2009-04-29, 21:48
Medlem
Masingas avatar
Hej, nu r sommaren snart hr och det innebr en massa grillande. Jag vill ha tips p nyttig mat som man kan grilla, behver inte vara onyttigt. Jag spyr nr jag ser alla vrka i sig korv med brd och hamburgare mm p sina grillfester. Fyfan.

Lax, kyckling och diverse grnsaker r vl det jag hade tnkt mig typ.

S kom med tips s hjlper vi varandra att f en mindre onyttigt grillsommar.

Mvh M
Citera
2009-04-29, 21:58
Medlem
Lite bortskmd som man r, brukar det bli en del lg p grillen. Mindre fett - mycket godare. Vldigt gott tillsammans med paprika, champinjoner, zuccini och rdlk och kanske ven en vitlksdressing till.
Citera
2009-04-29, 22:12
Medlem
Tag X antal kycklingfiler, dela varje file p hlften.

Slng ner i en mixer:
1 kruka koriander/basilika
Valfritt antal chilifrukter av valfri sort (rekommenderar typ 2-3 st)
Vitlksklyftor 4-10 s ungefr.
En bananschalottenlk eller 2
En eller tv stjlkar citrongrs.
En skaplig bit ingefra.
En skvtt ljus soya.
Saften av en limefrukt.

Mixa till en srja, tillstt mer vtska om det behvs. En matsked olivolja eller tv brukar lsa det mesta.

Marinera kycklingen i srjan minst en halvtimme. Grna tre timmar om du har tid.

GRILLA!

Godaste kycklingen i vrlden, det lovar jag. Proportionerna jag angett r bara p en hft. Smaka dig fram till vad som passar dig. Enkelt, jvligt gott och dessutom ICKE ONYTTIGT!

Lycka till

/Bokkum Thai-Fong Ramsay
Citera
2009-04-29, 22:14
Medlem
...du kan gra detta med vad du vill. Kyckling, fisk, flsk ven nt. Men d skulle jag ta bort citrongrset.
Citera
2009-04-29, 23:08
Medlem
Trumpeters avatar
Kycklingfileer r bra. Likas grnsaker, paprika, aubergine och zucchini funkar utmrkt
Citera
2009-04-29, 23:23
Medlem
Det r vl frfan inte onyttigt med en burgare eller tv? Grilla p burgaren och gr en coleslaw till..skitbra.
Citera
2009-04-30, 07:49
Medlem
Ketoganzs avatar
tips p goda grejer till grillen (jag ter bara LCHF s itne mkt annat n ktt hr )

Grillspett av tre olika sorters ktt (jag brukar mixa kalv, lamm och flsk)
det ska ligga i samma marinad fr att smakerna ska g ihop en aning, mycket smaskigt enligt mig sjlv.
fina lngmarinerade biffar av valfritt ktt (rostbiff/rostas r perfekt fr detta)
givetvis ska de grna ligga i marinad sen tminstone kvllen innan. (allt marinerat ktt ska ligga framme i rumstemperatur ngra timmar innan grillning)
kttfrsbiffar
all sorts kyckling
marinerad bacon (prova, det r supersmarrigt)
folieinpackad hel skinkstek (kryddad med timjan/mynta och lk/vitlk) helt underbart

EDIT:
Vga vara djrv frresten, nstan allt gr att grilla och med rtt marinering/kryddning blir det som bst p grillen
Citera
2009-04-30, 11:30
Medlem
klybans avatar
En hamburgare r vl nyttigt, det r det som du stoppar mer mellan brdet som inte r.
Eller s kan man ha andra tillbehr till ens hamburgare.
Citera
2009-04-30, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
<snip>
Mvh M

Grillspett med lite potatis och korv och vrprimrer kan vl knappast ses som onyttigt? Mjligen att man penslar dem med lite olja, men va tusan.. det ingr ju i rtten fr att fsta myntan och dragonen. Det r ju jttegott!
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-30 kl. 13:49.
Citera
2009-04-30, 17:17
Medlem
Kan inte fr mitt liv frst frgan. Vad r det du menar med onyttigt. Det r ju inte som s att du slnger i Olja lr smr i en marinad. Mesta r nyttigt om du rknar ktt som nyttigt och diverse kryddor och rter.
Citera
2009-04-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hej, nu r sommaren snart hr och det innebr en massa grillande. Jag vill ha tips p nyttig mat som man kan grilla, behver inte vara onyttigt. Jag spyr nr jag ser alla vrka i sig korv med brd och hamburgare mm p sina grillfester. Fyfan.

Lax, kyckling och diverse grnsaker r vl det jag hade tnkt mig typ.

Mvh M
Kan man inte sga generellt att rena rvaror r nyttiga? Korv kanske inte r det bsta, men en bit ntktt r ok (s lnge den inte r full med e-coli).

Nja du skrev om lax och kyckling, jag funderar p om man kan variera det temat? Andra fjderfn (anka, vaktel) r skert dyra och jag har ingen aning om hur de blir p grillen, men det borde finnas andra fiskar n lax att grilla. Nu kom jag att tnka p att man ibland ser blckfiskar i affrernas fiskdiskar, men det kanske hade varit ett bttre svar till killen som nyligen, hr p matforumet, frgade efter ngot ovanligt att grilla.
Senast redigerad av Knifeingutsout 2009-04-30 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in