Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-04, 13:46
  #1
Medlem
MrOaikis avatar
En lågkonjunkur uppstår lite då och då. Den här gången var det just inte mycket mer än en djup lågkonjunktur, men samtidigt kom en kreditkris som förvärrade saker och ting och rädslan på marknaden gjorde att börser dalade långt under var man nu i efterhand tycker var rimligt. Nu går börserna över hela världen sakta uppåt, och bara det här året har Stockholmsbörsen stärkts med nästan 20%.

Man kan givetvis diskutera om vida det här bara är tillfälligt, och om allt snart dalar igen, men jag tror att vi nu är påväg ut ur lågkonjunkturen.

Någon här som gjorde jätteklipp? Jag köpte på mig en hel del (enligt mig) undervärderade aktier. Swedbank t.ex!
Citera
2009-05-04, 13:57
  #2
Medlem
Finans.killens avatar
Den långsiktiga ligger +- efter utdelning. :/

Tradingen går bra, med flitigt blankande förra året!
Citera
2009-05-04, 14:03
  #3
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Den långsiktiga ligger +- efter utdelning. :/

Tradingen går bra, med flitigt blankande förra året!

Mitt långsiktiga ligger plus. Jag köpte på mig under hela nedgången för att jag visste att jag omöjligt kunde pricka in någon botten. Det jag köpt på mig tänker jag behålla länge, och redan nu ser det riktigt bra ut.
Citera
2009-05-04, 14:13
  #4
Avstängd
PerZerks avatar
Har varken förlorat eller vunnit pengar pga av det finansiella läget.
Citera
2009-05-04, 14:14
  #5
Medlem
Hyfsad avkastning..

Det har gått bra för mig. Jag gick in lite tidigt så smått redan i oktober. Köpte boliden runt 30 kr då som många trodde skulle konka, sen snitta jag ner mig i den till 18 kr. Boliden pendlade mellan 17-25 kr rätt länge tyvärr klev man av för tidigt där (40kr). Swed hade jag ett snitt på 20 kr och sålde på 43 kr. I SCA hade jag ett snitt på runt 65 sålde efter rapport på 80 kr. Har innehav kvar i alfa laval med 30% avkastning. Samt teliasonera som gett mig ynka 1.36%.

Saken hör till den att jag under gymnasietiden sysslade mycket med aktier och warrants och utan regelbunden inkomst. Det var jobbigt när skatteverket hörde av sig och ville ha 12K i skatt efter mina warrantaffärer. Jag hade verkligen ingen koll på warrants och efter den smällen så slutade jag med aktieaffärer 2004 och sålde mitt lilla innehav och satte på tråkbanken efter att skatteverket fått sitt.
Har nu återigen sedab okt och nov gått in på börsen i omgångar, vilket depån är glad för idag .
Om upperclass_dropout läser detta vill jag frambringa ett tack för din suveräna syn på marknaden vid denna tiden. Det snackades mest om den stora björnen här då.
Mina nuvarande innehav industrivärden, alfa laval, peab, sas, teliasonera, WSIB (enda akiten med röda siffror i depån -4.5%). 15% likvid.
Citera
2009-05-04, 14:19
  #6
Medlem
Ryghs avatar
Jag var med i nyemissionen av SEB
Upp med några hundra procent


Jag förlorade dock en del pengar när Swedbank, som jag trodde var på väg uppåt, föll ännu mer.
Citera
2009-05-04, 15:14
  #7
Medlem
skinner5000s avatar
Jag är en riktigt stor vinnare på krisen. Jag började att tokhandla på mig aktier i omgångar i November och har sedan köpt och sålt i omgångar. Köpte t.ex. 1000 aktier i Industrivärden för 42 kronor, dessa såldes idag för 72 kronor styck. Köpte Black Earth Farming för 15 kronor per aktie, sålde för runt 30 kronor. Boliden köpte jag för tjugolappen och sålde för 55 kronor. RNB samma sak, köpte för 3 kronor och sålde för 6 kronor.

Att jag säljer beror på att jag alltid efter 100 % uppgång säljer bolagen om inte framtidsutsikterna ser exceptionellt bra ut. Den enda förlusten jag har gjort hittills under finanskrisen är köpet av Vostok Gas.

Efter att jag sålt med vinst så återinvesterar jag startkapitalet tillsammans med 50 % av vinsten i nya värdepapper. Den andra halvan av vinsten betalar jag ut till ett köpa båt/semesterkonto.

Mitt vanliga jobb har heller inte påverkats av finanskrisen på något vis. I framtiden ska jag bygga hus och även det blir billigare under finanskrisen. Så jag är verkligen en stor vinnare på finanskrisen och för mig personligen har den bara fört gott med sig.

Edit: När det gäller aktiehandel handlar allting om att inte ingå i fårskocken och att analysera och utvärdera på egen hand. När mycket stabila svenska börsbolag handlas ner extremt kraftigt pga att fårskocken säljer, ja då brukar jag passa på att köpa och det har verkligen gått bra såhär långt.
__________________
Senast redigerad av skinner5000 2009-05-04 kl. 15:28.
Citera
2009-05-04, 15:31
  #8
Medlem
Körde det jag hade i guld före den 13e september (om jag minns rätt) sålde på 900, gick upp från 750 till 900 (Lyckades time:a största uppgången sen 87). I slutet av september sålde jag av. Sen fick pengarna ligga och lata sig, lite efter nyår la jag pengarna i Kinafonder, de gick upp livligt, typ 30%. Sålde av i slutet av Mars.

Så typ 50% vinst på 6 månader. Jag är inte förlorare i varje fall.
Citera
2009-05-04, 16:19
  #9
Medlem
Boliden inköpt på 26.60
Sca B på 62
Investor på 94

VGAS förlust just nu på 5.000 men ligger totalt sett ändå +8000kr .

Jag är både vinnare och förlorare, jag studerar i Bangkok så den svaga kronan har gjort allt väldigt dyrt.
Citera
2009-05-04, 20:26
  #10
Medlem
forkarns avatar
Eftersom jag är nybörjare och har lyckats att gå plus känner jag mig som en vinnare.

Köpte eniro för 7 sålde dem för 17.5, swedbank köpte jag in för 27 och tänker sitta på dem ett bra tag till antar jag. Investerar inga jättesummor men har gått plus 9 tusen i alla fall.
Citera
2009-05-04, 23:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Någon här som gjorde jätteklipp?

Ja, det måste jag säga. Jag har, precis som du, handlat på mig kvalitetsaktier under hela hösten och ämnar fortsätta med det åtminstone till höstkanten i år. Efter det är det dags för en ny rejäl översyn av marknadsläget.

Ska det plockas guldägg och skrytas så är köpet av NCC på 43.50 är det första jag kommer att tänka på. Kursen just nu 76 + 4 som betalats i utdelning. Att hantera uppgång är väldigt lätt, det är när det vänder nedåt som det visar sig vilka som bär upp de breda hängslena...
Citera
2009-05-05, 05:52
  #12
Medlem
Kivans avatar
Ja, jag är finanskrisens vinnare. Mina tillgångar har gått upp ca 50% räknat i € sedan jag började investera i början av 2008.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback