Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-27, 21:15
  #1
Medlem
Hanzels avatar
Hej
Jag har sökt igenom trådarna men har en lite specifik fråga. Jag har länge varit sugen på XACT BULL och idag slog jag till och testade med en tusenlapp. Jag har bara haft vanliga okomplicerade fonder innan så detta var lite nytt. Handlade på internetbank/handelsbankens. Jag ville handla för ungefär en tusenlapp så kl 13.00 idag gjorde jag det. Då tyckte jag mig utläsa att XACT BULL stod i 94kr eller om det var 95kr. Så jag köpte tio stycken. Det fanns tre radiobuttons, köp, limit och marknadspris. Jag förstod inte limit men antog att det betydde att kursen kan ändras på den tid det tar för köpet att gå igenom och därför kan jag sätta ..låt säga 97kr som limit ifall jag känner att det är maxpris för mig per andel? Jag valde marknadspris för jag trodde att det skulle innebära ungefär 94 eller 95. Tjugo minuter senare kollade jag och då stod det att jag handlat för 1049, 10 st. För ca 104kr/st. Och att jag låg -8%. Under eftermiddagen steg det lite och jag slutade dagen på 7% minus När jag sedan kollade lite på utvecklingen av XACT BULL under dagen, nu ikväll så ser jag att högsta pris under dagen varit 98 kr, eller om det var 99kr. Varför fick jag inte köpa för ca 95kr?

Finns det någon vänlig själ som skulle vilja förklara lite för mig? Hur kunde det bli såhär? Varför fick jag handla för 104kr/st när XACT BULL under dagen stått på 98kr som högst under dagen? Hur kunde jag få köpa så dyrt? Jag skäms lite att behöva fråga detta efteråt..
__________________
Senast redigerad av Hanzel 2009-04-27 kl. 21:19.
Citera
2009-04-27, 21:23
  #2
Medlem
gissar på att din bank räknar med courtage avgifter i ditt köp. dessa dras då av direkt
Citera
2009-04-27, 21:24
  #3
Medlem
Det är courtaget (alltså avgiften till banken) som spökar.
Citera
2009-04-27, 21:26
  #4
Medlem
avråder dig från att handla från sånna "köpet genomförs ikväll ställen"

bättre om du skaffar nordnet eller avanza
Citera
2009-04-27, 21:29
  #5
Medlem
Hanzels avatar
Tack för snabba svar. Ok så banken lägger på en avgift per andel... för jag har fått betala 104kr per andel. Ännu en dum fråga... det innebär att jag tjänar på att köpa för ett mkt högre belopp?

Såhär står det:

Innehav (antal/nominellt):10
Marknadskurs:97,35
SEK2009-04-27
Dagsvärde SEK:974
Belåningsvärde SEK:681
Genomsnittligt omkostnadsbelopp:104,65
Totalt omkostnadsbelopp:1 047
Latent vinst/förlust:-72
Förändring %:-7
Citera
2009-04-27, 21:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Tack för snabba svar. Ok så banken lägger på en avgift per andel... för jag har fått betala 104kr per andel. Ännu en dum fråga... det innebär att jag tjänar på att köpa för ett mkt högre belopp?
Ja, det stämmer. Du betalar aktiecourtage när du köper eller säljer andelar i börshandlade fonder. Courtaget brukar anges i procent av köpeskillingen, men alla mäklare har ett större eller mindre minimicourtage.

Tidigare kunde man bara köpa aktier i börsposter om (oftast) 15-30 tusen kronor. Bankerna har inte anpassat sina courtage till det riktigt än, men både Avanza och Nordnet erbjuder lågprisalternativ som ger riktigt låga courtage också för väldigt små poster.

Rent allmänt tycker jag att man bör hålla sig till traditionella värdepappersfonder om man hade tänkt sig att köpa värdepapper för belopp mindre än 10-15 tkr.
Citera
2009-04-27, 22:04
  #7
Medlem
Hanzels avatar
Nu fattar jag bättre. Jag skulle alltså åtminstone ha skyfflat in de 5000 jag hade tänkt mig direkt istället för att testa med 1000 först. Men jag förstår ditt resonemang angående minimisumman 10-15 000... men jag kan inte avvara 10 papp just nu och jag var ju så sugen på att prova lite. De vanliga aktiefonderna är lite trista.

Tack för alla svar! Det känns mycket bättre nu när jag vet vad detta berodde på
Citera
2009-04-27, 22:08
  #8
Medlem
Hanzels avatar
Ni kan ju så mycket, så jag tar en fråga till. Om jag nu ska putta in 4000 till.. och kursen nu ligger på (enligt min senaste post ovan) 97,35kr. Är det då denna kurs jag får handla till när handeln börjar imorgon bitti om jagh lägger en order nu? Kan jag skriva i 99kr i "limit-rutan" och betyder det då att mitt köp inte går igenom ifall kursen ökar och är över 99kr när mitt köp ska genomföras?
Citera
2009-04-27, 22:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Om jag nu ska putta in 4000 till.. och kursen nu ligger på (enligt min senaste post ovan) 97,35kr. Är det då denna kurs jag får handla till när handeln börjar imorgon bitti om jagh lägger en order nu?
Nej, börshandlade fonder får en ny "matematisk" kurs varje morgon som beror på värdet på fondens investeringar. Sedan öppnar handeln en liten stund efter att resten av börsen öppnat, så man kan inte räkna med att kunna köpa till en viss kurs vid öppningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Kan jag skriva i 99kr i "limit-rutan" och betyder det då att mitt köp inte går igenom ifall kursen ökar och är över 99kr när mitt köp ska genomföras?
Just det. Men om du har satt 99 kr som limit och någon vill sälja till den kursen senare under dagen så kan affären förstås genomföras i alla fall.
Citera
2009-09-05, 16:34
  #10
Medlem
lånar tråden då den rör XACT BULL.

Kan det vara läge att skjuta ut sig nu? Känner stor oro inför hösten och BULL har ju varit en rätt trevlig placering såhär under vår/sommaren, vågar man hålla kvar i dem? Vad tror ni andra?
Citera
2009-09-05, 16:47
  #11
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jlindberg
lånar tråden då den rör XACT BULL.

Kan det vara läge att skjuta ut sig nu? Känner stor oro inför hösten och BULL har ju varit en rätt trevlig placering såhär under vår/sommaren, vågar man hålla kvar i dem? Vad tror ni andra?

Bull har en hävstång som är negativ på lång sikt. Hösten kan bli mycket skakig upp och ner vilket gör att du förlorar pengar även om börsen står still.

Köp hellre lågt värderade bolag som har stor potential på några års sikt.
Citera
2009-09-05, 17:29
  #12
Medlem
Precis.. Vill inte ha det skakigt alls

Skjuter ut mig på måndag tror jag. Ska försöka hitta några potentiella raketer istället. Några idéer?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback