Hej !
Otroligt vad mycket intressant som har dykt upp angående fallet. Pratade själv med en person som vid tiden för mordet var 19 år gammal och bodde här i samhället. Även om det kanske blir närmast upprepningar till den tidigare informationen i denna tråd, så är i alla fall detta ungefär vad denne person uppgav till mig:
Den förmodligen homosexuelle GM och Reijo hade något slags förhållande, möjligen var Reijo bisexuell. Detta förhållande tog slut då R träffade en flicka. Vilket då skulle vara orsaken till mordet på honom. Ett slags kärleks/svartsjukedrama alltså. GM var tydligen också väldigt feminin, såg mer ut som en flicka än en pojke. Så långt min "uppgiftslämnare".
Eftersom GM med all säkerhet utfört dådet, så tror jag personligen att han också är/var "speciell" på andra sätt. Till exempel iskall nog att utstå 29 dagars häktning med ett antal förhör eller att, som det stod i ett tidigare inlägg, åka hem till Reijos mamma
dagen efter mordet och sitta och prata i två timmar och låtsas som ingenting.
Därför tror jag att hans erkännanden, särskilt den han gjorde 2000 strax innan det blev preskriberat, skedde på ren jävelskap. Alltså att
erkänna för modern till R, men
neka för polisen. Förmodligen väl medveten om att utan ett erkännande för
polisen, så skulle fallet bli "lagt till handlingarna". Som om han hade sagt till Reijo Daags mor: "Det
var jag, men ni kommer inte åt mig".
Avslutningsvis. Hade man haft tillgång till dagens DNA-teknik, så hade de sannolikt hittat Reijos DNA tex på mordvapnet.
EDIT: Såg inläggen från
Aurora Borealis nyss. Vilken fantastiskt intressant information. Hela det här, om allt visar sig riktigt, skulle ju kunna bli manuset till en bra kriminalfilm. Det är väl som de säger. "Verkligheten överträffar dikten".