Citat:
Ursprungligen postat av kes
Det är en anledning som jag tycker är bra för EU. Albanien skulle dessutom inte bara få massa pengar, utan dem skulle få en öppen marknad för hundra miljontals människor.
Albanien har inte så mycke att erbjuda EU egentligen. Precis som andra länder inom EU inte bidrar med något speciellt. (Baltikum, Slovakien, Rumänien, Bulgarien).
Albanien är ett viktigt land för EU att utviga sin position. Länder som Montenegro, Serbien, Kosovo, "Makedonien" och Bosnien kan ta efter och lära av Albanien. Albanien spelar en nyckelroll för stabiliteten i Balkan OCH EU!!
Albanien kan på nolltid skapa oroligheter i Kosovo, Makedonien, Montenegro, Serbien och Grekland. Blir Grekland inblandade blir de oroligeheter inom EU. Tror att Albaniens inträde i NATO och EU lär bli ett enormt framsteg för stabiliteten på Balkan och de lär bli en förebild för många länder i regionen.
Ett krig på Balkan är rätt långt bort just nu, men jag håller egentligen med dig. Men om vi ser det från den här sidan:
Om alla kommer med är det ju samma som ingen är med. Om hälften är med och hälften utanför är det också fel pga särbehandlingen.
Just nu i och med den nyliga extrema expansionen av EU är EU instabilt och har för stora ojämnheter länderna emellan. Dessa måste minimeras först och sedan kan man börja tänka på fler fattiga medlemmar.
Detta förbättras inte av finanskrisen.
Missförstå mig rätt nu - ekonomiskt är EU egentligen bara en sluten klubb för inbördes beundran som jag anser vara kontraproduktivt. Politiskt är det dock bra med ett enat Europa att försvara sina intressen mot Kina, Ryssland, Indien, USA etc...