Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-26, 22:01
  #1
Medlem
KillenArCPs avatar
Någon som vet om det finns någon SMS-tjänst som varnar en om ens aktier går ner med exempelvis 5% eller om en aktie stiger med mer än 3%?
Citera
2009-04-26, 22:21
  #2
Avstängd
demiurg2s avatar
Ja, om man vill sms:ar avanza. Kostar extra.

Använder dock inte den tjänsten själv. Jag kör på så lång sikt att det sista jag behöver tänka på är avanza. Tittar på börsskylten en gång i veckan, max.
Citera
2009-04-26, 22:24
  #3
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Ja, om man vill sms:ar avanza. Kostar extra.

Använder dock inte den tjänsten själv. Jag kör på så lång sikt att det sista jag behöver tänka på är avanza. Tittar på börsskylten en gång i veckan, max.
Okej, finns möjligheten till denna tjänst om man köper aktier via sin bank? Eller måste man ha sitt aktiekonto hos Avanza? Nej samma här men det kan ju vara skönt att kränga de om man märker att de rasar fort som bara den.
Citera
2009-04-26, 22:33
  #4
Medlem
Dyrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Okej, finns möjligheten till denna tjänst om man köper aktier via sin bank? Eller måste man ha sitt aktiekonto hos Avanza? Nej samma här men det kan ju vara skönt att kränga de om man märker att de rasar fort som bara den.
Om du placerar långsiktigt så är väl knappast en dipp på 5 % mycket. Är ju inte helt ovanligt att även "stabila" företag gör dippar på 5 % vissa dagar.
Citera
2009-04-26, 22:39
  #5
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyring
Om du placerar långsiktigt så är väl knappast en dipp på 5 % mycket. Är ju inte helt ovanligt att även "stabila" företag gör dippar på 5 % vissa dagar.
Nja det händer ofta för mina aktier men det är inget jag gråter för då jag vill behålla de nog fem år minst i.a.f.

Men jag vill ha typ en varning om det är under två timmar eller något. Där man kan ställa in under vilken tidsperiod.
Citera
2009-04-26, 23:24
  #6
Medlem
cobrs avatar
En lösning är att öppna en depå hos Nordnet, där kan du fritt skapa kurslarm vilket sen kostar 1,50 kr/sms. (Öppningspremien på 250 kr räcker till en del larm)
Tidsperioder går inte att ställa in, det är <= eller >=.
__________________
Senast redigerad av cobr 2009-04-26 kl. 23:34.
Citera
2009-04-26, 23:31
  #7
Avstängd
demiurg2s avatar
Jag upptäckte av en slump att Boliden gått upp från 18 till 56 för ett par dagar sedan. Så bra kollar jag mina långsiktiga aktier.
Jag har en pling på 60 spänn för att sälja. Jag trodde personligen att det skulle vara uppe där först sent i höst.

SMS - funktionen är för stressputtarna på daytradersidan. Själv opererar jag på att fördubbla förmögenheten per sjuårscykel. (Ibland är cykeln kortare.) Något jag lyckats med sedan slutet av åttiotalet.

1. Köp i träskläge.
2. Sätt ett säljvärde alternativt en säljdag. Max två år efter köp.
3. Handla råvaruterminer i två år.
4. Sätt pengarna på tråkigt bankkonto när alla andra tror det är glada dagar och vänta på smällen.

Funkar everytime. Tricket är att titta efter de stabila fina bolag som har en underligt låg värdering. Till exempel Boliden hade mer pengar på kontot än vad bolagets eget börsvärde var, en sådan aktie är en direkt buy när det är träskbörs.

Min åsikt är att börsen har bottnat ur och vänt upp sedan i januari. Nu är det nästan försent att gå in långsiktigt för nu tar en stadig långsam uppgång vid under två år. Jag gjorde alltså mina placeringar sista veckan i november.
Citera
2009-05-02, 16:13
  #8
Medlem
goboondocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Jag upptäckte av en slump att Boliden gått upp från 18 till 56 för ett par dagar sedan. Så bra kollar jag mina långsiktiga aktier.
Jag har en pling på 60 spänn för att sälja. Jag trodde personligen att det skulle vara uppe där först sent i höst.

SMS - funktionen är för stressputtarna på daytradersidan. Själv opererar jag på att fördubbla förmögenheten per sjuårscykel. (Ibland är cykeln kortare.) Något jag lyckats med sedan slutet av åttiotalet.

1. Köp i träskläge.
2. Sätt ett säljvärde alternativt en säljdag. Max två år efter köp.
3. Handla råvaruterminer i två år.
4. Sätt pengarna på tråkigt bankkonto när alla andra tror det är glada dagar och vänta på smällen.

Funkar everytime. Tricket är att titta efter de stabila fina bolag som har en underligt låg värdering. Till exempel Boliden hade mer pengar på kontot än vad bolagets eget börsvärde var, en sådan aktie är en direkt buy när det är träskbörs.

Min åsikt är att börsen har bottnat ur och vänt upp sedan i januari. Nu är det nästan försent att gå in långsiktigt för nu tar en stadig långsam uppgång vid under två år. Jag gjorde alltså mina placeringar sista veckan i november.

Någon som har lärt sig investeringsklockan ser jag
Citera
2009-05-03, 20:28
  #9
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goboondock
Någon som har lärt sig investeringsklockan ser jag

Ja, om han ska hålla på så, och han började med 100 000 (hypotetiskt) under 80-talet så kommer han vara världens rikaste snart!
Citera
2009-05-03, 22:23
  #10
Medlem
En dubbling på 7 år, vad blir det 8% om året? det blir man inte förmögen på..
Citera
2009-05-03, 22:53
  #11
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
En dubbling på 7 år, vad blir det 8% om året? det blir man inte förmögen på..

Var lite "min point", det är helt klart ok och det är bra på alla sätt.

men så fort man använder ordet "dubblering" så låter det ENORMT.
Citera
2009-05-04, 00:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
En dubbling på 7 år, vad blir det 8% om året? det blir man inte förmögen på..
Snarare drygt 10 procent. Du kanske ska höra med Bernie Madoff, han är nog mer i din stil som fixar mellan 10 och 17 procent per år.

Sjutton procent = tredubbling på sju år. Tänk vilken skillnad det skulle bli om finansspekulanter lärde sig räkna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback