Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 16:59
  #685
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasoltub
varför ska FUP vara så sekretessbalagd, när LISA HOLM FUB, fick man läsa nästan direkt, och det var riktigt ruskigt.
Därför att förundersökningar innehåller väldigt mycket känsliga uppgifter om personer. När åtal väcks så blir den del av förundersökningen som åklagaren lämnar in till domstolen offentlig (utom om något särskilt omfattas av sekretess). Skälet är att allmänheten ska ha insyn i rättsprocessen för att säkra att allt går rätt till och att oskyldiga inte döms. Insynen sker naturligtvis oftast med hjälp av media och media hjälper sällan rättssäkerheten, tvärtom är det troligare att media i större grad bidragit till oskyldigt dömda än att media bidragit till att någon frias. Likväl så är insynen en del av säkra att rättsprocessen går korrekt till. Inte att sådana som du ska sitta och gotta dig i mänsklig misär.
Citera
2017-06-23, 09:44
  #686
Medlem
Hej,

Kriminalpodden i Borås Tidning är tillbaka med 2 nya avsnitt om mordet på Reijo Daag. Dessa sänds nu i helgen.
Innehåller intervju med den misstänkta.

http://www.bt.se/ledare/brott-och-journalistik/

"Borås Tidnings kriminalpodd ”Mordet på Reijo Daag” är en lyssnarsuccé. I skrivande stund har de fem avsnitten laddats ner 189 000 gånger! I midsommarhelgen presenterar trion bakom podden – Eric Klefberg, Lena Kvist och Karin Samuelsson – två nya avsnitt."

Trevlig midsommar.
Citera
2017-06-24, 20:44
  #687
Medlem
För er som är nyfikna på morgondagens avsnitt i BT dokumentär om mordet på Reijo Daag så kan ni lyssna redan nu på avsnittet. Den misstänkte "Magnus" medverkar.

https://www.clammr.com/app/clammr/cr...TT_2_FINAL.mp3

Fortsatt Trevlig Midsommar.

http://www.bt.se/boras/extraavsnitt-...rat-i-alla-ar/
Citera
2017-06-25, 10:29
  #688
Medlem
Idag kan man höra MGM ge sin version av saken. Inte hen själv, utan en en person som säger samma sak.
Citera
2017-06-26, 09:49
  #689
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Idag kan man höra MGM ge sin version av saken. Inte hen själv, utan en en person som säger samma sak.

Jag "strölyssnade" på podden (ska lyssna igenom mer noggrant senare), men visst sa dom att Reijo inte hade några avvärjningsskador. Det låter lite märkligt. Då verkar det som om Reijo har blivit överfallen/påhoppad och omgående fått ett dödande knivhugg och sedan har de över 100 övriga kommit efter döden.

Å andra sidan, kan man avgöra vad som är avvärjningsskador och vad som är gärningsmannens knivhugg när det är så många som över hundra knivhugg?
Citera
2017-06-26, 10:02
  #690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag "strölyssnade" på podden (ska lyssna igenom mer noggrant senare), men visst sa dom att Reijo inte hade några avvärjningsskador. Det låter lite märkligt. Då verkar det som om Reijo har blivit överfallen/påhoppad och omgående fått ett dödande knivhugg och sedan har de över 100 övriga kommit efter döden.

Å andra sidan, kan man avgöra vad som är avvärjningsskador och vad som är gärningsmannens knivhugg när det är så många som över hundra knivhugg?
Du lyssnade mer noga än vad jag gjorde, så jag vet inte hur det förhåller sig i detta fall. Men allmänt sett måste det nog inte finnas avvärjningsskador. Blir man exempelvis attackerad bakifrån hinner nog inte alla vända sig om förrän det är för sent. Om det var så i detta fall ska jag låta vara osagt. Däremot är det vanligt med att knivpersonen själv får skador, men jag vet inte om man letade efter sådana i detta fall. Upplys oss gärna i tråden om du blir klokare på detta.
Citera
2017-06-26, 12:49
  #691
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du lyssnade mer noga än vad jag gjorde, så jag vet inte hur det förhåller sig i detta fall. Men allmänt sett måste det nog inte finnas avvärjningsskador. Blir man exempelvis attackerad bakifrån hinner nog inte alla vända sig om förrän det är för sent. Om det var så i detta fall ska jag låta vara osagt. Däremot är det vanligt med att knivpersonen själv får skador, men jag vet inte om man letade efter sådana i detta fall. Upplys oss gärna i tråden om du blir klokare på detta.

Ja, jag tänkte nästan likadant själv, att mördaren kom bakifrån, eller nåt liknande, och "lyckades" med ett "perfekt" knivhugg eller knivskärning. Sedan fortsatte mördaren att hugga besinningslöst.

