2021-08-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Okej. Kanalen i Guldrupe är vad jag förstår de övre delarna av det som längre nedströms blir Gothemsån.
Vattnet kommer söderifrån, från Lojsta hed och så. Kanske avleddes en del av vattnet därifrån till något annat utlopp vilket gjorde att vattnet minskade?

Det var i avsnitt 8 av podden som sierskan kom in i bilden.

Du som har insyn i BLs familj och uppväxt, skulle inte du kunna kolla vilka områden det egentligen var som BLs föräldrar ägde eller arrenderade i de områden som man nu håller på och letar? Det skall dels dels ha varit jordbruksmarker och dels några skogs- eller jaktmarker tydligen.
. i vilket område menar du.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-04 kl. 15:41.
Citera
2021-08-04, 16:04
Medlem
WisbyPils.

Jag tänkte se om du eventuellt ville vara behjälplig med ett par uppgifter som jag inte hittar i materialet just nu?

De säckar med säd som Sven var orolig skulle bli dåliga och som behövde vändas med jämna mellanrum, på vilket skifte låg dessa? Är det styrkt att BL kände till säckarna och eventuellt hjälpte till med arbetet? (Jag tror mig av någon anledning ha en minnesbild av att det var så.) Hur förhåller arbetet med säckarna sig i tid till själva försvinnandet?

I podden nämns väl att Sven utöver arealen längs kusten även skall ha haft mark på Martebomyr, ett område som enligt Google maps verkar ligga längre inåt ön? Har jag förstått det rätt och vet ni isf mer exakt var Svens mark låg? Tack på förhand!
Citera
2021-08-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
WisbyPils.

Jag tänkte se om du eventuellt ville vara behjälplig med ett par uppgifter som jag inte hittar i materialet just nu?

De säckar med säd som Sven var orolig skulle bli dåliga och som behövde vändas med jämna mellanrum, på vilket skifte låg dessa? Är det styrkt att BL kände till säckarna och eventuellt hjälpte till med arbetet? (Jag tror mig av någon anledning ha en minnesbild av att det var så.) Hur förhåller arbetet med säckarna sig i tid till själva försvinnandet?

I podden nämns väl att Sven utöver arealen längs kusten även skall ha haft mark på Martebomyr, ett område som enligt Google maps verkar ligga längre inåt ön? Har jag förstått det rätt och vet ni isf mer exakt var Svens mark låg? Tack på förhand!

Absolut, inga problem.

Dessa säckar låg mycket riktigt på Sjögrens åkrar på Martebo myr, alltså en bit inåt land från gården sett.

Åkrarna har (hade?) fastighetsbeteckningarna Martebo Utgård 1.20, Martebo Utgård 1.25 samt Snaldarve 1.20.

Av allt att döma så hade BL faktiskt hjälpt till med dessa vid i alla fall något tillfälle. I varje fall så är det klarlagt att han visste var de låg, för det var han och den så kallade ”vaktmästaren” som lastade säckarna under söndagen den 8 oktober och BL själv körde sedan in dem till Visby hamn på måndagen den 9 oktober.
Citera
2021-08-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
. i vilket område menar du.

Vad jag har hört skall det ha varit marker nere söder om krasse. Vid Norra Lundsmyren. Vid Tjauthagsmyren. Det skall även ha varit jaktmarker söder om Krämplause eller ute på den s.k. Hajden.
Citera
2021-08-04, 17:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säckar med säd.

Citat:
Absolut, inga problem.

Dessa säckar låg mycket riktigt på Sjögrens åkrar på Martebo myr, alltså en bit inåt land från gården sett.

Åkrarna har (hade?) fastighetsbeteckningarna Martebo Utgård 1.20, Martebo Utgård 1.25 samt Snaldarve 1.20.

Av allt att döma så hade BL faktiskt hjälpt till med dessa vid i alla fall något tillfälle. I varje fall så är det klarlagt att han visste var de låg, för det var han och den så kallade ”vaktmästaren” som lastade säckarna under söndagen den 8 oktober och BL själv körde sedan in dem till Visby hamn på måndagen den 9 oktober.

Mycket intressanta uppgifter gällande dessa säckar med säd som Sjögren var orolig över och vad som hände med dem efter den 5 oktober.

Vem var den här "vaktmästaren"?
Citera
2021-08-04, 17:29
Medlem
Citat:
Vad jag har hört skall det ha varit marker nere söder om krasse. Vid Norra Lundsmyren. Vid Tjauthagsmyren. Det skall även ha varit jaktmarker söder om Krämplause eller ute på den s.k. Hajden.
Lundsmyr stämmer. resten vet jag inte men kan ta reda på det vid tillfälle.
När det gäller jakt var det uteslutande BL äldsta lillebror tillsammans med hans far som var intreserade och utövade detta.
Räv och rabbis . Dom födde upp framgångsrika stövare som en del såldes och deras egna användes till rävjakten.
Vid deras begravning kom det en del jaktkompisar som jag inte känner och jakten sköttes på höst och vinter.
Sen om dom hade egen jaktmark eller använde andras får jag kolla upp med personer i soknen.
Nu blir det nog inget mer besök där i år men återkommer.
Citera
2021-08-04, 21:13
Medlem
Citat:
Absolut, inga problem.

Mycket intressant. Stort tack. Jag har iaf i grova drag lokaliserat hans fastigheter. Inte minst tycker jag det är lite intressant att BL alltså tog hjälp av någon annan än Sven för att återvända till Martebo myr och hämta dessa säckar så sent som den 8:e och 9:e, långt efter att Sven själv sågs sista gången. Den graden av omsorgsfull och ansvarstagande vänskap uppvisade han ju nämligen inte när det exempelvis gällde att mata Svens djur.

Man skulle kunna tänka sig att ett av utfallen av att helt utan egen vinning göra sig omaket att tillsammans med en vän hämta säckar med säd skulle bli att den platsen inte tilldrar sig mer uppmärksamhet och intresse än absolut nödvändigt. Givetvis kan det också ha handlat om att signalera om sin oskuld och att han brydde sig om Sven.

Jag kan i vart fall se scenarion framför mig som involverar att BL erbjöd sig att följa med Sven ut och vända säckarna vid en tidpunkt då det fanns få vittnen ute. Hur stor och stark man än är är man ganska utsatt om man arbetar med något. Jag tänker inte sitta här och romantisera kring svenska värnpliktiga fallskärmsjägare men att det på Fjs tränas en del i hur man ljudlöst tar livet av folk kan väl inte förnekas. Dessa scenarion lever också ganska väl upp till min egen bild av vad som är den enklaste möjliga, minst långsökta, förklaringsmodellen. Faktiskt gör dom nog det i högre grad än teorin om att Sven förgiftades med ett bakverk, om jag skall vara helt ärlig, även om jag alls inte utesluter den möjligheten.

Det är förstås lite lockande att nämna närheten till sankmarkerna i myren i detta sammanhang också. Jag säger absolut inte att det måste ha gått till såhär, men för mig framstår det iaf som ett möjligt scenario.

.
Citera
2021-08-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket intressanta uppgifter gällande dessa säckar med säd som Sjögren var orolig över och vad som hände med dem efter den 5 oktober.

Vem var den här "vaktmästaren"?

Vaktmästaren var en god vän till BL. Han jobbade som just vaktmästare på Domusvaruhuset, och hade lärt känna BL genom att även BLs fästmö jobbade på kafeterian på Domus.
Citera
2021-08-05, 14:57
Medlem
Citat:
Vaktmästaren var en god vän till BL. Han jobbade som just vaktmästare på Domusvaruhuset, och hade lärt känna BL genom att även BLs fästmö jobbade på kafeterian på Domus.
Vad heter han. Vi hänger ut lite fler människor tycker jag.
Citera
2021-08-05, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Goda vänner.

Citat:

Tack för dessa uppgifter.

Eftersom de var goda vänner så ställde "vaktmästaren" upp med att lasta dessa säckar söndagen den 8 oktober. Vet du, eller någon annan, om "vaktmästaren" kände eller umgicks med SS? Han bör i a f ha vetat vem denne var.
Citera
2021-08-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Mycket intressant. Stort tack. Jag har iaf i grova drag lokaliserat hans fastigheter. Inte minst tycker jag det är lite intressant att BL alltså tog hjälp av någon annan än Sven för att återvända till Martebo myr och hämta dessa säckar så sent som den 8:e och 9:e, långt efter att Sven själv sågs sista gången. Den graden av omsorgsfull och ansvarstagande vänskap uppvisade han ju nämligen inte när det exempelvis gällde att mata Svens djur.

