2011-08-18, 14:26
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Jag har roat mig med att lägga lite pussel med uppgifterna här i tråden, samt gjort lite slagningar i diverse släktforskarregister, Ratsit och Folkbokföring. Och div. annan googling på nätet.

Detta är vad jag har kommit fram till:

Det finns mycket riktigt en kvinna boende i Stockholmsområdet som är född i Kinnarumma församling samma datum som den misstänkte GM. Denna kvinna fanns inte i folkbokföringen 1970 eller 1980.

Damen i fråga är en parant blondin som varit verksam inom dans/teater, tydligen även internationellt. Ingen "kändis", dock...

Verkar ha mått psykiskt dåligt periodvis, i samband med separationer och moderns död.

Verkar vara lite verksam inom media, och i en organisation där medlemmarna är människor med psykiska funktionshinder.

Jag är i nuläget inte benägen att lägga ut namnet, vill ha mer kött på benen först.

Jag gräver vidare........
Senast redigerad av Aurora Borealis 2011-08-18 kl. 14:33.
Citera
2011-08-18, 16:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Låter verkligen mycket intressant!

Det finns mycket riktigt en kvinna boende i Stockholmsområdet som är född i Kinnarumma församling samma datum som den misstänkte GM. Denna kvinna fanns inte i folkbokföringen 1970 eller 1980.

Damen i fråga är en parant blondin som varit verksam inom dans/teater, tydligen även internationellt. Ingen "kändis", dock...

Tack för dessa uppgifter Aurora Borealis. Låter verkligen mycket intressant.
Citera
2011-10-08, 17:02
Medlem
Celerons avatar
Hej !

Otroligt vad mycket intressant som har dykt upp angående fallet. Pratade själv med en person som vid tiden för mordet var 19 år gammal och bodde här i samhället. Även om det kanske blir närmast upprepningar till den tidigare informationen i denna tråd, så är i alla fall detta ungefär vad denne person uppgav till mig:

Den förmodligen homosexuelle GM och Reijo hade något slags förhållande, möjligen var Reijo bisexuell. Detta förhållande tog slut då R träffade en flicka. Vilket då skulle vara orsaken till mordet på honom. Ett slags kärleks/svartsjukedrama alltså. GM var tydligen också väldigt feminin, såg mer ut som en flicka än en pojke. Så långt min "uppgiftslämnare".

Eftersom GM med all säkerhet utfört dådet, så tror jag personligen att han också är/var "speciell" på andra sätt. Till exempel iskall nog att utstå 29 dagars häktning med ett antal förhör eller att, som det stod i ett tidigare inlägg, åka hem till Reijos mamma dagen efter mordet och sitta och prata i två timmar och låtsas som ingenting.

Därför tror jag att hans erkännanden, särskilt den han gjorde 2000 strax innan det blev preskriberat, skedde på ren jävelskap. Alltså att erkänna för modern till R, men neka för polisen. Förmodligen väl medveten om att utan ett erkännande för polisen, så skulle fallet bli "lagt till handlingarna". Som om han hade sagt till Reijo Daags mor: "Det var jag, men ni kommer inte åt mig".

Avslutningsvis. Hade man haft tillgång till dagens DNA-teknik, så hade de sannolikt hittat Reijos DNA tex på mordvapnet.

EDIT: Såg inläggen från Aurora Borealis nyss. Vilken fantastiskt intressant information. Hela det här, om allt visar sig riktigt, skulle ju kunna bli manuset till en bra kriminalfilm. Det är väl som de säger. "Verkligheten överträffar dikten".
Senast redigerad av Celeron 2011-10-08 kl. 17:29.
Citera
2011-10-08, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dagens DNA-teknik.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Hej !

Otroligt vad mycket intressant som har dykt upp angående fallet. Pratade själv med en person som vid tiden för mordet var 19 år gammal och bodde här i samhället. Även om det kanske blir närmast upprepningar till den tidigare informationen i denna tråd, så är i alla fall detta ungefär vad denne person uppgav till mig:

Den förmodligen homosexuelle GM och Reijo hade något slags förhållande, möjligen var Reijo bisexuell. Detta förhållande tog slut då R träffade en flicka. Vilket då skulle vara orsaken till mordet på honom. Ett slags kärleks/svartsjukedrama alltså. GM var tydligen också väldigt feminin, såg mer ut som en flicka än en pojke. Så långt min "uppgiftslämnare".

Eftersom GM med all säkerhet utfört dådet, så tror jag personligen att han också är/var "speciell" på andra sätt. Till exempel iskall nog att utstå 29 dagars häktning med ett antal förhör eller att, som det stod i ett tidigare inlägg, åka hem till Reijos mamma dagen efter mordet och sitta och prata i två timmar och låtsas som ingenting.

Därför tror jag att hans erkännanden, särskilt den han gjorde 2000 strax innan det blev preskriberat, skedde på ren jävelskap. Alltså att erkänna för modern till R, men neka för polisen. Förmodligen väl medveten om att utan ett erkännande för polisen, så skulle fallet bli "lagt till handlingarna". Som om han hade sagt till Reijo Daags mor: "Det var jag, men ni kommer inte åt mig".

