Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-27, 18:03
  #1
Medlem
Nokenoas avatar
Jag ska vittna via telefon på onsdag (13:00), och har glömt att skicka in mitt delgivningskvitto. Troligen hinner det väl fram om jag lägger det på lådan, men gör det inte det, vad händer då?

Det står i slutet på pappret "Om kvittot inte skickas tillbaka kan delgivning ske på annat sätt, t.ex. genom stämningsman". Vad betyder det?

Kan även tilläggas att jag har redan skrivit under och skickat in ett likadant papper, samma mål, men att det då sköts upp, eftersom det tydligen fanns mer killen i fråga hade gjort...


Kan det räcka med att jag ringer i morgon, om pappret inte hinner fram?
Citera
2009-04-27, 18:07
  #2
Medlem
Delgivningsman

Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Jag ska vittna via telefon på onsdag (13:00), och har glömt att skicka in mitt delgivningskvitto. Troligen hinner det väl fram om jag lägger det på lådan, men gör det inte det, vad händer då?

Det står i slutet på pappret "Om kvittot inte skickas tillbaka kan delgivning ske på annat sätt, t.ex. genom stämningsman". Vad betyder det?

Kan även tilläggas att jag har redan skrivit under och skickat in ett likadant papper, samma mål, men att det då sköts upp, eftersom det tydligen fanns mer killen i fråga hade gjort...


Kan det räcka med att jag ringer i morgon, om pappret inte hinner fram?

Att något levereras via stämningsman innebär (skulle jag tro) att det kommer en person och söker upp dig och ger dig dokumentet och får en påskrift av dig. Föreslår att du gör så här: Gå nu och lägg på lappen, ring sen i morgon och säg som det är. Det borde ordna sig!
Citera
2009-04-27, 19:28
  #3
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Jag ska vittna via telefon på onsdag (13:00), och har glömt att skicka in mitt delgivningskvitto. Troligen hinner det väl fram om jag lägger det på lådan, men gör det inte det, vad händer då?

Det står i slutet på pappret "Om kvittot inte skickas tillbaka kan delgivning ske på annat sätt, t.ex. genom stämningsman". Vad betyder det?

Kan även tilläggas att jag har redan skrivit under och skickat in ett likadant papper, samma mål, men att det då sköts upp, eftersom det tydligen fanns mer killen i fråga hade gjort...


Kan det räcka med att jag ringer i morgon, om pappret inte hinner fram?

Ja. Förstår inte denna skräck inför domstolen som att de skulle vara ondskans domäner. Det är bara att ringa det namnet som står på kallelsen och förklara.
Citera
2009-04-27, 21:02
  #4
Medlem
Vittnat förut?

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ja. Förstår inte denna skräck inför domstolen som att de skulle vara ondskans domäner. Det är bara att ringa det namnet som står på kallelsen och förklara.

Jag kan absolut förstå att det verkar skrämmande för en som aldrig vittnat förut och inte vet hur det går till! Men TS (i det här fallet) behöver nog inte oroa sig alls och kan sova lugnt i natt.

Ps. Jag har själv vittnat vid två olika tillfällen så jag vet jag talar om.
Citera
2009-04-27, 21:08
  #5
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ja. Förstår inte denna skräck inför domstolen som att de skulle vara ondskans domäner. Det är bara att ringa det namnet som står på kallelsen och förklara.
Min mamma fick böta 2000kr för att hon inte ville vittna i ett fall. Vill inte åka på något liknande pga mitt dåliga minne.

Men jag ska skicka in det imorgon på väg till jobbet, och så får jag väl ringa på onsdag morgon. Tack för svaren!
Citera
2009-04-27, 21:33
  #6
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Min mamma fick böta 2000kr för att hon inte ville vittna i ett fall. Vill inte åka på något liknande pga mitt dåliga minne.

Men jag ska skicka in det imorgon på väg till jobbet, och så får jag väl ringa på onsdag morgon. Tack för svaren!

Det är ju skillnad på att inte inställa sig eller vara tillgänglig när man
väl blivit delgiven.

