Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-04, 11:04
  #1
Medlem
Tjenare Jag har en fråga! Igår köpte jag en yamaha Dt50r och köparen hade själv placerat en egen plugg, då han inte ville att hans son skulle åka så fort..(rädd för farbror blå)

Jag har hittat hans plugg men hur ska jag tabort den? Är det bara att ta filen eller måste hela motorn ut?

Bifogar en bifogar en bild!

http://i664.photobucket.com/albums/v...0090504048.jpg
Tack för hjälpen!
__________________
Senast redigerad av KorpenX 2009-05-04 kl. 11:09.
Citera
2009-05-04, 11:16
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorpenX
Tjenare Jag har en fråga! Igår köpte jag en yamaha Dt50r och köparen hade själv placerat en egen plugg, då han inte ville att hans son skulle åka så fort..(rädd för farbror blå)

Jag har hittat hans plugg men hur ska jag tabort den? Är det bara att ta filen eller måste hela motorn ut?

Bifogar en bifogar en bild!

http://i664.photobucket.com/albums/v...0090504048.jpg
Tack för hjälpen!
Öhh,va? Det där är kronmuttern som håller fast kröken..
Citera
2009-05-04, 11:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Öhh,va? Det där är kronmuttern som håller fast kröken..

Han som jag köpte den av sa att han hade gjort om den
Citera
2009-05-04, 11:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorpenX
Tjenare Jag har en fråga! Igår köpte jag en yamaha Dt50r och köparen hade själv placerat en egen plugg, då han inte ville att hans son skulle åka så fort..(rädd för farbror blå)

Jag har hittat hans plugg men hur ska jag tabort den? Är det bara att ta filen eller måste hela motorn ut?

Bifogar en bifogar en bild!

http://i664.photobucket.com/albums/v...0090504048.jpg
Tack för hjälpen!

Pluggen sitter i kröken och det är bara att borra bort den.!
Citera
2009-05-04, 12:01
  #5
Medlem
Carl Serungs avatar
Sitter väl inge plugg i kröken på DT?
Satt väl i insugsplattan?
Citera
2009-05-04, 12:09
  #6
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sitter väl inge plugg i kröken på DT?
Satt väl i insugsplattan?

Inte för att jag vet hur det är på nyare DT, men på de gamla så så är originalinsugningsplattan betydligt mindre än förgasaren. Samma metod som på MT, och den sitter fastskruvad på samma irriterande sätt med skruvar som det inte finns några skallar kvar på. Borrmaskin rekommenderas.
Citera
2009-05-04, 12:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sitter väl inge plugg i kröken på DT?
Satt väl i insugsplattan?

Håller med här, sitter nog inte i kröken nej. Däremot fungerade "effektkrök" (eftermarknads) väldigt bra, blev betydligt starkare och svarade bättre på gasen kommer jag ihåg. Så en viss strypning finns där. Men tvivlar på att någon åker med originalkrök nuförtiden, de flesta har nog uppgraderats genom åren.
__________________
Senast redigerad av Gemini_ 2009-05-04 kl. 12:59.
Citera
2009-05-04, 12:59
  #8
Medlem
HippieKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorpenX
Tjenare Jag har en fråga! Igår köpte jag en yamaha Dt50r och köparen hade själv placerat en egen plugg, då han inte ville att hans son skulle åka så fort..(rädd för farbror blå)

Jag har hittat hans plugg men hur ska jag tabort den? Är det bara att ta filen eller måste hela motorn ut?

Bifogar en bifogar en bild!

http://i664.photobucket.com/albums/v...0090504048.jpg
Tack för hjälpen!

det där är ingen plugg lilla du.
Citera
2009-05-04, 15:03
  #9
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Håller med här, sitter nog inte i kröken nej. Däremot fungerade "effektkrök" (eftermarknads) väldigt bra, blev betydligt starkare och svarade bättre på gasen kommer jag ihåg. Så en viss strypning finns där. Men tvivlar på att någon åker med originalkrök nuförtiden, de flesta har nog uppgraderats genom åren.
Effektkröken var väl på 32mm istället för orginal på 28mm?
Därför blev det något bättre genomströmning och något bättre respons..
Citera
2009-05-04, 15:47
  #10
Medlem
R:en har inte nån plugg i kröken (jag har då aldrig sätt någon iaf), däremot så är insugs kanalen/inloppet på insugsplattan mindre än till förgasaren.
Sitter även på en del nån form av "mindre" flödes strypning på mellan röret på avgassys.Den smala delen mellan kröken och själva slutdämparen.

Som redan nämnt så är kronmuttern som håller fast kröken inte någon hemsnickrad strypning.
Alla krökar monteras "fast" med en den muttern, även högeffekts krökarna.
Citera
2009-05-04, 16:56
  #11
Medlem
Märkligt att så få lyckats läsa inlägget ordentligt.
Tidigare ägare har juh enligt uppgift monterat en egen strypning. Den kan juh mycket väl sitta i kröken. T.ex. en bricka lagd mellan krök/cylinder.

Till TS: Prova att skruva loss kröken och se så att det inte sitter en strypning där.
Citera
2009-05-04, 17:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegge
Märkligt att så få lyckats läsa inlägget ordentligt.
Tidigare ägare har juh enligt uppgift monterat en egen strypning. Den kan juh mycket väl sitta i kröken. T.ex. en bricka lagd mellan krök/cylinder.

Till TS: Prova att skruva loss kröken och se så att det inte sitter en strypning där.

Men han har ju fått förklarat för sig vad det på bilden är, vilket i sig inte visade sig vara någon strypning. Att han bör demontera kröken för att kika närmare torde vara underförstått. Speciellt när föregånde ägaren sagt att pluggen sitter i dessa trakter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback