Citat:

Ursprungligen postat av Poeten-Ske

Jag är ute efter kritik utav genusvetenskapen, feministisk filosofi (feministisk epistemologi tex). Har sökt en del men ej hittat någonting jag kände mig nöjd med. Höll på med en uppgift tidigare om feministisk epistemologi men jag lyckades inte hitta någon kritik utav själva området mer än det jag själv hade att fylla i (vore härligt att få reda på mer nu i efterhand).
Vill både ha länkar, bokreferat, artiklar.

Man brukar göra en indelning i tre delar: 
	Citat:

Feminist empiricism supports value-neutrality and the aim is to make gender, race, etc., irrelevant. 
Standpoint epistemology insists that contextual values are essential to science and that some are better than others. If science where made by women, science would be better at finding the truth. 
Feminist postmodernism eschews all normative judgments. 

Longino 
Values and Objectivity från Science as Social Knowledge, är en text som är bra att ha läst för att se lite vad man kan räkna med i detta området. 
Eftersom många feministiska filosofer gärna vill blanda in sina politiska värderingar i vetenskapen försöker de vanligtvis att attackera den vetenskapliga neutraliteten i rättfärdigande av teorier. Många hänvisar till Quine's klassiska 
Two dogmas i syfte att hävda att den vetenskapliga metoden inte räcker till utan att valet av teorier i grund och botten även kräver sociala faktorer. Kuhn förekommer givetvis mycket i ungefär samma form, de hänvisar till inkompatibilitet mellan paradigmer vilket också det underminerar objektivt teorival. 
En ständig förkämpe emot relativismen är Larry Laudan som skrivit många bra texter som på ett dräpande sätt visar alla tankefel och slarvigt filosoferande som relativisterna tenderar att göra. Två bra texter: 
Dissecting the Holistic Picture of Scientific Change
Demystifying Underdetermination (den som tycker Quine's Two Dogmas är klurig kommer ha enorm nytta av denna artikeln)
De kan även attackera tanken att observationer utgör en neutral källa för val mellan teorier, där dyker 'theory ladenness of observation' problemet in. 
Jerry Fodor tar upp varför problemet inte är så katastrofalt som det kan verka i sin artikel 
Observation Reconsidered. 
Du kommer ganska långt med detta, de flesta feminister, postmodernister och sociologer kommer vara mer eller mindre stekta efter detta.