Citat:
Ursprungligen postat av
Strasser1337
Mycket intressant. Stort tack. Jag har iaf i grova drag lokaliserat hans fastigheter. Inte minst tycker jag det är lite intressant att BL alltså tog hjälp av någon annan än Sven för att återvända till Martebo myr och hämta dessa säckar så sent som den 8:e och 9:e, långt efter att Sven själv sågs sista gången. Den graden av omsorgsfull och ansvarstagande vänskap uppvisade han ju nämligen inte när det exempelvis gällde att mata Svens djur.
Man skulle kunna tänka sig att ett av utfallen av att helt utan egen vinning göra sig omaket att tillsammans med en vän hämta säckar med säd skulle bli att den platsen inte tilldrar sig mer uppmärksamhet och intresse än absolut nödvändigt. Givetvis kan det också ha handlat om att signalera om sin oskuld och att han brydde sig om Sven.
Jag kan i vart fall se scenarion framför mig som involverar att BL erbjöd sig att följa med Sven ut och vända säckarna vid en tidpunkt då det fanns få vittnen ute. Hur stor och stark man än är är man ganska utsatt om man arbetar med något. Jag tänker inte sitta här och romantisera kring svenska värnpliktiga fallskärmsjägare men att det på Fjs tränas en del i hur man ljudlöst tar livet av folk kan väl inte förnekas. Dessa scenarion lever också ganska väl upp till min egen bild av vad som är den enklaste möjliga, minst långsökta, förklaringsmodellen. Faktiskt gör dom nog det i högre grad än teorin om att Sven förgiftades med ett bakverk, om jag skall vara helt ärlig, även om jag alls inte utesluter den möjligheten.
Det är förstås lite lockande att nämna närheten till sankmarkerna i myren i detta sammanhang också. Jag säger absolut inte att det måste ha gått till såhär, men för mig framstår det iaf som ett möjligt scenario.
.
Mycket intressanta teorier!
Jag tror att BL kände sig tvungen att köra in säckarna eftersom att Sjögrens försvinnande annars hade riskerat att uppmärksammas mycket tidigare.
Sjögren hade nämligen för flera personer beklagat sig över säckarna då de behövde köras in så snabbt som möjligt till magasinet då de hade ”börjat gro” av att ligga ute. Sjögren hade även på torsdagen den 5 oktober ringt och frågat magasinet om när han kunde lämna in dom och de hade sagt ”på fredag eller måndag”. Hade Sjögren försvunnit och säckarna legat kvar på åkern så är det troligt att fler personer skulle reagerat snabbare på försvinnandet. För att BLs historia om att Sjögren ”åkt till stockholm” skulle vara trovärdigt måste säden köras in. Så tror jag att det kan hänga ihop.
Att BL skulle ha kunnat få med sig Sven till åkrarna på Martebo myr och där ”avslutat jobbet” tycker jag låter som en fullt rimlig teori. Allt talat ju för att BL på eftermiddagen den 5 oktober åkte ned till åkrarna på södra skiftet (vid stranden mellan bruket och minkfarmen) där Sjögren höll på och plöjde. När Sjögren såg BLs bil avslutade han plöjningen, kopplade loss plogen och så åkte han efter med traktorn tillbaka till sitt hus. Där drack Sjögren mjölk och BL tog en lättöl.
Det är mycket möjligt att tänka sig att de därefter tillsammans åkte med BLs bil för att ”vända på säckarna” på myren och att BL då skulle ha kunnat överraska och övermanna Sjögren.
Den pusselbit som ”blir över” i detta scenario är ju i så fall uppkastningen på TV:n. Å andra sidan så är det ju inte med 100% säkerhet bevisad att denna uppkastning verkligen hade med fallet att göra, även om det känns märkligt att man för det första skulle kräkas på sin TV och för det andra inte verkat göra någon ansats att torka av eller städa upp detta. Men Sjögren var ju å tredje sidan en väldig slarver vad gällde att hålla reda hemma...
Det är väldigt tråkigt att SKL (nuvarande NFC) lyckades schabbla bort testningen av ”spyan” och inte analyserade denna ordentligt för gifter.