Det nämndes inget om att gärningsmannen och skulle fått några skador. Men "Magnus" nämnde att hans pappa tvättade "Magnus" byxor efter att "Magnus" tjatat på honom att tvätta byxorna. Anledningen till det var att han ville ha ett par stentvättade byxor och fick därför tvätta dem flera gånger.

Hmm... Den förklaringen tror jag knappast på...
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2017-06-26 kl. 13:36.
Citera
2017-06-27, 23:42
  #692
Medlem
Lite oväntat att "Magnus" valde att ge sin version av det hela, just sånt här fascinerar mig, varför väljer mördare att uttala sig även när ett brott är preskriberat eller i allmänhetens ögon bortglömt? Kanske finns ett behov av att tala om mordet, men utan att erkänna det? Tragiskt att Reijos anhöriga kan träffa på den här människan på stan, när han borde sitta inne.
Citera
2017-06-28, 00:41
  #693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, jag tänkte nästan likadant själv, att mördaren kom bakifrån, eller nåt liknande, och "lyckades" med ett "perfekt" knivhugg eller knivskärning. Sedan fortsatte mördaren att hugga besinningslöst.

Det nämndes inget om att gärningsmannen och skulle fått några skador. Men "Magnus" nämnde att hans pappa tvättade "Magnus" byxor efter att "Magnus" tjatat på honom att tvätta byxorna. Anledningen till det var att han ville ha ett par stentvättade byxor och fick därför tvätta dem flera gånger.

Hmm... Den förklaringen tror jag knappast på...
Det där med byxorna behöver inte vara en lögn. Men allmänt sett får jag intrycket att "Magnus" är en osedvanligt kallhamrad psykopat om han nu faktiskt begick det här brottet. Jag har studerat en del vittnespsykologi och jag kan förstå att åklagaren inte gick vidare. Den misstänkte är ganska kortfattad men öppen med att ge förklaringar som kan tolkas åt flera håll. Svår att komma åt, säkert redan som 16-åring. Och med den läggningen kanske han redan då var van vid att lura sin omgivning.
Citera
2017-06-28, 16:51
  #694
Medlem
Jag har inte hunnit lyssna på del 7 än där "Magnus" talar. Men jag lyssnade på extraavsnittet idag (nr 6) och reagerade på en sak. Som tidigare konstaterat hade Reijo inga avvärjningsskador utan tycks ha dödats eller skadats så svårt redan efter första huggen att han var chanslös.

Den gamle kriminalteknikern som de intervjuade som var på plats sa att Reijo låg vänd som om han vänts sig om när han föll eller om någon vänt på kroppen. Han var ju huggen i rygg, nacke och hals och borde ha fallit framåt. Det verkar som om gärningsmannen var helt berusad av hat och vände på en döende/död och fortsatte hugga i kroppen?

En annan sak som förbryllar lite är hans gamla lärarinna som hade träffat honom på Viskaforsskolan och då hade Reijo sagt att "dom är efter mig" men hon var tveksam om hon mindes de exakta ordet, det kunde även varit "nån är efter mig". Så hon antyder att det skulle ha varit en hotbild mot Reijo?
Citera
2017-06-28, 18:08
  #695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det där med byxorna behöver inte vara en lögn. Men allmänt sett får jag intrycket att "Magnus" är en osedvanligt kallhamrad psykopat om han nu faktiskt begick det här brottet. Jag har studerat en del vittnespsykologi och jag kan förstå att åklagaren inte gick vidare. Den misstänkte är ganska kortfattad men öppen med att ge förklaringar som kan tolkas åt flera håll. Svår att komma åt, säkert redan som 16-åring. Och med den läggningen kanske han redan då var van vid att lura sin omgivning.

Hade SKL bevarat kniven och blodspåren korrekt hade man kanske hunnit binda Magnus kniv till mordet innan fallet preskriberades. Men förklaringen om hur I och R använde kniven för att bli "blodsbröder" hade kanske hållit i rätten?
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2017-06-28 kl. 18:18.
Citera
2017-06-29, 22:31
  #696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hade SKL bevarat kniven och blodspåren korrekt hade man kanske hunnit binda Magnus kniv till mordet innan fallet preskriberades. Men förklaringen om hur I och R använde kniven för att bli "blodsbröder" hade kanske hållit i rätten?

Jag funderade också på M´s förklaring att de va blodsbröder och därför var kniven så blodig. Men mängden blod kan ju inte stå i proportion till ett litet skärsår i fingret? Dessutom borde man väl kunna hitta ett litet men ändå synligt ärr i något finger på både M och offret?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback