Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-29, 22:01
  #1
Medlem
GreatRedDragons avatar
Hej, när jag kopplade in en mikrofon till hörlursuttaget på min MacBook så gick den sönder och själva toppen på pluggen fastnade inne i uttaget. Nu tror min dator att jag hela tiden har hörlurar inkopplade så det är likställt med att inte ha något ljud.

Är det någon som har någon idé om hur jag ska få ut pluggen?
Citera
2009-04-29, 22:05
  #2
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Hej, när jag kopplade in en mikrofon till hörlursuttaget på min MacBook så gick den sönder och själva toppen på pluggen fastnade inne i uttaget. Nu tror min dator att jag hela tiden har hörlurar inkopplade så det är likställt med att inte ha något ljud.

Är det någon som har någon idé om hur jag ska få ut pluggen?

Magnet? Pincett? Något litet med lim på?
Citera
2009-04-29, 22:11
  #3
Avstängd
Tandpetare...
Citera
2009-04-29, 22:12
  #4
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Hej, när jag kopplade in en mikrofon till hörlursuttaget på min MacBook så gick den sönder och själva toppen på pluggen fastnade inne i uttaget. Nu tror min dator att jag hela tiden har hörlurar inkopplade så det är likställt med att inte ha något ljud.

Är det någon som har någon idé om hur jag ska få ut pluggen?

ta dammsugaren för "helvete"

en nål kanske kan lösa det hela?
Citera
2009-04-29, 22:14
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
ta dammsugaren för "helvete"

en nål kanske kan lösa det hela?
Man ska passa sig för att pilla med metallobjekt som inte är formade och avsedda för specifikt uttag..
Citera
2009-04-29, 22:17
  #6
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Man ska passa sig för att pilla med metallobjekt som inte är formade och avsedda för specifikt uttag..

syftar du på att man skadar innandömmet eller att man kan få en kittlande upplevelse?
Citera
2009-04-29, 22:20
  #7
Medlem
kadabas avatar
en riktigt stark magnet låter ju som det bästa, men kan den inte pajja hårddisk och annat skit då?
Citera
2009-04-29, 22:23
  #8
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadaba
en riktigt stark magnet låter ju som det bästa, men kan den inte pajja hårddisk och annat skit då?

med andra ord så ska han in på sjukan för att låna röntgenavdelningen instrument

yes, det finns det god risk till.
Citera
2009-04-29, 22:27
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
syftar du på att man skadar innandömmet eller att man kan få en kittlande upplevelse?
Kortslutning kan ställa till med både det ena och det andra
Citat:
Ursprungligen postat av kadaba
en riktigt stark magnet låter ju som det bästa, men kan den inte pajja hårddisk och annat skit då?
Hörlursuttaget sitter på andra sidan mot hårddisken. Så länge du inte lägger magneten på datorns högra hörn, bredvid musplattan är det lugnt. Dessutom ska det vara en sjujävla magnet för att paja hårddisken..
Slå ihop datorn och ställ den på högkant så blir det nog inte så svårt.
Det gäller ju bara att metallen är tillräckligt magnetisk
Citera
2009-04-29, 22:29
  #10
Medlem
flipper1446s avatar
Tändsticka + superlim.
Citera
2009-04-29, 22:31
  #11
Medlem
StyleWarss avatar
Är du lite kirurgiskt lagd så använder du Super-Attak, ett väldigt starkt lim som också har en upplösare om det hamnar lite fel. Fast försök att använda så lite som möjligt för att undvika att limma igen hörlursuttaget!

Fixa en Q-tip (bomullspinne för öronen), se till att göra den så lik pluggen som möjligt, applicera lim, ever so gently för du ihop pinnen med pluggen. Se till att ha mycket ljus så du der vad du gör.
Vänta. Dra.

Lycka till
Citera
2009-04-29, 22:38
  #12
Medlem
Varnims avatar
Nu vet jag inte hur en hörlursingång ser ut på just en macbook men på andra datorer (läs t ex Dell) är de delvis öppna bakåt. Så det du kan göra är att du öppnar upp datorn och sedan trycker ut kontakten bakifrån.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback