2012-10-13, 00:09
  #205
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varningsklocka för föräldrarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt vittnen så hade han ju vid någon tidpunkt före mordet sparkat ihjäl en katt hemma i källaren...kanske inte ett allvarligt brott i lagens mening, men ändå en tydlig indikation på att det nog inte stod riktigt rätt till i huvudet på Karl Ingemar. Undrar hur hans föräldrar reagerade på detta illdåd?

Och ja, utan Internet så hade säkert den här gärningsmannen kunnat leva sitt liv i godan ro utan risk för att obekväma sanningar skulle komma i dagen och spridas till en stor skara människor. Och Reijo Daag skulle för länge sedan ha försvunnit in i glömskan, utom naturligtvis för familj, vänner och grannar. Men tack vare Internet, och naturligtvis också det faktum att det finns kunniga och engagerade människor som startar sådana här trådar, så är vi nog många nu som aldrig kommer att glömma vare sig Reijos eller Karl Ingemar/Cathrines namn.

Det har du helt rätt i. Glömde detta med katten som h*n sparkade ihjäl hemma i källaren. Inget allvarligt brott enligt lagens mening, men detta visar på att allt inte stod rätt till. En person som begår ett sådant illdåd, visar på att här är det inte som det skall vara. Man tycker att detta borde ha varit en varningsklocka för föräldrarna.

Ja mordet på Reijo Daag skulle för länge sedan ha försvunnit in i glömskan värld för det stora flertalet, men tack vare internet så "lever" Reijo Daag vidare i den digitala världen. Detta tack vare duktiga, intresserade och kunniga skribenter.

Tycker att det är helt riktigt att ett sådant grymt och vidrigt mord inte glöms bort!
Citera
2012-10-14, 00:04
  #206
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Finns det inget gammalt foto, typ skolfoto på denne GM från tiden det begavs?

Reijo Daag:

http://tinypic.com/view.php?pic=2eoe9lx&s=6

Tänkte också på detta. Vore högst intressant att se ett foto på Karl-Ingemar Sjöblom från samma tid som det som finns på Reijo D.

Märkligt att Karl-Ingemars morsa bodde kvar i Viskafors till sin död (2004 !). Hur fan orkade hon ??. Eller är "kufigheten" som Karl-Ingemar besatt ett släktdrag ??.

Och som sagt förut så vore det otroligt intressant att få uppgifter om vad K-I:s (Karl-Ingemars) syster t.e.x har för funderingar kring hela detta med mordet. Eller vad hans föräldrar hade.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2012-10-14 kl. 00:08.
Citera
2012-10-14, 01:37
  #207
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Det skulle också vara intressant att veta om Cathrine vågat sig tillbaka till Viskafors någon gång? Kan inte ha varit helt lätt för henne att möta alla nyfikna blickar. Det är ju inte helt otänkbart att hon har varit där en del på senare tid. Pappa Sjöblom dog i juni i år, och huset såldes tydligen bara för någon månad sedan. Borde ju ha varit en hel del för systrarna att ombesörja med begravning, tömning och städning av huset, bouppteckning, försäljning med mera. Sådant kan vara rätt påfrestande för syskonrelationerna, även utan förekomst av knivmord och könskorrigeringar i det förflutna.
Citera
2012-10-14, 15:47
  #208
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varit tillbaka i Viskafors.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Det skulle också vara intressant att veta om Cathrine vågat sig tillbaka till Viskafors någon gång? Kan inte ha varit helt lätt för henne att möta alla nyfikna blickar. Det är ju inte helt otänkbart att hon har varit där en del på senare tid. Pappa Sjöblom dog i juni i år, och huset såldes tydligen bara för någon månad sedan. Borde ju ha varit en hel del för systrarna att ombesörja med begravning, tömning och städning av huset, bouppteckning, försäljning med mera. Sådant kan vara rätt påfrestande för syskonrelationerna, även utan förekomst av knivmord och könskorrigeringar i det förflutna.

Det har du helt rätt i. Kan ofta bli stridigheter syskon emellan även utan sådana här förekomster.

H*n har säkert återvänt till Viskafors. Har väl varit mer eller mindre tvungen att göra så. Framför allt då i år med tanke på att fadern avled. Har säkert varit en hel för syskonen att stå i.
Citera
2012-10-14, 16:01
  #209
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Mycket stilig den där Reijo måste man säga.
Citera
2012-10-14, 19:17
  #210
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Det skulle också vara intressant att veta om Cathrine vågat sig tillbaka till Viskafors någon gång? Kan inte ha varit helt lätt för henne att möta alla nyfikna blickar. Det är ju inte helt otänkbart att hon har varit där en del på senare tid. Pappa Sjöblom dog i juni i år, och huset såldes tydligen bara för någon månad sedan. Borde ju ha varit en hel del för systrarna att ombesörja med begravning, tömning och städning av huset, bouppteckning, försäljning med mera. Sådant kan vara rätt påfrestande för syskonrelationerna, även utan förekomst av knivmord och könskorrigeringar i det förflutna.

