• 2
  • 3
2009-05-02, 11:04
Medlem
Poeten-Skes avatar
Yidaki: Mnniskor pverkas ven av yttre stimulans, ponera att man gr till en "filosofidoktor" som gr en sdan analys av ens vrderingar, skulle inte slutresultatet pverka dig s att du hller dig till det som sgs maximera ditt vlmende?
Citera
2009-05-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Yidaki: Mnniskor pverkas ven av yttre stimulans, ponera att man gr till en "filosofidoktor" som gr en sdan analys av ens vrderingar, skulle inte slutresultatet pverka dig s att du hller dig till det som sgs maximera ditt vlmende?
Om det r bara jag som gr till filosofidoktorn s kommer det inte drja lng tid innan jag ser att det som sgs maximera mitt vlmende har mer eller mindre positiv effekt beroende p situationen (Fr att, det r precis som du sger, mnniskor pverkas av yttre stimulans, speciellt andra mnniskor). Lite som att lsa mitt horoskop. Beskrivningen r s generell att den inte tar hnsyn till specifika situationer.

Om hela vrlden gr till filosofidoktorn, inklusive vulkanutbrott och tsunamis (vilket ocks r yttre stimulans), s kommer ingenting ngonsin att frndras. Alla kommer gra samma sak dag ut dag in, samhllet kommer inte att utvecklas (en marxistisk konfliktteori kanske).

Eller?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in