Ring helst imorgon trots allt, det är bra för domstolen att veta att
du är delgiven och kommer att vittna. Nu kanske ditt vittnesmål
inte är så viktigt men annars kan ju rättegången i värsta fall få
ställas in.

Så slipper du få telefonsamtal eller få besök av delgivningman på
jobbet
Citera
2009-04-28, 08:10
  #7
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashinthenight
Jag kan absolut förstå att det verkar skrämmande för en som aldrig vittnat förut och inte vet hur det går till! Men TS (i det här fallet) behöver nog inte oroa sig alls och kan sova lugnt i natt.

Ps. Jag har själv vittnat vid två olika tillfällen så jag vet jag talar om.

Nej, jag har aldrig vittnat men däremot jobbat i domstol, så visst, på ett sätt kan jag förstå att folk inte tycker att det är så roligt.
Citera
2009-04-28, 23:19
  #8
Medlem
Nokenoas avatar
För trådavslutande;

Jag ringde i morse och berättade som det var, och de skrev in att jag hade bekräftat att jag skulle vittna, men tyckte ändå att jag skulle skicka in pappret, för eventuellt framtida bruk.

Tråd kan låsas
Citera
2009-04-29, 09:21
  #9
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
För trådavslutande;

Jag ringde i morse och berättade som det var, och de skrev in att jag hade bekräftat att jag skulle vittna, men tyckte ändå att jag skulle skicka in pappret, för eventuellt framtida bruk.

Tråd kan låsas

Det kallas telefondelgivning. Tjänstemannen gör en anteckning om saken och du kan nu få böter om du inte kommer till förhandlingen. Slå en signal till tingsrätten innan förhandlingen för att kolla att den blir av. Många förhandlingar ställs in pga. delgivningsproblem, men tyvärr brukar tingsrätterna vänta till förhandlingen. Var beredd att bevisa dina kostnader, om du haft några sådana, eller inkomstförlust pga förhandlingen.
Citera
2009-04-29, 11:03
  #10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det kallas telefondelgivning. Tjänstemannen gör en anteckning om saken och du kan nu få böter om du inte kommer till förhandlingen. Slå en signal till tingsrätten innan förhandlingen för att kolla att den blir av. Många förhandlingar ställs in pga. delgivningsproblem, men tyvärr brukar tingsrätterna vänta till förhandlingen. Var beredd att bevisa dina kostnader, om du haft några sådana, eller inkomstförlust pga förhandlingen.

Nej, det där är inte telefondelgivning.
Citera
2009-04-29, 12:37
  #11
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nej, det där är inte telefondelgivning.

Nähä. Det är ganska likt i alla fall:

"Telefondelgivning enligt DelgL 3 § 3 st är ett enkelt, arbetssparande och inte särskilt
kostsamt att använda sig av. Den handläggande myndigheten genomför delgivningen
genom att exempelvis en polis ringer upp den berörde personen. Tjänstemannen (polisen)
ska kontrollera att de uppgifter myndigheten har om den berörde personen stämmer
överens, som adress och personnummer. Polisen läser sedan upp meddelandet som ska
vara kortfattat och enkelt så det inte går att missförstå. Därefter skickas handlingen i ett
vanligt brev till den berörde. När handlingen har skickats anses delgivningen vara
genomförd oavsett om handlingen når fram till den berörde eller inte. Efter samtalet ska
tjänstemannen anteckna handlingens delgivningsnummer samt datum när telefonsamtalet
ägde rum och brevet skickades. Avslutningsvis skriver tjänstemannen en signatur om att
det är han som genomfört delgivningen. Skulle den berörde personen inte förstå på grund
av språksvårigheter, vara drog- eller alkoholpåverkad eller att det finns tveksamheter om
den uppringdes identitet, ska delgivningen avbrytas och göras genom en annan
delgivningsform."
Citera
2009-04-29, 14:58
  #12
Medlem
Nokenoas avatar
Jag skulle vittna per telefon, inte på plats

Hur som haver så tyckte dom en halvtimme innan att jag inte behövde vittna, så jag slapp! Iofs sa dom att jag skulle vara tillgänglig om det blev aktuellt igen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback