att vi lyckats riktigt bra med detta, och att de regler som finns (som förbjuder spam, trams och personliga påhopp) har ökat helhetskvaliten i detta forum.

Rock on!

admin
Citera
2003-11-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi tittar lite närmare på Flashbacks kritiker:

Millsegården: 2 inlägg

Samhain: 9 inlägg

Yokahama: 2 inlägg

Pinsamt! Och ni tror att folk ska ta er på allvar?

"Vi har varit här sedan starten under andra användarnamn, men vi inte vill berätta vilka (sic)". Hör ni inte hur patetiskt det låter?

Näe, jag lyssnar inte på inlägg från gaphalsar som försöker tala om för mig hur saker utvecklas, när de själva inte varit med under processen (t.ex. ifall ni har registrerat er som användare samma dag). Har ni varit här tidigare, så logga in på dessa användarnamn.

Jag lyssnar på seriösa användare, och för att avgöra ifall personen är seriös så tittar jag på hans/hennes tidigare inlägg. Gäller kritiken åsikter om forumet, och personen har färre än 10 inlägg och varit aktiv mindre än en månad, så tar jag inte kritiken till mig. Må kanske vara fel, men så är det.

Bakgrunden är att flera av forumets utkastade personer driver en kampanj mot Flashback. De är arga för att de inte får vara kvar. (Jag påstår inte att så är fallet med er, men upplyser er om situationen).

Det finns alltid personer som är missnöjda, men jag ser forumet som en utmärkt mötesplats för att utbyta information. Jag anser att vi lyckats riktigt bra med detta, och att de regler som finns (som förbjuder spam, trams och personliga påhopp) har ökat helhetskvaliten i detta forum.

Rock on!

admin

Det var ju verkligen svar på tal...

Jag har inte skrivit att jag varit aktiv på FB med ett annat namn.

Jag är inte heller delaktig i någon påstådd kampanj mot FB utan snarare oroad över utvecklingen.
Jag undrar fortfarande hur "trams" definieras och hur man skall förhålla sig till det begreppet. Jag ställer mig även frågande till att man slänger ut folk för att de håller med någon som blivit utslängd.
Istället för att skriva ett halvt A4:a om att man inte tänker svara så tror jag att det hade höjt trovärdigheten hos admin att trots allt svara på frågor som torde röna ett visst allmänintresse hos folk på forumet.
Jag har även svårt att se att man inte kan svara på i mitt tycke seriös kritik utan hänvisa till för få inlägg. Är det verkligen relevant?
Citera
2003-11-02, 18:23
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Det var ju verkligen svar på tal...

Jag har inte skrivit att jag varit aktiv på FB med ett annat namn.

Jag är inte heller delaktig i någon påstådd kampanj mot FB utan snarare oroad över utvecklingen.
Jag undrar fortfarande hur "trams" definieras och hur man skall förhålla sig till det begreppet. Jag ställer mig även frågande till att man slänger ut folk för att de håller med någon som blivit utslängd.
Istället för att skriva ett halvt A4:a om att man inte tänker svara så tror jag att det hade höjt trovärdigheten hos admin att trots allt svara på frågor som torde röna ett visst allmänintresse hos folk på forumet.
Jag har även svårt att se att man inte kan svara på i mitt tycke seriös kritik utan hänvisa till för få inlägg. Är det verkligen relevant?

Lägg ner gnället. Gör något konstruktivt istället.

Här är dina inlägg:
http://www2.flashback.info/scandinavia/search.php?searchid=145111

Tre inlägg, alla handlar om Flashback.

Det är gnäll på forumet, och dess regler ...

Men vad är det som är fel?
Du deltar ju inte i forumet?
Så då spelar det väl ändå ingen roll?
Eller?

Kasta dig in i debatten. Delta! Tillför något.
Du är hjärtligt välkommen.

Det blir så mycket roligare när användarna deltar i forumet, än bara står i ett hörn och gnäller som någon tjurskallig unge. Har du önskemål om hur forumet kan förbättras så återkom när du deltagit och vet vad det handlar om. Börja inte ditt deltagande bara med en massa gnäll. Det ser bara illa ut.

Ledsen ifall jag låter hård, men jag orkar inte besvara en massa tjafs. Ditt inlägg var inte i sig fel, men föga intressant när du bara gjort tre inlägg.
Hur kan du kritisera forumet, när du inte ens varit delaktig? Hallå!!!!

Bättre kan du. No hard feelings i övrigt.

admin
Citera
2003-11-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Lägg ner gnället. Gör något konstruktivt istället.

Här är dina inlägg:
http://www2.flashback.info/scandinavia/search.php?searchid=145111

Tre inlägg, alla handlar om Flashback.

Det är gnäll på forumet, och dess regler ...

Men vad är det som är fel?
Du deltar ju inte i forumet?
Så då spelar det väl ändå ingen roll?
Eller?

Kasta dig in i debatten. Delta! Tillför något.
Du är hjärtligt välkommen.

Det blir så mycket roligare när användarna deltar i forumet, än bara står i ett hörn och gnäller som någon tjurskallig unge. Har du önskemål om hur forumet kan förbättras så återkom när du deltagit och vet vad det handlar om. Börja inte ditt deltagande bara med en massa gnäll. Det ser bara illa ut.

Ledsen ifall jag låter hård, men jag orkar inte besvara en massa tjafs. Ditt inlägg var inte i sig fel, men föga intressant när du bara gjort tre inlägg.
Hur kan du kritisera forumet, när du inte ens varit delaktig? Hallå!!!!

Bättre kan du. No hard feelings i övrigt.

admin

Jag noterar att admin skrivit ytterligare en halv sida om att han/hon inte tänker svara.
Även om man inte skrivit så kan man följa ett forum som gäst och det går därför utmärkt att kritisera då man ser att utvecklingen går från en härlig och tokig debatt till att man har en uberpolizei som sitter och bannar till höger och vänster. Därtill tämligen tandlöst då vederbörande kan logga in tre minuter senare iaf. Vad dylika aktioner leder till begriper då inte jag.
jag tackar för mitt korta gästspel och återkommer när admin blivit myndig.
Citera
2003-11-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Jag noterar att admin skrivit ytterligare en halv sida om att han/hon inte tänker svara.
Admin svarar ju glasklart: Använd först FB till vad det är tänkt: Nämligen att diskutera och debattera i de olika forumen. Återkom sedan med kritik.

Jag fattar inte folk som dyker upp, gnäller om FB i några poster och sedan martyriskt "tackar för sitt gästspel".

Jisses.

/KT
Citera
2003-11-02, 23:57
Medlem
BF_Swedens avatar
En förklaring till att det är nyregistrerade användare som för fram kritik kan bero på att de etablerade användarna inte vill "riskera" att kritisera forumet. Man kan likställa situationen med arbetare som inte vågar kritisera chefen öppet och därför uppträder med ett svart streck över ögonen och förvrängd röst.

Jag vet i alla fall att jag har givit upp försöken att framföra kritik om hur forumet sköts eftersom Admin hänvisade till trams varje gång man påtalade funktioner som försvunnit från det gamla forumet. Det verkar som Admin inte ser användarna här som sådana som kan komma upp med bra idéer.

Ett exempel är ju att många användare har påtalat att det inte längre går att posta bilder i texten. Denna förändring försvarade Admin med att " Detta forum är ingen bildbank". Jag kan inte se att det finns likhetstecken mellan ett forum där man kan illustrera sin text med en bild eller förstärka och fördjupa sitt budskap genom att posta en bild. Det här är en sak som jag tycker man skulle kunna försöka sig på och om det missbrukas får man dra in den rättigheten.

Jag tycker att varje användare här inne ska få påtala vad denne tycker är bra eller dåligt med forumet utan att få höra att " det är trams" eller " passar det inte så är bara att sticka". Om det sker förändringar man inte tycker om kan man väl få använda sin lilla röst till att försöka få sin mening sagd och försöka få till en förändring istället för att få höra att man ska hitta något annat forum.

Jag efterlyser också lite nyheter angående funktionerna i forumet. Som det nu är ser jag bara Admin när han bannar och varnar. Man kanske skulle kunna ha en uppdaterad tråd som berättar hur arbetet går när det gäller textens storlek, polls som kan postas av användare utan moderatorernas tillåtelse, "Visa svar till dina inlägg" osv.

Jag förstår att Flashback är Admins forum och inte användarnas men jag hoppas att Admin också vill ha lite större text på citaten - den förändringen jag påtalade för länge sedan och som enligt mig ( som inte har perfekt syn) är den försämring jag skulle vilja se åtgärdad först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in