2009-04-29, 21:48
Medlem
Masingas avatar
Hej, nu är sommaren snart här och det innebär en massa grillande. Jag vill ha tips på nyttig mat som man kan grilla, behöver inte vara onyttigt. Jag spyr när jag ser alla vräka i sig korv med bröd och hamburgare mm på sina grillfester. Fyfan.

Lax, kyckling och diverse grönsaker är väl det jag hade tänkt mig typ.

Så kom med tips så hjälper vi varandra att få en mindre onyttigt grillsommar.

Mvh M
Citera
2009-04-29, 21:58
Medlem
Lite bortskämd som man är, brukar det bli en del älg på grillen. Mindre fett - mycket godare. Väldigt gott tillsammans med paprika, champinjoner, zuccini och rödlök och kanske även en vitlöksdressing till.
Citera
2009-04-29, 22:12
Medlem
Tag X antal kycklingfileér, dela varje file på hälften.

Släng ner i en mixer:
1 kruka koriander/basilika
Valfritt antal chilifrukter av valfri sort (rekommenderar typ 2-3 st)
Vitlöksklyftor 4-10 s ungefär.
En bananschalottenlök eller 2
En eller två stjälkar citrongräs.
En skaplig bit ingefära.
En skvätt ljus soya.
Saften av en limefrukt.

Mixa till en sörja, tillsätt mer vätska om det behövs. En matsked olivolja eller två brukar lösa det mesta.

Marinera kycklingen i sörjan minst en halvtimme. Gärna tre timmar om du har tid.

GRILLA!

Godaste kycklingen i världen, det lovar jag. Proportionerna jag angett är bara på en höft. Smaka dig fram till vad som passar dig. Enkelt, jävligt gott och dessutom ICKE ONYTTIGT!

Lycka till

/Bokkum Thai-Fong Ramsay
Citera
2009-04-29, 22:14
Medlem
...du kan göra detta med vad du vill. Kyckling, fisk, fläsk även nöt. Men då skulle jag ta bort citrongräset.
Citera
2009-04-29, 23:08
Medlem
Trumpeters avatar
Kycklingfileer är bra. Likaså grönsaker, paprika, aubergine och zucchini funkar utmärkt
Citera
2009-04-29, 23:23
Medlem
Det är väl förfan inte onyttigt med en burgare eller två? Grilla på burgaren och gör en coleslaw till..skitbra.
Citera
2009-04-30, 07:49
Medlem
Ketoganzs avatar
tips på goda grejer till grillen (jag äter bara LCHF så itne mkt annat än kött här )

Grillspett av tre olika sorters kött (jag brukar mixa kalv, lamm och fläsk)
det ska ligga i samma marinad för att smakerna ska gå ihop en aning, mycket smaskigt enligt mig själv.
fina långmarinerade biffar av valfritt kött (rostbiff/rostas är perfekt för detta)
givetvis ska de gärna ligga i marinad sen åtminstone kvällen innan. (allt marinerat kött ska ligga framme i rumstemperatur några timmar innan grillning)
köttfärsbiffar
all sorts kyckling
marinerad bacon (prova, det är supersmarrigt)
folieinpackad hel skinkstek (kryddad med timjan/mynta och lök/vitlök) helt underbart

EDIT:
Våga vara djärv förresten, nästan allt går att grilla och med rätt marinering/kryddning blir det som bäst på grillen
Citera
2009-04-30, 11:30
Medlem
klybans avatar
En hamburgare är väl nyttigt, det är det som du stoppar mer mellan brödet som inte är.
Eller så kan man ha andra tillbehör till ens hamburgare.
Citera
2009-04-30, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
<snip>
Mvh M

Grillspett med lite potatis och korv och vårprimörer kan väl knappast ses som onyttigt? Möjligen att man penslar dem med lite olja, men va tusan.. det ingår ju i rätten för att fästa myntan och dragonen. Det är ju jättegott!
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-30 kl. 13:49.
Citera
2009-04-30, 17:17
Medlem
Kan inte för mitt liv förstå frågan. Vad är det du menar med onyttigt. Det är ju inte som så att du slänger i Olja lr smör i en marinad. Mesta är nyttigt om du räknar kött som nyttigt och diverse kryddor och örter.
Citera
2009-04-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hej, nu är sommaren snart här och det innebär en massa grillande. Jag vill ha tips på nyttig mat som man kan grilla, behöver inte vara onyttigt. Jag spyr när jag ser alla vräka i sig korv med bröd och hamburgare mm på sina grillfester. Fyfan.

Lax, kyckling och diverse grönsaker är väl det jag hade tänkt mig typ.

Mvh M
Kan man inte säga generellt att rena råvaror är nyttiga? Korv kanske inte är det bästa, men en bit nötkött är ok (så länge den inte är full med e-coli).

Nåja du skrev om lax och kyckling, jag funderar på om man kan variera det temat? Andra fjäderfän (anka, vaktel…) är säkert dyra och jag har ingen aning om hur de blir på grillen, men det borde finnas andra fiskar än lax att grilla. Nu kom jag att tänka på att man ibland ser bläckfiskar i affärernas fiskdiskar, men det kanske hade varit ett bättre svar till killen som nyligen, här på matforumet, frågade efter något ovanligt att grilla.
Senast redigerad av Knifeingutsout 2009-04-30 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in