2009-04-29, 22:39
Medlem
GreatRedDragons avatar
Hm... Är lite rädd för att använda en magnet mot datorn, tror inte ens att pluggen är magnetisk heller. Ideén med lim är ganska bra: har ett gammalt lim till Warhammer-metallgubbar som är ganska starkt, kanske värt ett försök...

Ingen vet om nåt sätt att typ öppna upp datorn och bara plocka ut den då?
Citera
2009-04-29, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Hm... Är lite rädd för att använda en magnet mot datorn, tror inte ens att pluggen är magnetisk heller. Ideén med lim är ganska bra: har ett gammalt lim till Warhammer-metallgubbar som är ganska starkt, kanske värt ett försök...

Ingen vet om nåt sätt att typ öppna upp datorn och bara plocka ut den då?
Jag använder magneter varje dag mot kunders datorer för att få ut skruvar och dylikt som kärvar. Inga superstarka men hyffsat endå. Det sitter ett flertal magneter runt skärmen på datorn, för att hålla ihop den och för att trigga sensorn som sätter datorn i viloläge så du kan vara helt lugn.
Att öppna datorn får du inte göra om du har garanti, annars spelar ju inte det någon roll, men det kan ställa till med en del saker och det går tyvärr inte att få ut pluggen. Ska leta upp en bild så ska du få se hur det ser ut..
Citera
2009-04-29, 22:45
Medlem
Varnims avatar
Testa detta!

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/M...-O-Frame/294/1
Citera
2009-04-29, 22:46
Medlem
Meciraes avatar
Bla bla bla. Hinner inte med.
Citera
2009-04-29, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Testa detta!

Ungefär den länken jag tänkte leta fram också..

http://s1.guide-images.ifixit.com/ig...d1U6O.standard

Hörlurskontakten är den andra kontakten nerifrån.

Dock måste du plocka ut hela logiken för att göra detta, och om du inte har koll på vad du gör, så bör du verkligen inte göra detta.
Jag kan hjälpa dig, men då är det på arbetstid som gäller och det kommer tyvärr kosta där efter..
Citera
2009-04-29, 22:51
Medlem
GreatRedDragons avatar
Citat:
Testa detta!

Prövade detta men kom inte åt, det var en vägg emellan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Bla bla bla. Hinner inte med.
???

Citat:
Ursprungligen postat av emilsund

Dock måste du plocka ut hela logiken för att göra detta, och om du inte har koll på vad du gör, så bör du verkligen inte göra detta.
Jag kan hjälpa dig, men då är det på arbetstid som gäller och det kommer tyvärr kosta där efter..
Okej, tack för svaret. Har tyvärr ingen koll på vad jag gör så jag borde nog undvika detta :P. Tror att jag ska försöka med en tandpetare med lim på. Annars får jag väl lämna in den känns jävligt surt att behöva betala en massa pengar för en sån simpel grej.
Citera
2009-04-29, 22:52
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Kortslutning kan ställa till med både det ena och det andra

släng på ett par dojer på grabben då

detta kanske är en lite över kreativ lösning men vad skulle du säga om att ta ett relativt tunt rör (topps rör, givetvis plast). tryck in lite lim i ena änden men glöm inte att bara få in det i röret och inte utanför. sätt den änden med lim i uttaget och blås försiktigt i andra änden. vänta ett par sec.

Superlim fästen väl i röret innan du hinner fram men ställ superlimmet i kylskåpet, det bör rubba torknings-graden något.

OBS! om du blåser för hårt har du lim i hela maskinen

och till slut, det är EJ rekomenderat att följa denna "guide", men en ball lösning?
Citera
2009-04-29, 22:53
Medlem
Varnims avatar
Citat:

Har man bara en skruvmejsel som passar så är det inget man inte löser på en liten stund. Speciellt inte när du har en såpass bra guide som visar exakt varje steg.

Annat är det när man försöker få bort batteriet i en Macbook Air och inser att man har fått gängpaj. Att då börja borra i datorn är inte allt för roligt!
Citera
2009-04-29, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Prövade detta men kom inte åt, det var en vägg emellan.

???

Okej, tack för svaret. Har tyvärr ingen koll på vad jag gör så jag borde nog undvika detta :P. Tror att jag ska försöka med en tandpetare med lim på. Annars får jag väl lämna in den känns jävligt surt att behöva betala en massa pengar för en sån simpel grej.
Tandpetare och superlim kan mycket väl fungera om du får pluggen att fästa ordentligt på träet.
Om du bor i stockholmsområdet så kom till Macrent så ska det nog gå och fixa om du inte löser det..
Citera
2009-04-29, 22:57
Bannlyst
Citat:
Har man bara en skruvmejsel som passar så är det inget man inte löser på en liten stund. Speciellt inte när du har en såpass bra guide som visar exakt varje steg.

Annat är det när man försöker få bort batteriet i en Macbook Air och inser att man har fått gängpaj. Att då börja borra i datorn är inte allt för roligt!
Hehehe, gängpaj eller sönderskruvade skruvhuvuden är alltid lika spännande vilken dator det än är...
MBA och Unibody-modellerna ska man ju inte dra för hårt, aluminium är egentligen för mjukt för att skruva gängor i..
Citera
2009-04-29, 23:02
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Hehehe, gängpaj eller sönderskruvade skruvhuvuden är alltid lika spännande vilken dator det än är...
MBA och Unibody-modellerna ska man ju inte dra för hårt, aluminium är egentligen för mjukt för att skruva gängor i..

Gängpaj kanske var fel ord, det var skruvhuvudet som blev sönderskruvat, alla andra gick jättesmidigt men just den där skruven ville inte. När jag senare återberättade detta för en kompis så hade hon varit med när en annan gemensam kompis samma vecka spillt kaffe i sin Air och lyckats dra sönder exakt samma jävla skruv. Så där är något lurt!

Ska även påpekas att vi båda två lyckades borra bort skruvhuvudet och få ut skruven. Så nu sitter det bara med 7 skruvar istället för 8....
Citera
2009-04-29, 23:03
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Tandpetare och superlim kan mycket väl fungera om du får pluggen att fästa ordentligt på träet.
Om du bor i stockholmsområdet så kom till Macrent så ska det nog gå och fixa om du inte löser det..
Tandpetare fixar inte biffen tyvärr, för lite kontaktyta.
Tändsticka är nästan bra, men inte riktigt.
Q-tip som jag föreslår tidigare i tråden har fördelen av bomull som absorberar limmet bra, och fibrerna i bomullen ger inget 'snap' utan en mer dragande effekt tack vare fibrerna. Man kan även snurra lite när man drar.

Har gjort det själv och lyckats - duktigt påverkad var jag också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in