2009-04-28, 16:41
Medlem
kess avatar
Citat:
Albanien lämnade i dag officiellt in sin ansökan om medlemskap i Europeiska Unionen.

EU-ordförandelandet Tjeckiens premiärminister Mirek Topolanek meddelar att han fick den albanska medlemsansökan i samband med att han träffade Albaniens premiärminister Sali Berisha i Prag i dag.

För att bli medlem måste alla 27 EU-medlemmar godkänna landet och många anser att man borde vänta med att ta in nya länder i unionen.

Dessutom måste parlamentsvalet i Albanien i juni genomföras på ett rättvist och demokratiskt sätt för att EU alls ska inleda medlemskapsförhandlingar.

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=156913

Albanien har alltså sökt om att få bli medlem i EU. Hur tror ni detta kommer påverka Balkan/Albanien, är de bra eller dåligt för Albanien att ansöka om ett EU medlemskap? När tror ni att Albanien blir medlemar?
Citera
2009-04-28, 16:42
Medlem
.50cals avatar
Förhoppningsvis aldrig!!!! nej vi behöver inte Turkarna och vi behöver fan inte Albanien!
Citera
2009-04-28, 16:43
Bannlyst
Albanien blir medlemmar 2015. Innan dess kommer de tyvärr inte få medlemsskap. Det tar ungefär några år innan man blir kandidatland, och några år innan man blir fullvärdig medlem.
Citera
2009-04-28, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .50cal
Förhoppningsvis aldrig!!!! nej vi behöver inte Turkarna och vi behöver fan inte Albanien!

Det har du helt rätt i. Albanien lär nog kunna bidra med lika mycket till världen som Kosovo, dvs inte ett skit. Snarare så lär de försöka att parasitera på bidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av InvestoR
Albanien blir medlemmar 2015. Innan dess kommer de tyvärr inte få medlemsskap. Det tar ungefär några år innan man blir kandidatland, och några år innan man blir fullvärdig medlem.

Med tanke på att deras ekonomi består av handel med prostituerade, heroin och stulna bilar så tror jag att 2015 är en drömsiffra.
Citera
2009-04-28, 17:00
Medlem
kess avatar
Nu försöker vi hålla en hög nivå på vår kära tråd om vackra Albanien

Citat:
Ursprungligen postat av .50cal

Utveckla gärna, vad får dig att tro att Albanien inte kan bli medlemar i EU i framtiden då Albanien blivit ett välutvecklat land?

Citat:
Ursprungligen postat av InvestoR

Det var en bra gissning, själv tror jag att de kommer ta minst 5 år och max 10 år tills Albanien blivit en fullvärdig medlem.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Det har du helt rätt i. Albanien lär nog kunna bidra med lika mycket till världen som Kosovo, dvs inte ett skit. Snarare så lär de försöka att parasitera på bidrag.

Blanda inte in Kosovo i detta, vi disskuterar Albanien och deras ansökan om medlemskap i EU.

Min fråga är till dig, vad har Estland, Bulgarien, Rumänien, Malta, bidragit med i EU?

Citat:
Med tanke på att deras ekonomi består av handel med prostituerade, heroin och stulna bilar så tror jag att 2015 är en drömsiffra.

Om du inte vill vara serigös kan du väl ta och lämna tråden ifred, tack o hej
Citera
2009-04-28, 17:03
Medlem
kess avatar
Albaniens ekonomiska framsteg:

GDP

2006: $19.4 billion
2007: $20.57 billion
2008: $21.82 billion

GDP - per capita

2006: $6,000
2007: $5,700
2008: $6,000

GDP - real growth rate:

2006: 5.5%
2007: 6%
2008: 6.1%

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/al.html#Econ
Citera
2009-04-28, 17:27
Medlem
Embriacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Albanien har alltså sökt om att få bli medlem i EU. Hur tror ni detta kommer påverka Balkan/Albanien, är de bra eller dåligt för Albanien att ansöka om ett EU medlemskap? När tror ni att Albanien blir medlemar?

Bra nyhet. Såklart det kommer att gynna Albanien, främst genom högre FDI. Min gissning är runt 2015.
Senast redigerad av Embriaco 2009-04-28 kl. 17:30.
Citera
2009-04-28, 17:31
Medlem
Albaner är väldigt pro-västliga av sig och att ansöka om ett EU-medlemskap är det rätta vägen för landet. De har fortfarande många problem att tackla men när de väl klarar av de hinder som står i vägen så kommer de att bli fullvärdiga medlemmar. Om man nu ska gissa på när de kommer in i EU så säger jag minst år 2015.
Citera
2009-04-28, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Nånstans inom nästa decennium tror jag på ett EU inträde för Albanien. Albanien har ändrats nått så otroligt de senaste tio åren, och Sali verkar sikta högt så jag tror på ännu mer förändringar.
Senast redigerad av IliricumSacrum 2009-04-28 kl. 17:40.
Citera
2009-04-28, 17:43
Medlem
Embriacos avatar
Hur stort är stödet för EU i Albanien?
Citera
2009-04-28, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Med tanke på din bristfälliga kunskap om Albanien så borde du inte ens uttala dig inom ämnet.
Citera
2009-04-28, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Embriaco
Hur stort är stödet för EU i Albanien?
Jag tror inte man gjort en sådan undersökning än, men NATO inträdet hadde ett stöd på 97%. EU stödet lär ligga på 99,9%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in