Avslutningsvis. Hade man haft tillgång till dagens DNA-teknik, så hade de sannolikt hittat Reijos DNA tex på mordvapnet.

EDIT: Såg inläggen från Aurora Borealis nyss. Vilken fantastiskt intressant information. Hela det här, om allt visar sig riktigt, skulle ju kunna bli manuset till en bra kriminalfilm. Det är väl som de säger. "Verkligheten överträffar dikten".

Det kan också ha varit så att GM var förälskad i RD och när denne inte besvarade hans kärlek och kanske hade en tjej, så blev GM både rasande och svartsjuk.

Naturligtvis var denne person mycket väl medveten om att utan ett erkännande kunde det aldrig bli en dom. Besöket hos RD:s mor måste ha skett på ren djävulskap och kanske av elakhet. Han kanske ville håna henne och triumfera?

Hade dagens DNA-teknik funnits 1976 så hade den här personen med största sannolikhet åkt fast.

Reijo Daag blev 14 år gammal - den här personen lever och frodas än - här i Sverige!
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-10-08 kl. 22:39.
Citera
2011-10-12, 10:24
Medlem
Jag tror inte GM "jävlades" med BO´s mamma när han erkände, utan han kände nog mer att han behövde lätta på trycket. Reijos mor pratade ju väldigt mycket med GM efter detta. Min känsla är att hon visste hela tiden att det var han och hon satte medvetet lite press på Gm genom att kontakta honom ofta, dock var hon aldrig otrevlig utan pratade med GM som sin sons vän. Detta iaf enlig FUP.

Ang. Dna så håller jag med. Gm hade åkt dit direkt. Kniven man hittade i hans byrålåda innehöll mycket blod i skaftet när man lyfte ur bladet. Dessutom passade kniven, som var lite böjd, perfekt i hugget i nacken som ansågs vara det dödande hugget. Förmodligen blev bladet böjt av skallbenet.

Däremot fanns inga antydningar att dessa två var ett par. Jag tror att GM var kär i BO, men denna kärlek blev inte besvarad utan hånad och förlöjligad.

/C
Citera
2011-10-12, 11:14
Medlem
FUP:en är vad jag har förstått sekretessbelagd, men detta kan ju tydligen omprövas. Någon som gjort ett försök?

"Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningsmannen fyllt 21 år vid brottens begående."

Detta brott innefattas ju tyvärr inte av lagändringen från 2010, men finns det fall där man ändå gjort tex. DNA-analys för att få klarhet och slut på alla spekulationer? Tänker då främst på anhöriga och antar att det i sådant fall endast är de närmast anhöriga som kan begära detta.
Citera
2011-10-12, 17:40
Medlem
Det är med största sannolikhet som Aurora borealis antar, det är mycket som stämmer.
Det skulle vara "fel" på flera folkbokföringsuppgifter annars.

Mycket speciellt levnadsöde...

Men h*n är ju som sagt aldrig dömd..
Citera
2011-10-12, 19:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket speciellt levnadsöde.

[quote=Segimer]Det är med största sannolikhet som Aurora borealis antar, det är mycket som stämmer.
Det skulle vara "fel" på flera folkbokföringsuppgifter annars.

Mycket speciellt levnadsöde...
Men h*n är ju som sagt aldrig dömd..[/QUOTE]

Ja verkligen!

Nej h*n blev tyvärr aldrig dömd. Däremot hade h*n blivit det i dag.
Citera
2011-10-12, 20:25
Medlem
WorlocKs avatar
Har det fåtts nog med kött på benen än för att ett halvcensurerat (Jo*an) namn kan droppas?
Man kan inte bli annat än nyfiken, men medan ni verkar 99.9% säkra så håller ni ständigt inne med namnuppgifterna.

God kväll!
Citera
2011-10-13, 15:23
Medlem
FUP:en är sekretessbelagd eftersom GM fortfarande är i livet. Jag fick läsa den under övervakning m.m

Jag tror inte vi ska droppa några namn, men håller jag med om att kvinnan som idag lever i Stockholm är GM.

Ni som vill läsa FUP kan kontakta landsarkivet i Göteborg, ni måste dock ta er dit och får endast läsa under övervakning som sagt...men det är det värt.

/C
Citera
2011-10-13, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev ej dömd.

Citat:
Ursprungligen postat av castafjodor
FUP:en är sekretessbelagd eftersom GM fortfarande är i livet. Jag fick läsa den under övervakning m.m

Jag tror inte vi ska droppa några namn, men håller jag med om att kvinnan som idag lever i Stockholm är GM.
Ni som vill läsa FUP kan kontakta landsarkivet i Göteborg, ni måste dock ta er dit och får endast läsa under övervakning som sagt...men det är det värt.

/C

Ja det tycker jag också. Onödigt att skriva ut namnet. Personen lever och verkar fortfarande. Dessutom blev ju h*n aldrig dömd för mordet på Reijo Daag.
Citera
2011-11-06, 13:41
Medlem
Vi får hoppas på mer info kring mordet. Åkte förbi Kinnarumma kyrka för någon veckan sedan med min dotter. Jag kommer aldrig att glömma Reijo. Hade han fått leva så skulle han fylla 50 år den 27/12!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in