2009-11-19, 18:56
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpnotiq
Vad har Grekland, Bulgarien och Rumänien att erbjuda väst förutom billiga resmål?

Det tragiska är ändå att du kommer från Ukrania och försöker låta mer svenne än vi alla här, sitt tyst och plasta upp ditt svenska pass i väggen.
Att jag låter bli löjlig djävla nationalism att förblinda mina ögon är väl inte mitt fel.

Sedan är jag inte svensk och kommer aldrig att bli, tack för omtanken. Jag är en individ och kommer att handla utifrån egna intressen - inte andras. I skrivande stund sammanfaller Sveriges intressen med mina.

Kalla mig hycklare, men jag sticker inte under stolen med det.

Bulgarien och Rumänien har mycket trevlig korruption och tiggande zigenare att erbjuda. Fattar inte vad de gör i EU.
Grekland är egentligen ett gränsfall. De hycklar och fuskar också.
Är dock inte jämförbara med länderna du listade http://en.wikipedia.org/wiki/Greece#Economy
Senast redigerad av Aleizohiet 2009-11-19 kl. 18:59.
Citera
2009-11-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Om man ser EU som ett maktmetropol som det är, ska man inte underskatta revaliteten mellan Ryssland och EU. Därför är Ukraina så instabilt som det är och är egentligen slitet i två läger. Ett ryskt och ett europeiskt. Där syns makropolitikens verkan som tydligast. Alltså det handlar hela tiden om makt.

Dock kostar makten över Ukraina mer än det smakar och därför tas inte större offensiv upp inom EU för att göra Ukraina medlem. För det vore ypperligt att ha ett folkrikt land med stor befolkning och potential (eftersom inget krig har varit där de närmaste 60 åren är industrin intakt, om än omodern på sina ställen) som gräns till "fienden" Ryssland.

Turkiet är en inkörsport i MÖpolitiken och därför snackas det så mycket Turkiet - inte för att det är ett sådant toppenland.

Om man ska tänka i såna banor så ska Albanien och övriga balkanländer helt klart med i EU. Regionen blir stabilare både politiskt och ekonomiskt, gränserna suddas ut och så vidare. Tar man in alla länder i balkan förutom Albanien och fryser ut de totalt vad händer då tror du? De kommer fullständigt skita i Europa och vända sig åt annat håll. Ryssland som du nämner skulle med all säkerhet utnyttja detta tillfälle. Ryskt närvaro i Europas hjärta är inte så trevligt kan jag tänka mig. Regionen riskerar återigen att bli instabil.

Som sagt. Antingen fryser man ut länderna eller bjuder in de i den europeiska gemenskapen när de är redo för det.
Citera
2009-11-19, 19:02
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Om man ska tänka i såna banor så ska Albanien och övriga balkanländer helt klart med i EU. Regionen blir stabilare både politiskt och ekonomiskt, gränserna suddas ut och så vidare. Tar man in alla länder i balkan förutom Albanien vad händer då tror du? De kommer fullständigt skita i Europa och vända sig åt annat håll. Ryssland som du nämner skulle med all säkerhet utnyttja detta tillfälle. Ryskt närvaro i Europas hjärta är inte så trevligt kan jag tänka mig. Regionen riskerar återigen att bli instabil.

Som sagt. Antingen fryser man ut länderna eller bjuder in de i den europeiska gemenskapen när de är redo för det.
Grejen är - Albanien är redan med i NATO och är därmed under västerländskt inflytande och utanför Rysslands och Serbiens.
Serbien känner sig orättvist behandlade av väst så de har röven vänd mot Ryssland.
Att ta med Albanien i EU är ekonomiskt en förlust affär och maktmässigt en liten vist jämfört med det NATOmedlemskap de redan innehar.
Citera
2009-11-19, 19:02
Medlem
Hpnotiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Det är en anledning som jag tycker är bra för EU. Albanien skulle dessutom inte bara få massa pengar, utan dem skulle få en öppen marknad för hundra miljontals människor.

Sant!

Citat:
Albanien har inte så mycke att erbjuda EU egentligen. Precis som andra länder inom EU inte bidrar med något speciellt. (Baltikum, Slovakien, Rumänien, Bulgarien).

Sant!

Citat:
Albanien är ett viktigt land för EU att utviga sin position. Länder som Montenegro, Serbien, Kosovo, "Makedonien" och Bosnien kan ta efter och lära av Albanien.

Falskt!

Citat:
Albanien spelar en nyckelroll för stabiliteten i Balkan OCH EU!!

Gör inte alla i Balkan?

Citat:
Albanien kan på nolltid skapa oroligheter i Kosovo, Makedonien, Montenegro, Serbien och Grekland. Blir Grekland inblandade blir de oroligeheter inom EU. Tror att Albaniens inträde i NATO och EU lär bli ett enormt framsteg för stabiliteten på Balkan och de lär bli en förebild för många länder i regionen.

Albanien kan inte start nånting i Kosovo, Makedonien, Serbien eller Grekland, allt är bara myter.

Snälla låt oss vara lite realistiska
Citera
2009-11-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Grejen är - Albanien är redan med i NATO och är därmed under västerländskt inflytande och utanför Rysslands och Serbiens.
Serbien känner sig orättvist behandlade av väst så de har röven vänd mot Ryssland.
Att ta med Albanien i EU är ekonomiskt en förlust affär och maktmässigt en liten vist jämfört med det NATOmedlemskap de redan innehar.

Om det blir så att EU fryser ut Albanien helt medan alla andra balkanländer får bli medlemmar så ska nog inte Europa räkna med att ha någon större inflytande i Albanien. Du underskattar de för mycket. Om det vore så att Albanien själva inte ville bli medlemmar så hade det inte spelat någon roll vad EU gjorde, men nu är det inte så. Som sagt, det är inte många länder som kan erbjuda unionen något speciellt. Albanien är ett land som dessutom skulle kunna skapa stora oroligheter. Hela Makedonien skulle kunna falla ihop beroende på vad Albanien gör. Därför går det inte att ta in alla andra och skita enbart i ett land. Man kan inte både äta ur kakan och ha den kvar.
Citera
2009-11-19, 19:08
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpnotiq

Falskt!

Utveckla gärna, varför anser du att det är falskt?

Citat:
Gör inte alla i Balkan?

Nej, Albanien har en speciellt nyckelroll då dem kan uppmanna sina albanska medborgare i grannländerna att starta uppror mot staten och gå ut i media och skrika Shqipri etnike.
Citera
2009-11-19, 19:08
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Det är en anledning som jag tycker är bra för EU. Albanien skulle dessutom inte bara få massa pengar, utan dem skulle få en öppen marknad för hundra miljontals människor.

Albanien har inte så mycke att erbjuda EU egentligen. Precis som andra länder inom EU inte bidrar med något speciellt. (Baltikum, Slovakien, Rumänien, Bulgarien).

Albanien är ett viktigt land för EU att utviga sin position. Länder som Montenegro, Serbien, Kosovo, "Makedonien" och Bosnien kan ta efter och lära av Albanien. Albanien spelar en nyckelroll för stabiliteten i Balkan OCH EU!!
Albanien kan på nolltid skapa oroligheter i Kosovo, Makedonien, Montenegro, Serbien och Grekland. Blir Grekland inblandade blir de oroligeheter inom EU. Tror att Albaniens inträde i NATO och EU lär bli ett enormt framsteg för stabiliteten på Balkan och de lär bli en förebild för många länder i regionen.
Ett krig på Balkan är rätt långt bort just nu, men jag håller egentligen med dig. Men om vi ser det från den här sidan:
Om alla kommer med är det ju samma som ingen är med. Om hälften är med och hälften utanför är det också fel pga särbehandlingen.

Just nu i och med den nyliga extrema expansionen av EU är EU instabilt och har för stora ojämnheter länderna emellan. Dessa måste minimeras först och sedan kan man börja tänka på fler fattiga medlemmar.
Detta förbättras inte av finanskrisen.

Missförstå mig rätt nu - ekonomiskt är EU egentligen bara en sluten klubb för inbördes beundran som jag anser vara kontraproduktivt. Politiskt är det dock bra med ett enat Europa att försvara sina intressen mot Kina, Ryssland, Indien, USA etc...
Citera
2009-11-19, 19:09
Medlem
Servias avatar
Citat:

Nej, Albanien har en speciellt nyckelroll då dem kan uppmanna sina albanska medborgare i grannländerna att starta uppror mot staten och gå ut i media och skrika Shqipri etnike.

Ja och då får ju ländernas militär och polis sättas in för uppvigling Hihi
Citera
2009-11-19, 19:10
Medlem
Hpnotiqs avatar
Citat:

Dom har alla bättre ekonomiskt, skojar du med mig, skall dom ta lära av Albanien? Ok jag förstår din patriotism, men lite realitet skadar inte.

Citat:

Skärp dig seriöst!
Citera
2009-11-19, 19:12
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servia

Vad ska "Makedonien" göra som har en befolkning på 30 % albaner och ett land som uppmanar till krig i "Makedonien". (vi drömmer att de händer). Dem har dessutom Grekland som lär stoppa alla EU´s försök till att stoppa kriget i "Makedonien". Sen har vi Montenegro som har en befolkning lika stor som Tiranas. Vad ska dem komma med?
Citera
2009-11-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servia

Makedonien fick hyra in Apachehelikoptrar när de slogs mot den albanska gerillan. 25% av befolkningen i landet är albaner. Behandlar man de som skit vilket man gjorde innan konflikten så får man räkna med trubbel helt enkelt. Du som serb borde ju veta vad jag snackar om.
Citera
2009-11-19, 19:21
Medlem
109740s avatar
Skulle faktiskt vilja se ett StorAlbanien på Balkan. Vi har två sköna buffertzoner (Serbien + Montenegro) så Bosnien är säkert mot några vidare expansionistiska albanska drömmar. Däremot kan vi gott och väl tillföra en "second front" så att "eventuella fiender" får strida på två håll.

Sen att bosniaker och majoriteten albaner delar samma religion underlättar ju så klart de diplomatiska förbindelserna. Nej, det känns som att 1900- talet var serbernas tid då de började bra, var någongång under Jugoslavientiden på topp, men kraschlandade rejält senast 2008. Och 2000 talet känns som att vinden har vänt totalt till grannfolkens fördel.

Termen "historia upprepar sig" känns både bekant och bekvämt i det här sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in