Intressanta uppgifter du kommer med. När jag skrev mitt förra inlägg hade jag lite bråttom. Så det blev kort.

Givetvis är det så att bodde mamma Sjöblom kvar, så gjorde väl sannolikt även pappa det. Och han dog alltså i somras !!. Båda föräldrarna bodde alltså kvar i Viskafors, i samma hus som de redan bodde i 1976 då mordet skedde, och pappa Sjöblom bebodde det fram till för ett halvår sedan !!. Vilket av husen är det exakt ??. Det med tegelsten klädda, det röda som ser ut som ett torp eller det som nu har hästhagar kring sig ??.

En fråga som man då åter ställer sig är: Hur f-n orkade föräldrarna bo kvar när det var nästintill genomskinligt vem som var mördaren, nämligen deras egen son. Och denna "vetskap" var spridd också bland de flesta som bodde här. Funderade de aldrig över varför man ansåg deras sons skuld för så självklar "ute på byn" ??. Eller slog de bara "dövörat till" ??. Förträngde alltihop och/eller tog fullständigt avstånd från sonen ??

Kanske var det också så att folk i samhället på något sätt tyckte synd om föräldrarna och därför "låtsades som ingenting " när de var i närheten. Frågor och frågor och nu är båda K-I :s föräldrar borta.

De enda som är kvar och som kunde ge i alla fall några slags svar på dessa och liknande spörsmål är ju K.I :s syster och "huvudpersonen", f.d Karl-Ingemar nuv. Cathrine.

Skulle för övrigt vara intressant om Cathrine Loford verkligen gav ut en självbiografi som hon antytt vid något tidigare tillfälle. Jag är särskilt nyfiken på hur hon då skulle beskriva sin barndom/ungdom.

Avslutningsvis så kan jag undra om inte vetskapen om att, så att säga, "historien hunnit i kapp henne", börjat nå henne själv. Jag skrev en liten antydan för några månader sedan i kommentarsfältet på Youtube under "Radio Totalnormal-klippet där hon leker "programledare". Kommentaren är numera borttagen.

Likadant är det med en länk som någon postade tidigare i tråden till någon blogg eller likn, där även någon lagt in en kommentar. "Sidan kunde inte hittas" står det nu.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2012-10-14 kl. 19:20.
Citera
2012-10-14, 20:02
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Intressanta uppgifter du kommer med. När jag skrev mitt förra inlägg hade jag lite bråttom. Så det blev kort.

Givetvis är det så att bodde mamma Sjöblom kvar, så gjorde väl sannolikt även pappa det. Och han dog alltså i somras !!. Båda föräldrarna bodde alltså kvar i Viskafors, i samma hus som de redan bodde i 1976 då mordet skedde, och pappa Sjöblom bebodde det fram till för ett halvår sedan !!. Vilket av husen är det exakt ??. Det med tegelsten klädda, det röda som ser ut som ett torp eller det som nu har hästhagar kring sig ??.

En fråga som man då åter ställer sig är: Hur f-n orkade föräldrarna bo kvar när det var nästintill genomskinligt vem som var mördaren, nämligen deras egen son. Och denna "vetskap" var spridd också bland de flesta som bodde här. Funderade de aldrig över varför man ansåg deras sons skuld för så självklar "ute på byn" ??. Eller slog de bara "dövörat till" ??. Förträngde alltihop och/eller tog fullständigt avstånd från sonen ??

Kanske var det också så att folk i samhället på något sätt tyckte synd om föräldrarna och därför "låtsades som ingenting " när de var i närheten. Frågor och frågor och nu är båda K-I :s föräldrar borta.

De enda som är kvar och som kunde ge i alla fall några slags svar på dessa och liknande spörsmål är ju K.I :s syster och "huvudpersonen", f.d Karl-Ingemar nuv. Cathrine.

Skulle för övrigt vara intressant om Cathrine Loford verkligen gav ut en självbiografi som hon antytt vid något tidigare tillfälle. Jag är särskilt nyfiken på hur hon då skulle beskriva sin barndom/ungdom.

Avslutningsvis så kan jag undra om inte vetskapen om att, så att säga, "historien hunnit i kapp henne", börjat nå henne själv. Jag skrev en liten antydan för några månader sedan i kommentarsfältet på Youtube under "Radio Totalnormal-klippet där hon leker "programledare". Kommentaren är numera borttagen.

Likadant är det med en länk som någon postade tidigare i tråden till någon blogg eller likn, där även någon lagt in en kommentar. "Sidan kunde inte hittas" står det nu.
Vilken oerhörd nagel i ögat Flashback måste vara för de "moderatorer" som tar bort kommentarer som inte passar deras agenda. Man kan svårt föreställa sig den ilska de måste känna att det inte finns en "ta bort knapp" för meningar de inte gillar. Vilket nederlag!
Citera
2012-10-15, 21:39
  #212
Medlem
Skaraborg2s avatar
Reijo - en stilig yngling som bara blev 14 år.

Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Mycket stilig den där Reijo måste man säga.


Ja han såg mycket stilig ut. Kanske var det därför som GM "fastnade" för honom? Reijos utseende "tilltalade" troligtvis honom/henne.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-10-15 kl. 21:41.
Citera
2012-10-16, 00:59
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Givetvis är det så att bodde mamma Sjöblom kvar, så gjorde väl sannolikt även pappa det. Och han dog alltså i somras !!. Båda föräldrarna bodde alltså kvar i Viskafors, i samma hus som de redan bodde i 1976 då mordet skedde, och pappa Sjöblom bebodde det fram till för ett halvår sedan !!. Vilket av husen är det exakt ??. Det med tegelsten klädda, det röda som ser ut som ett torp eller det som nu har hästhagar kring sig ??.

En fråga som man då åter ställer sig är: Hur f-n orkade föräldrarna bo kvar när det var nästintill genomskinligt vem som var mördaren, nämligen deras egen son. Och denna "vetskap" var spridd också bland de flesta som bodde här. Funderade de aldrig över varför man ansåg deras sons skuld för så självklar "ute på byn" ??. Eller slog de bara "dövörat till" ??. Förträngde alltihop och/eller tog fullständigt avstånd från sonen ??

Kanske var det också så att folk i samhället på något sätt tyckte synd om föräldrarna och därför "låtsades som ingenting " när de var i närheten. Frågor och frågor och nu är båda K-I :s föräldrar borta.

De ignorerade det antagligen, människor kan intala sig själva väldigt mycket för att slippa kännas vid obehagliga saker, särskilt när det kommer till barn. Vet själv om föräldrar som som hade en son som var totalt misslyckad, skolkade från skolan, söp och slogs och tog en del del droger. Blev dömd till ungdomsvård för en rätt grov misshandel och en inbrottsturne. Men föräldrarna intalade sig själva stenhårt att sonen hade flyttat till en internatskola pga att den lokala skolan var alldeles för dålig och hade för dåliga lärare.
Citera
2012-10-19, 18:44
  #214
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis ignorering.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
De ignorerade det antagligen, människor kan intala sig själva väldigt mycket för att slippa kännas vid obehagliga saker, särskilt när det kommer till barn. Vet själv om föräldrar som som hade en son som var totalt misslyckad, skolkade från skolan, söp och slogs och tog en del del droger. Blev dömd till ungdomsvård för en rätt grov misshandel och en inbrottsturne. Men föräldrarna intalade sig själva stenhårt att sonen hade flyttat till en internatskola pga att den lokala skolan var alldeles för dålig och hade för dåliga lärare.

Troligtvis har du rätt i att föräldrarna gjorde på detta sätt.
Citera
2012-10-20, 14:43
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Tänkte också på detta. Vore högst intressant att se ett foto på Karl-Ingemar Sjöblom från samma tid som det som finns på Reijo D.

Märkligt att Karl-Ingemars morsa bodde kvar i Viskafors till sin död (2004 !). Hur fan orkade hon ??. Eller är "kufigheten" som Karl-Ingemar besatt ett släktdrag ??.

Och som sagt förut så vore det otroligt intressant att få uppgifter om vad K-I:s (Karl-Ingemars) syster t.e.x har för funderingar kring hela detta med mordet. Eller vad hans föräldrar hade.
http://imageshack.us/photo/my-images/842/img0391uc.jpg/

Har hittat en bild på Ingemar sjöblom när han gick i klass 6 i kinnarummaskolan
Citera
2012-10-20, 15:44
  #216
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wawwa
http://imageshack.us/photo/my-images/842/img0391uc.jpg/

Har hittat en bild på Ingemar sjöblom när han gick i klass 6 i kinnarummaskolan

Ett stort tack för bilden på Ingemar! Mycket intressant att äntligen få se hur han såg ut som barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in