Man skulle kunna tänka sig att ett av utfallen av att helt utan egen vinning göra sig omaket att tillsammans med en vän hämta säckar med säd skulle bli att den platsen inte tilldrar sig mer uppmärksamhet och intresse än absolut nödvändigt. Givetvis kan det också ha handlat om att signalera om sin oskuld och att han brydde sig om Sven.

Jag kan i vart fall se scenarion framför mig som involverar att BL erbjöd sig att följa med Sven ut och vända säckarna vid en tidpunkt då det fanns få vittnen ute. Hur stor och stark man än är är man ganska utsatt om man arbetar med något. Jag tänker inte sitta här och romantisera kring svenska värnpliktiga fallskärmsjägare men att det på Fjs tränas en del i hur man ljudlöst tar livet av folk kan väl inte förnekas. Dessa scenarion lever också ganska väl upp till min egen bild av vad som är den enklaste möjliga, minst långsökta, förklaringsmodellen. Faktiskt gör dom nog det i högre grad än teorin om att Sven förgiftades med ett bakverk, om jag skall vara helt ärlig, även om jag alls inte utesluter den möjligheten.

Det är förstås lite lockande att nämna närheten till sankmarkerna i myren i detta sammanhang också. Jag säger absolut inte att det måste ha gått till såhär, men för mig framstår det iaf som ett möjligt scenario.

.

Mycket intressanta teorier!

Jag tror att BL kände sig tvungen att köra in säckarna eftersom att Sjögrens försvinnande annars hade riskerat att uppmärksammas mycket tidigare.

Sjögren hade nämligen för flera personer beklagat sig över säckarna då de behövde köras in så snabbt som möjligt till magasinet då de hade ”börjat gro” av att ligga ute. Sjögren hade även på torsdagen den 5 oktober ringt och frågat magasinet om när han kunde lämna in dom och de hade sagt ”på fredag eller måndag”. Hade Sjögren försvunnit och säckarna legat kvar på åkern så är det troligt att fler personer skulle reagerat snabbare på försvinnandet. För att BLs historia om att Sjögren ”åkt till stockholm” skulle vara trovärdigt måste säden köras in. Så tror jag att det kan hänga ihop.

Att BL skulle ha kunnat få med sig Sven till åkrarna på Martebo myr och där ”avslutat jobbet” tycker jag låter som en fullt rimlig teori. Allt talat ju för att BL på eftermiddagen den 5 oktober åkte ned till åkrarna på södra skiftet (vid stranden mellan bruket och minkfarmen) där Sjögren höll på och plöjde. När Sjögren såg BLs bil avslutade han plöjningen, kopplade loss plogen och så åkte han efter med traktorn tillbaka till sitt hus. Där drack Sjögren mjölk och BL tog en lättöl.

Det är mycket möjligt att tänka sig att de därefter tillsammans åkte med BLs bil för att ”vända på säckarna” på myren och att BL då skulle ha kunnat överraska och övermanna Sjögren.

Den pusselbit som ”blir över” i detta scenario är ju i så fall uppkastningen på TV:n. Å andra sidan så är det ju inte med 100% säkerhet bevisad att denna uppkastning verkligen hade med fallet att göra, även om det känns märkligt att man för det första skulle kräkas på sin TV och för det andra inte verkat göra någon ansats att torka av eller städa upp detta. Men Sjögren var ju å tredje sidan en väldig slarver vad gällde att hålla reda hemma...

Det är väldigt tråkigt att SKL (nuvarande NFC) lyckades schabbla bort testningen av ”spyan” och inte analyserade denna ordentligt för gifter.
Citera
2021-08-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa uppgifter.

Eftersom de var goda vänner så ställde "vaktmästaren" upp med att lasta dessa säckar söndagen den 8 oktober. Vet du, eller någon annan, om "vaktmästaren" kände eller umgicks med SS? Han bör i a f ha vetat vem denne var.

Vaktmästaren visste vem Sjögren var, de var till och med släkt på långt håll. Men jag tror inte att de umgicks överhuvudtaget. Den där lunchen på Domus när Sjögren åt tillsammans med BL och vaktmästaren var nog en av få gånger de träffats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in