Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-27, 16:33
  #1
Medlem
Dr Scriptums avatar
Okej. Alla vet att det finns sju giganter i landslagshockey och bland de sju lagen är det egentligen bara Sverige, Ryssland, Kanada och Tjeckien som faktiskt brukar vinna något. Emellanåt får vi dock se skrällar och vissa länder har trots allt utvecklats på senare tid. Vilka länder tror ni kan ta steget att gå upp till kanske Slovakiens nivå och spela någon semifinal ibland?

Lettland är helt hockeytokigt, tror jag, och det borde bidra till bättre spelare - det är ju ett gammalt Sovjetland. Liten befolkning förvisso, men det har även Sverige, Slovakien och Finland. Norge har blivit lite bättre på senare tid och börjar fostra bra spelare. Bara lite exempel.
Citera
2009-04-27, 16:42
  #2
Medlem
Mandic!s avatar
Jag tror att Schweiz kommer att bli bättre och bättre. Utvecklats jättemycket senaste åren.
Citera
2009-04-27, 16:56
  #3
Medlem
Apekatts avatar
Vitryssland byggde 22 nya ishallar förra året(!) och landets president(diktator enligt svensk media, vad det nu är värt) älskar verkligen hockey. Samtidigt som man har en relativt bra inhemskt liga så har man också ett lag i den ryska ligan. Det är med andra ord bara en tidsfråga innan de kommer att vara en stor nation inom hockeyn, med stor menar jag ungefär lika bra som Slovakien/Usa.

Annars är ju som sagt Schweiz ett bra val.
Citera
2009-04-27, 17:39
  #4
Medlem
PartyplayerPEtes avatar
Vitryssland, med tanke på att de har lag i KHL så måste talanger krypa fram snart. De har även några bra spelare i NHL idag.

Vet inte om man ska ranka Schweiz som en blåbärsnation men de har också blivit bättre med åren.
Citera
2009-04-27, 18:01
  #5
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyplayerPEte
Vet inte om man ska ranka Schweiz som en blåbärsnation men de har också blivit bättre med åren.

Jag anser också att Schweiz ligger ganska nära de sju stora. Glöm inte att Schweiz faktiskt redan har varit framme i semifinal i VM ett par gånger - Sverige besegrade ju Schweiz i semifinalen på väg mot VM-guldet både 1992 och 1998. Jag misstänker dock att Schweiz skulle ha svårt att nå så pass långt i VM utan smörlottning.

Man bör också minnas att Schweiz besegrade både Tjeckien (3-2) och Kanada (2-0) i gruppspelet i OS i Turin, även om mycket nog talar för att Kanada och Tjeckien gick lite på halvfart i gruppspelet. Mitt svar är i alla fall att Schweiz ligger närmast de sju stora.
Citera
2009-04-27, 18:02
  #6
Avstängd
Något säger mig att ishockey inte har någon framtid. 6 nationer bryr sig om denna lilla sport. Mer blir det inte på lång sikt i alla fall
Citera
2009-04-27, 23:46
  #7
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERX
Något säger mig att ishockey inte har någon framtid. 6 nationer bryr sig om denna lilla sport. Mer blir det inte på lång sikt i alla fall

Lettland älskar hockey. Ukraina älskar hockey. Tyskland, Schweiz, Österrike, Tjeckien, Slovakien, Finland, Sverige, Kanada, Ryssland.

I flera av länderna är hockeyn jämbördig med fotbollen eller större.

Sedan har vi ju till exempel USA, Kazakstan, Ungern, Rumänien, Danmark, Slovenien och Norge som har många som gillar hockey fast i klar minoritet jämfört med andra sporter.
Citera
2009-04-28, 01:41
  #8
Medlem
Riksers avatar
Vad hände med Polen?

I slutet av 80-talet hoppade de upp o ner mellan A- och B-VM o ställde ibland till lite ordea för att sedan försvinna för gott.

Nu när A-VM är mycket större borde Polen varit en av dem nationerna som kommit upp.

Nån som kan lösa detta mysterium?
Citera
2009-04-28, 02:51
  #9
Medlem
Angående Polen så har väl de legat och harvat i B-VM(div.I) länge nu. Anledningen är väl troligen att ishockey inte är en särskillt populär sport i Polen med få utövare. Man ligger i samma nivå som Storbritanien, Italien, Lutauen, Slovenien med flera.

Annars tycker jag att det är riktigt roligt att ett lag som Ungern är med i A-VM. Det har tydligen inte hänt sedan 30-talet och då fick alla som ville vara med(!) Verkar tydligen satsas på hockey där och man har en gemensam oljesponsrad liga med Rumänien. Det bästa Ungerska laget lirarar dock i den Österrikiska ligan och där spelar många i det Ungerska landslaget.

Lettland måste väl anses vara en utmanare till de 7 stora tillsammans med Schweiz och Vitryssland. Samtidigt skulle jag vilja varna för att gränsen mellan de 7 och de övriga börjar suddas ut en aning. USA blir bara sämre och sämre, detsamma gäller Slovakien som verkar ha tappat rejält sedan guldåren. Tyskland såg bra ut för 5 år sedan men de verkar ha tappat det mesta de med.
Citera
2009-04-28, 08:45
  #10
Medlem
Xunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin_hero
Angående Polen så har väl de legat och harvat i B-VM(div.I) länge nu. Anledningen är väl troligen att ishockey inte är en särskillt populär sport i Polen med få utövare. Man ligger i samma nivå som Storbritanien, Italien, Lutauen, Slovenien med flera.

Annars tycker jag att det är riktigt roligt att ett lag som Ungern är med i A-VM. Det har tydligen inte hänt sedan 30-talet och då fick alla som ville vara med(!) Verkar tydligen satsas på hockey där och man har en gemensam oljesponsrad liga med Rumänien. Det bästa Ungerska laget lirarar dock i den Österrikiska ligan och där spelar många i det Ungerska landslaget.

Lettland måste väl anses vara en utmanare till de 7 stora tillsammans med Schweiz och Vitryssland. Samtidigt skulle jag vilja varna för att gränsen mellan de 7 och de övriga börjar suddas ut en aning. USA blir bara sämre och sämre, detsamma gäller Slovakien som verkar ha tappat rejält sedan guldåren. Tyskland såg bra ut för 5 år sedan men de verkar ha tappat det mesta de med.

Själv tycker jag USA bara blir bättre varje år, och dom har riktigt duktiga juniorer så att ta bort USA som toppnation är nog rätt dumt. Slovakien har det verkligen gått ut för senaste tiden. Men vi får se hur det går för dom i OS när dom har lite bättre spelare likt Chara och Dimitra t ex. Lettland är väl ett lag som känns bra nog att kunna gå upp ett litet steg. Att dom skulle kunna utmana Canada eller Ryssland tror jag inte. Men att ligga på samma nivå som t ex Schweiz klarar dom nog av.

Och jag säger att Vitryssland och Ungern kan bli bra i framtiden med
Citera
2009-04-28, 11:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xunder
Själv tycker jag USA bara blir bättre varje år, och dom har riktigt duktiga juniorer så att ta bort USA som toppnation är nog rätt dumt. Slovakien har det verkligen gått ut för senaste tiden. Men vi får se hur det går för dom i OS när dom har lite bättre spelare likt Chara och Dimitra t ex. Lettland är väl ett lag som känns bra nog att kunna gå upp ett litet steg. Att dom skulle kunna utmana Canada eller Ryssland tror jag inte. Men att ligga på samma nivå som t ex Schweiz klarar dom nog av.

Och jag säger att Vitryssland och Ungern kan bli bra i framtiden med

Det börjar hända saker i Frankrike...
Citera
2009-04-28, 16:32
  #12
Medlem
edlunns avatar
Lettland verkar vara på g!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback